مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان "دانشگاه کلتک" دریافتند نورون‌های DRNDA، نقشی موثر در بیدار کردن مغز از خواب در پاسخ به محرک‌های مهم دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، برای بسیاری از ما پیش آمده است که در نیمه‌های شب با شنیدن یک صدای بلند با ترس از خواب پریده باشیم. در این مواقع مغز به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی دنیا در حال فروپاشی است.

اما مغز چگونه به میل شدید به خوابیدن غلبه می‌کند؟ محققان "دانشگاه کلتک" کالیفرنیا آمریکا دریافتند یک مدار عصبی در موش‌ها این مسؤولیت را بر عهده دارد و یافته‌های آنان می‌تواند به افرادی که دچار اختلالات مختلف خواب نظیر بی‌خوابی یا خواب زیاد هستند، کمک کند. بخش‌های زیادی از چگونگی عملکرد مغز انسان همچنان ناشناخته است و "خواب" یکی از پیچیده‌ترین معماهای مغز است.

تحقیقات در سال‌های اخیر به یک "منطقه داغ" (hot zone) در مغز رسید که به نظر می‌رسد مرکز رؤیاپردازی مغز باشد و این که خواب چگونه بر روی سیناپس‌های بین نورون‌ها و تغییر حالات آگاهانه با تحریک تالاموس اثر می‌گذارد.

گروه تحقیقاتی "دانشگاه کلتک" می‌خواست بداند چگونه محرک‌های مختلف صوتی یا بویایی مغز را از خواب بیدار می‌کنند.

"ویویانا گرادینارو"، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: برای پاسخ به این سوال به انجام آزمایشاتی بر روی قسمتی از مغز به نام "هسته سجافی پشتی" (dorsal raphe nucleus) جایی که گروهی از نورون‌های دوپامین به نام "نورون‌های هسته سجافی پشتی" (dorsal raphe nucleus neurons) یا همان "نورون‌های DRNDA" تحت مطالعه بودند، اقدام کردیم.

وی افزود: افرادی که در این قسمت از مغز دچار آسیب هستند، از اختلالات خواب فراوانی رنج می‌برند، البته هنوز کاملا مشخص نیست که این نورون‌ها دقیقا چگونه موجب پدید آمدن این اختلالات می‌شوند و چرخه خواب و بیداری انسان را بهم می‌ریزند.

محققان با اعمال تغییراتی در "نورون‌های DRNDA" موش‌ها و انجام آزمایشات در حالات مختلف دریافتند که می‌توان توسط این اعصاب به افرادی که از اختلالات خواب رنج می‌برند، کمک کرد.

این گروه تحقیقاتی اعلام کرد با ادامه تحقیقات و آزمایشات روی "نورون‌های DRNDA" می‌توان از آن به عنوان یک هدف درمانی برای درمان دیگر اختلالات روانپزشکی نظیر افسردگی، اختلالات دوقطبی و اسکیزوفرنی که همراه با اختلالات خواب به وجود می‌آیند، استفاده کرد.

این پژوهش در مجله "نورون" (Neuron) منتشر شده است.

کد خبر 372590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha