همشهری آنلاین: کشورهایی که مسئول بیش‌ترین آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان هستند وعده داده‌اند که اقیانوس‌ها را از زباله‌های پلاستیکی پاک خواهند کرد.

تعهد کشورهای آسیایی برای پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک

به گزارش ایرنا، هیات‌هایی از چین، تایلند، اندونزی و فیلیپین اظهار داشتند که برای پاکسازی زباله‌های پلاستیکی از دریاها اقدام خواهند کرد.

با این حال برخی از این تعهدات هنوز رسمی نیستند و کارشناسان محیط زیست اظهار می‌کنند این اقدامات پیشنهادی به اندازه کافی فوری نیستند، اما مقامات سازمان ملل اقدام این کشورها را تحسین کرده‌اند.

آنها در نشستی در نیویورک اعلام کردند که این تعهد بخشی از یک تغییر واضح بین‌المللی نسبت به آلودگی اقیانوس بود.

اریک سولهیم، مدیر محیط زیست سازمان ملل متحد، به بی‌بی‌سی گفت: علائم کاملا دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد و کشورها با مسئله آلودگی اقیانوس‌ها بسیار جدی‌تر برخورد می‌کنند. البته مسیر بسیار طولانی در پیش است زیرا مشکلات زیادی وجود دارد.

برآورد شده که هر سال میان پنج تا 13 میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌های جهان می‌‌شود. بخش عظیمی از این مواد پلاستیکی توسط ماهی‌ها و پرندگان بلعیده می‌شود.

نتایج یک تحقیق که به تازگی انجام شده، نشان می‌‌دهد که بسیاری از مواد پلاستیکی در دریاها از مناطق بسیار دورتر از دریاها سرچشمه می‌‌گیرد.

بر اساس برآورد این مطالعه که توسط محققان مرکز "هلمهولتز" در لایپزیگ، آلمان انجام شده است، حدود 75 درصد از آلودگی دریایی که منشا آنها از خشکی است تنها از 10 رودخانه که اغلب در آسیا قرار دارند به دریاها راه پیدا می‌‌کنند.

در این مطالعه آمده است که کاهش 50 درصدی حجم زباله‌‌ها در این رودخانه‌‌ها می‌تواند زباله‌‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان را تا 37 درصد کاهش دهد.

کد خبر 372691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha