همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در سازمان غذا و دارو، نسبت به مصرف روغن‌های غیر سرخ کردنی در سرخ کردن مواد غذایی، بدلیل احتمال بروز سرطان هشدار داد.

روغن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سازمان غذا و دارو، رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه روغن خام حاصل از دانه‌ها و ميوه‌هاي روغني يا منابع حيواني حاوي ناخالصي‌هايي مي‌باشد كه در طعم، رنگ، بو، شفافيت، پايداري، ارزش تغذيه اي و بطور كلي در كيفيت روغن موثرند است عنوان داشت: اين ناخالصي‌ها با عمليات تصفيه از روغن خارج مي‌شوند و سعی بر این است که تا حد امكان مواد با ارزش حفظ و از بروز تغييرات شيميايي در تري گليسريدها جلوگيري شود.
نسترن محمدی با بیان این توضیح که فرآوري روغن شامل مراحل صمغ گيري، تصفيه قليايي و يا فيزيكي، بي رنگ كردن و بوگيري است و پس از طي مراحل فوق روغن نباتي مايع توليد مي‌گردد افزود: معمولا پس از افزودن آنتي اكسيدان روغن‌ها بسته بندي مي‌شود ضمن آنکه در صورت نياز به توليد روغن هيدروژنه يا جامد، روغن تحت عمليات هيدروژنه كردن قرار مي‌گيرد.

وی با بیان تقسیم بندی انواع روغن خوراکي در کاربردهاي گفت: مصرف روغن مايع جهت استفاده درسالاد و پخت و پز و غذاهايي است که معمولا نياز به سرخ کردن در حرارت زياد ندارند در حالی که روغن سرخ کردني به علت پايداري زياد در برابر حرارت در غذاهايي که نياز به سرخ کردن طولاني و عميق دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدی با بیان این که در صورت عدم دسترسي به روغن مايع جهت پخت وپز مي‌توان از روغن جامدي کم ترانس استفاده کرد تصریح کرد: در زمان خريد بايد به برچسب روغن توجه کرد؛ اگر ميزان ايزومر ترانس آن از مقدار خاصی تجاوز نکرد قابلیت استفاده به عنوان روغن مناسب پخت و پز و غير قابل مصرف براي سرخ كردن را دارا خواهد بود.

این مقام مسئول، با توصیه اکید به استفاده از روغن مخصوص سرخ كردني در سرخ كردن مواد غذایی ادامه داد: روغن گياهي مايع را به شرط بکار گیری در پخت و پز و سالاد، مي‌توان بطور كامل جانشين روغن جامد کرد زیرا روغن‌هاي مايع علی رغم تفاوتهایشان نمی‌توانند درجه حرارت بالا را تحمل کنند بنابراین می‌سوزند و و سوختن آنها در مرحله سرخ کردن می‌تواند آنرا به مواد سرطان‌زا تبديل کند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو آسانترین راه بهرمندی صحیح از روغ‌نها را کنترل اطلاعات روي برچسب روغن‌ها دانست و از مردم خواست در کنترل این فراورده‌ها حتما به تاريخ توليد و انقضاء، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، نشان سازمان غذا و دارو ، نام و آدرس کارخانه توليد کننده، شرايط نگهداري، ميزان اسيدهاي چرب اشباع و غير اشباع و اسيد چرب ترانس دقت کنند.

محمدی، در مورد روغن غني شده توجه به نوع و مقادير ويتامين درج شده روي برچسب و در مورد روغن‌هاي وارداتي دارا بودن برچسب فارسي با درج تاريخ توليد و انقضاء، سری ساخت، شماره مجوز بهداشتي واردات، نام تجاری و نام شرکت و کشور سازنده را توصیه کرد.

کد خبر 372766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha