جبار آذین: ملودرام خانوادگی و اجتماعی «زیر پای مادر» در مجموع خوب نوشته شده و به تصویر درآمده است.

اين سريال به يمن قلم و نگاه آشناي سعيد نعمت‌الله به زندگي و آدم‌هايي كه مي‌شناسد و در پردازش هنرمندانه آنها تبحر دارد، توانسته با اقبال نسبي مخاطب روبه‌رو شود.زير پاي مادر گرچه از منظر موضوعي ارتباطي با‌ ماه رمضان ندارد اما سازندگان كوشيده‌اند با انتخاب مشهد به‌عنوان يك شهر سنتي و قراردادن آن در مركز رويدادها، فضاي زندگي شخصيت‌هاي اصلي را ديني و اجتماعي كنند.

متأسفانه اين نوع نگاه و تلقي به‌دليل كمرنگ‌شدن نمايش ويژگي‌ها و نامتناسب‌بودن داستان سريال با خصوصيات جغرافيايي و مناسبات ديني و اجتماعي مشهد و دوري زندگي شخصيت‌هاي آن با زندگي ايراني و اسلامي به توفيق مناسب نرسيده است. از سوي ديگر، به‌علت گرايش رفتاري و گفتاري شخصيت‌ها ادبياتي و فرهنگي غيرهمسو با جامعه ناقص رها شده است.

با اين همه، در اين اثر هم مانند ديگر آثار نوشتاري نعمت‌الله، شكيل‌بودن ديالوگ‌ها، پرداخت ملموس و باورپذير شخصيت‌ها و پردازش مناسب حوادث و ماجراها به حرف نخست تبديل شده و مورد پسند گروهي از تماشاگران است. كارگرداني پخته‌تر بهرنگ توفيقي و سر و شكل داشتن ساختار تصويري، موسيقي و آواي خوش و بازي‌هاي درخشان بازيگران به‌ويژه بهناز جعفري، مهدي سلطاني، بهزاد فراهاني، پريوش نظريه و كامبيز ديرباز از عوامل اصلي موفقيت نسبي زير پاي مادر است.

هر چند خطر تكرار در ارائه زندگي‌ها و آدم‌هاي مشابه در آثار فيلمنامه‌نويس، دوري از فرهنگ غالب جامعه و فراگير نبودن مضامين و روايت كليشه‌اي ماجراهاي عاشقانه مي‌تواند به متن‌هاي خوب نعمت‌الله هم آسيب بزند و باعث ريزش مخاطب شود.

در برهوت مجموعه‌هاي خوب تلويزيوني كارهايي مانند زير پاي مادر قابل توجه هستند اما اين امر نمي‌تواند بر ضعف‌ها و مديريت ناكارآمد مديران در توليد آثار خوب و جذاب سرپوش بگذارد. فقر برنامه‌سازي به‌ويژه در حوزه نمايشي و كمبود برنامه‌هاي سرگرم‌كننده و آموزنده اجتماعي از دلايل اصلي روي‌آوردن گروه‌هايي از مردم به برنامه‌هاي سبك و انحرافي ماهواره‌هاست.

كمبود بودجه، توجيه ضعف‌ها و كاستي‌ها نيست و تلويزيون بايد پاسخگوي شايسته نيازهاي مردم باشد و آثاري منطبق با زندگي ايراني اسلامي با حضور هنرمندان حرفه‌اي و بدون سفارشي‌سازي توليد كند.

  • منتقد تلويزيون
کد خبر 372774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha