اعضای کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در حاشیه اجلاس سالانه کمیته مشورتی ایکوم بین‌الملل در پاریس، نسبت به تهیه فهرست قرمز ایران تأکید کردند و زمان اجرایی شدن آن را به تصویب رساندند.

آثار باستانی

به گزارش همشهري، 25ارديبهشت‌ماه سال گذشته پروفسور هانس مارتين هينز، رئيس كميته جهاني موزه‌ها در پاريس كه براي نخستين بار به ايران سفر كرده بود در نشست با خبرنگاران ميراث فرهنگي اعلام كرد كه كتاب قرمز اين نهاد بين‌المللي درخصوص مقابله با قاچاق اشياي تاريخي به كشورهاي عضو ايكوم و پليس بين‌الملل اهدا شده است تا آنها با توزيع اين كتاب به مقامات پليس بين‌الملل و پليس مقابله با قاچاق كشورها از ورود اشياي تاريخي سرقت شده توسط قاچاقچيان اشياي تاريخي به كشورهاي جهان جلوگيري و اين اشيا را ضبط كنند تا به كشور مبدا تحويل شود.

هينز همچنين اعلام كرد كه تعداد زيادي از اشياي تاريخي متعلق به افغانستان و عراق كه به‌دليل جنگ‌هاي داخلي در اين كشورها از موزه‌هاي آنها غارت شده و براي فروش به كشورهاي ديگر انتقال يافته بود با استفاده از كتاب قرمز ايكوم ضبط و به موزه‌هاي كابل و بغداد بازگردانده شدند.

سيد احمد محيط طباطبايي، رئيس ايكوم ايران نيز در همان جلسه در پاسخ به سؤال همشهري كه آيا فهرست قرمز آثار تاريخي ايران نيز در اختيار كميته جهاني موزه‌ها براي قرار گرفتن در كتاب قرمز جهاني قرار گرفته است؟ گفته بود كه درخواست اوليه از سازمان ميراث فرهنگي صورت گرفته اما در پيچ و خم‌هاي اداري سازمان ميراث فرهنگي گرفتار است. رئيس كميته جهاني موزه‌ها در پاسخ به سؤال همشهري، درباره برنامه‌هاي ايكوم جهاني براي ايران و نحوه ارزيابي سالانه فعاليت‌هاي موزه‌اي كشورها گفت: ايكوم جهاني شوراي حاكم بر موزه‌هاي ديگر كشورها نيست و شبكه‌اي از كميته‌هاي ملي در جهان است كه هر كدام براساس شرايط كشور خود در حوزه فعاليت‌هاي موزه‌اي فعاليت مي‌كنند.

اكنون سيداحمد محيط طباطبايي كه در اين اجلاس به سر مي‌برد، به ايسنا گفته است كه كميته ملي موزه‌هاي ايران با همكاري كميته بين‌المللي ايكوفوم و دفتر منطقه‌اي يونســــكو در تهران، فهرست آثار در خطر ايران را تهيه مي‌كنند. او با بيان اينكه در حاشيه مجمع عمومي فوق‌العاده ايكوم و اجلاس سالانه كميته مشورتي ايكوم بين‌الملل در پاريس، جلسه‌اي برگزار شد و تهيه فهرست قرمز آثار تاريخي ايران مورد بررسي قرار گرفت، افزود: اين فهرست كه «رِد ليست» ناميده مي‌شود، به‌دنبال مطالعه گسترده، بررسي و طبقه‌بندي آثار فرهنگي و تاريخي ايران و شناخت اين آثار در اقصي نقاط جهان تهيه مي‌شود.

محيط طباطبايي افزود: در اين جلسه مقرر شد كه فهرست قرمز آثار تاريخي ايران تهيه شود و در اجلاس عمومي ايكوفوم در سال ۲۰۱۸ براي آغاز عمليات اجرايي به تصويب برسد. قرار است نشست آينده ايكوفوم بين‌المللي با موضوع موزه‌ها و تقدس در تهران تشكيل شود. سيداحمد محيط طباطبايي مشاور رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اهميت توافق صورت گرفته در اجلاس سالانه ايكوم براي تهيه فهرست قرمز ايران را علاوه بر ايجاد امكان شناسايي و رصد ميراث فرهنگي ايران در سراسر جهان، زمينه مذاكره و گفت‌وگو در جهت احقاق حق مالكيت معنوي و مادي ايران خواند.

هم‌اكنون 36هزار موزه از سراسر جهان در عضويت ايكوم جهاني قرار دارند و فهرست قرمز ايكوم گام مهمي در بازگرداندن آثار تاريخي متعلق به كشورهاي جهان و مقابله با قاچاق اشياي تاريخي است.

کد خبر 372648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha