جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

ایران ۳ بندر خود را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص می‌دهد. این خبر را حمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام و تأکید کرد: ایران برای انتقال مواد غذایی به قطر اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش همشهري، پس از تنش در روابط بين قطر با برخي كشورهاي عربي ازجمله عربستان سعودي و بسته شدن مرزهاي زميني و هوايي، رايزني مقامات قطري براي جايگزين كردن راه‌هاي انتقال كالاها به‌ويژه مواد غذايي دارويي تشديد شده است. معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: پذيرش كشتي‌هاي قطري در بنادر امام خميني(ره)، بوشهر و شهيد رجايي ايران مي‌تواند به توسعه و رونق بيشتر صنعت ترانشيپ كشور كمك كند. به گزارش مهر جليل اسلامي افزود: بنادر نفتي ما نيز مي‌توانند به تخليه و بارگيري توليدات و واردات فرآورده‌هاي نفتي قطري‌ها كمك كنند.

اسلامي با اشاره به درآمد خوبي كه بنادر ما مي‌توانند از صنعت ترانشيپ داشته باشند، خاطرنشان كرد: شناورهاي قطري معمولا شناورهاي حامل حجم بالاي كالا هستند كه با توجه به محدوديت گنجايش بنادر اين كشور، معمولا از بنادر كشورهاي عربستان، بحرين و امارات نيز استفاده مي‌كردند كه با توجه به ممنوعيت ورود كشتي‌هاي قطري يا حامل پرچم قطر به بنادر اين سه كشور، نياز دارند تا از بنادر ايران براي تخليه و بارگيري يا ترانشيپ كالا استفاده كرده و سپس كالاهاي خود را با استفاده از كشتي‌هاي فيدري به بنادر قطر حمل كنند.

جعفر آهنگران، مدير امور هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينكه اولويت قطري‌ها براي افزايش سطح مناسبات تجاري با ايران افزايش صادرات از محور بندرعباس- قشم است، گفت: قطر مي‌تواند بازار هدف محصولات غذايي، كشاورزي و صنعتي ايران باشد. وي با بيان اينكه قطر يك كشور وارد‌كننده است و صادرات آن تنها در حوزه انرژي است، ادامه داد:

قطر مي‌تواند بازار هدف توليدات و محصولات ايراني باشد به اين شرط كه بتوانيم استانداردهاي خود را نزديك به استانداردهاي جهاني كنيم. آهنگران با بيان اينكه وقت زيادي براي جذب بازار قطر نداريم، گفت: هم‌اكنون تمام كشورها مي‌توانند رقيب ايران براي جذب بازار قطر باشند چه كشورهاي همسايه ايران و چه كشورهايي مانند چين كه فاصله زيادي با قطر دارند.

خبر ديگر اينكه رئيس اتحاديه تجارت و صادركنندگان تركيه به رويترز گفته است: صادركنندگان تركيه آمادگي كامل خود را براي تأمين نيازهاي غذايي و آب قطري‌ها دارند و آماده‌اند تا هرگونه كمبودي كه در اثر قطع همكاري با كشورهاي عربي براي قطر ايجاد شده است را تأمين كنند. مهمت بيوككسي رئيس انجمن صادركنندگان تركيه گفته است: صادركنندگان اين كشور آماده‌اند تا هرگونه شكافي كه پس از قطع ارتباط قطر با كشورهاي امارات و عربستان ايجاد شده است را پر كنند.

کد خبر 372628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha