مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیق محققان ژاپنی نشان می‌دهد که غذا خوردن در مقابل آینه باعث می‌شود فرد تصور کند که مزه غذا به اندازه زیادی خوشمزه‌تر است و مقدار بیشتری غذا بخورد.

غذاخوردن

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه تلگراف، مطالعات قبلی نشان داده اند که دور هم غذا خوردن باعث مي‌شود که غذا خوشمزه‌تر به نظر برسد و مقدار بیشتری غذا مصرف شود؛ این پدیده به 'تسهیل اجتماعی غذا خوردن' معروف است.

اما محققان دانشگاه 'ناگویا' در ژاپن در این مطالعه به دنبال این موضوع بودند که آیا این تاثیر را می‌توان به سادگی با استفاده از یک آینه ایجاد کرد بطوریکه به مغز حقه زد تا تصور کند که غذا با حضور شخص دیگری صرف می شود.

محققان در این مطالعه به دنبال کشف این موضوع بودند که حداقل نیاز برای تسهیل غذا خوردن اجتماعی چیست. آیا برای این موضوع لازم است که واقعا شخص دیگری از لحاظ فیزیکی وجود داشته باشد یا اطلاعاتی که نشان دهد شخص دیگری حاضر است، کافی است؟

محققان برای این مطالعه 16 بزرگسال 65 تا 74 ساله را دعوت کردند تا برای 90 ثانیه پاپ کورن با مزه نمک یا کارمل بخورند و بعد میزان لذت خود را از خوردن پاپ کورن در وضعیت تنها، نشسته در مقابل آینه و یا تماشای مانیتوری که فیلمی از غذا خوردن آنها را نشان می‌دهد، تعیین کنند.

محققان متوجه شدند، افراد تنها زمانی که مقابل آیینه غذا می‌خوردند و بازتاب غذا خوردن خود را در آیینه تماشا می‌کردند در قیاس با زمانی که مقابل مانیتوری غذا می‌خوردند که فیلمی از غذا خوردن آنها را پخش می‌کرد، غذا را خوشمزه‌تر گزارش دادند و میزان بیشتری غذا مصرف کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد، زمانیکه افراد در مقابل تصاویری از غذا خوردن خود به صرف غذا مشغول می‌شدند، بازهم غذا را خوشمزه‌تر تصور کرده و مقدار بیشتری مصرف می‌کردند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها بتواند به افراد تنها کمک کند تا بیشتر از غذای خود لذت ببرند و اشتهای بیشتری پیدا کنند.

این تحقیق در مجله Physiology & Behaviour منتشر شده است.

کد خبر 372597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha