شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - روحینا مجیدی: عطاکردن و بخشیدن همیشه فقط برای دریافت‌کننده شادی‌آور نیست، گاهی بخشنده بیشتر از به‌دست آورنده شاد می‌شود و این شادی برای او هم توشه آخرت است و هم اکسیری برای ساختن زندگی آرام برای خودش.

در نذر شادی کار زمین نمی‌ماند

 اين روزها 700نفر از مردم تهران، بدون آنكه همديگر را بشناسند و بدون اينكه حتي يك‌بار هم همديگر را ديده باشند، نامشان به هم گره خورده و تشكيل جمعيتي را داده‌اند كه به كمك ندارها مي‌شتابد. مي‌گويند نه گردش مالي داريم و نه حتي يك ريال سود مادي از اين كارها نصيب‌مان مي‌شود. ما يك گروه جهادي هستيم كه فقط مي‌خواهيم مردم را شاد كنيم و از اين شادي، خود نيز شاد شويم. نذرشان، نذر شادي است و توانسته‌اند مردم زيادي را از سراسر كشور با خود همراه كنند. در اين ارتباط محيا سادات ميرعلي محمدي، معاون هماهنگ‌كننده نذر شادي و دبير طرح نذر نان، سؤالاتمان را پاسخگو شد.

  • از طرح نذر شادي و كارهايي كه زيرپوشش آن انجام مي‌دهيد، بگوييد؟

نذرشادي يك جمعيت مردمي است كه فروردين‌ماه سال95 توسط تعدادي از دانشجويان شروع به فعاليت كرد. اين مجموعه توانسته با ايده‌هاي خلاقانه و نوآورانه، افراد بسياري را در قالب نذرشادي گردهم جمع كند و همچنين فرهنگ «خدمت رساني مردم براي مردم» را نشر و ترويج دهد. نذرشادي، نوعي مديريت فردي‌است همراه با جديت، خستگي‌ناپذيري و شوق به كار. از اين‌رو پرقدرت بودن همراه با جديت و شوق نه صرفا براي اداي‌تكليف، باعث مي‌شود، اشخاص در ادامه و بر اثر برخورد با مشكلات مسير، به سرخوردگي و نااميدي نرسند. مديريتي بر پايه خدمت‌رساني به همنوع كه با برداشتن گام‌هاي بلند و ريسك‌پذير بودن و البته با ضمانت بررسي‌هاي علمي و داشتن برنامه صحيح، موجب ارتقا و رشد شخصيتي و اجتماعي افراد خواهد شد؛ مديريتي كه در آن مي‌آموزيم داشتن شتاب مناسب همراه با تدبير به‌موقع، كليد موفقيت در تمامي فعاليت‌هاست زيرا كارهاي مفيد بسياري به‌خاطر تأخير و عدم‌شتاب مناسب، در زماني به انجام رسيده‌اند كه يا ديگر هيچ فايده‌اي نداشته‌اند و يا بسيار كم فايده بوده‌اند.

  • بخش‌‌هاي طرح مردمي نذر شادي و اهدافشان چيست؟

مشاركت شهروندي، رويش اميد، پزشكان داوطلب، سازندگي، محيط‌زيست و عمراني و قهرمانان اجتماعي بخش‌هاي اين طرح هستند كه هدف آنها ايجاد مشاركت شهروندي وترويج خير همگاني است. در بخش رويش‌اميد، هدف اين عرصه كاهش فشار و دغدغه تحصيلي نوجوانان و جوانان و راه ورودي براي ايجاد توانمند‌سازي‌ در آنهاست و به‌عبارتي ديگر رويش اميد نخستين بازوي اجرايي نذرشادي با رويكرد اجتماعي محسوب مي‌شود. پزشكان داوطلب به‌عنوان يكي از پنج بازوي اجرايي نذرشادي با رويكرد اصلي ارتقاي سطح سلامت جسمي و بهبود فرايند‌هاي درماني است. هدف بخش عمراني، تأثيرگذاري بر بهبود وضعيت اسكان، مدارس و مراكز درماني، افزايش سطح سرانه فضاي سبز و تفرجگاه‌ها و بهبود وضعيت زيست‌محيطي است.

  • طرح نذر شادي چگونه شكل گرفت؟

همه اينها با فكر و ايده تعداد انگشت‌شماري از جوانان شكل گرفته است. با هم تشكيل يك گروه تلگرامي را دادند و قدم به قدم اين گروه بزرگ‌تر شد تا جايي كه هم‌اكنون 700نفر در تهران و هزاران نفر در 15استان و 18شهرستان براي اجراي اين طرح‌ها همراه هم شده‌اند. من هم از طريق صفحه يكي از دوستانم در شبكه اينستاگرام با كارهاي اين گروه آشنا شده و خواستار مشاركت در آن شدم اما رفته‌رفته به اندازه‌اي خود را درون اين طرح‌ها ديدم و با علاقه پيگير كارها و به نتيجه رسيدنشان بودم كه تبديل به يك عضو شدم.

  • طرح نون بخر، ثواب ببر چگونه تعريف شده است؟

ما زماني كه براي پخش نذورات و كمك‌رساني در محله‌هاي فقيرنشين حضور پيدا مي‌كرديم، مي‌ديديم كه خيلي از مردم حتي توان خريد نان ندارند. ايده اوليه آن در گروه تلگرامي مطرح شد و بلافاصله اجراي آن مورد تأييد همگان قرار گرفت. براساس آن، همراهانمان در نانوايي‌ها، به‌ويژه مناطق بالاي‌شهر حضور پيدا كرده و با نانوايي‌ها رايزني‌هايي انجام دادند تا پوستر و صندوق مخصوص طرح را در محل كسب خود نصب كنند. مشتريان مي‌توانند از باقيمانده پول خود صرف‌نظر كرده و آن را داخل صندوق بيندازند يا با پرداخت مبلغي جداگانه در اين طرح مشاركت كنند. از اين طريق تنورهاي نانوايي‌هاي محله‌هاي پايين شهر براي چند روز قرق شده و نان پخت شده به‌صورت رايگان در اختيار خانواده‌هاي بي‌بضاعت قرار مي‌گيرد.

  • اجراي اين طرح‌ها چقدر از وقت روزمره شما را مي‌گيرد؟

من به‌جز كارهاي روزانه خانه فرصتي براي انجام ديگر كارها ندارم. به‌عبارتي من وقتم را نيز براي شادي خود و مردم‌ام نذر كرده‌ام. خانواده‌ام نيز شور و اشتياق من را براي اين همراهي ديده و پذيرفته‌اند كه بايد كمك حالم باشند. فعاليت در نذر شادي رضايت بخش‌ترين فعاليت هدف‌گذاري شده من در زندگي و چالش مهمي براي زندگي ماست.

  • خسته نمي‌شويد؟

فعاليت در نذرشادي بهتر از نشستن در خانه و شكايت براي داشتن يك جامعه ايده‌آل كه رؤياي زندگي در آن را داريد، است. تنها راه رسيدن به يك جامعه ايده‌آل، ساختن يك نفر با خودسازي فردي مثبت به سمت توسعه اجتماعي است. من به اين كار عشق مي‌ورزم. هيچ اجباري در كار نبود، همه ما با رضايت خاطر آمده‌ايم تا بتوانيم درونمان را آرام كنيم. من ايده تشكيل گروه آرايشگران را تقديم جمعيت كردم كه با استقبال روبه‌رو شد. امروز جمعيت زيادي از آرايشگران را در كنار خود داريم كه به مناسبت‌هاي مختلف در سراهاي سالمندان حضور پيدا مي‌كنند و با پيرايش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، شادي‌آفرين مي‌شوند. مگر مي‌شود چنين صحنه‌هايي را ديد و خسته شد.

  • اعضاي جمعيت را چه كساني تشكيل مي‌دهند؟

خيلي‌ها فكر مي‌كنند مردمي كه در چنين جمعيت‌هايي عضويت دارند يا بيكار هستند يا پول اضافي دارند اما در واقعيت اينگونه نيست. در جمعيت‌مان از تمامي صنوف فعاليت دارند؛ از پزشك تا دانش‌آموز. و مشاركت‌ها نيز هميشه نقدي نيست، برخي تفكيك لباس‌هاي اهدايي مردم را عهده‌دار هستند و برخي نيز مبلغ اهداف جمعيت. به هرحال در جمعيت نذر شادي، كار زمين نمي‌ماند و هدف همه كمك است.

  • اين اعتماد چگونه ايجاد شد؟

خيرين ما، از كسي كه يك ريال پرداخت مي‌كند تا پرداخت‌كننده مبالغ ميليوني، مي‌توانند نتيجه بخشش خود را ببينند. شفافيت در كارمان و نشان دادن نتيجه كار خير مردم به‌خودشان و از طرفي توفيق الهي، موجب اين جلب اعتماد شده است. كار ما دلي است و لاجرم نيز بر دل مي‌نشيند.

  • برخي مردم شرط بخشنده بودن را پولدار بودن مي‌دانند، شما چه باوري داريد؟

طرح نذر شادي اين موضوع را نقض كرده است. گاهي ممكن است من نيز توان مالي براي مشاركت در طرحي را نداشته‌ام اما حداقل مي‌توانم پيام طرح را به چند دوست ارسال و كمك‌هاي آنان را جلب كنم. در اين طرح توان مالي مهم نيست. بسياري از اعضا، تخصص و هنرشان را مي‌بخشند و شادي مي‌آفرينند.

  • آرزوي شما چيست؟

دوست دارم لبخند را به چهره تمام مردم كشورم به‌ويژه بچه‌ها ببينم. بي‌شك مي‌توان به اين آرزو دست يافت، فقط تلاش و اراده و اتحاد مي‌خواهد. فرداها بستگي به فعاليت‌هاي ما دارد و به انسان حس رضايت شخصي و انگيزه داشتن براي ادامه راه را مي‌دهد.

  • شما چه مي‌كنيد؟

طرح مردمي« نذر شادي» براي خوشحالي نيازمندان كارهاي متعددي را انجام مي‌دهد.شما براي همراهي با اين گروه چه مي‌كنيد؟ نظرات و پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 372663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha