مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

درحالی‌که وزیر بهداشت، از کنترل تب کریمه کنگو خبر داد و گفته که در مقایسه با چند هفته قبل، ابتلا به این بیماری فروکش کرده است، رئیس سازمان دامپزشکی از تشدید نظارت‌ها در ۵ استان کشور خبر داد.

نظارت بر بیماری تب کنگو

به گزارش همشهري، مهدي خلج گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت درباره مشاهده موارد بيماري در انسان‌ها، مبارزه با عوامل بيماري‌زا در بخش دام در روستا‌ها و شهرستان‌هاي استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمانشاه، اصفهان و مازندران تشديد شده است.

چند سالي است با شروع فصل گرما يعني از اواخر بهار تا پايان تابستان يعني زماني كه كنه‌ها رشد كرده و بالغ مي‌شوند بيماري تب كريمه كنگو در ايران شيوع پيدا كرده و تعدادي هم قرباني مي‌گيرد. براساس آمارها تا‌كنون ۳ نفر جان خود را از دست داده و 38نفر نيز مبتلا شده‌اند.

تب خونريزي‌دهنده كريمه كنگو، كه يك بيماري حاد تب‌دار و خونريزي‌دهنده است از طريق گزش كنه يا تماس با خون يا ترشحات يا لاشه دام و انسان آلوده منتقل مي‌شود. كريم اميري معاون دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي كشور در توضيح اين مطلب گفت: هم‌اكنون در 8 استان كشور با شيوع اين بيماري روبه‌رو هستيم كه با تأييد ابتلاي 2نفر به تب كريمه كنگو در استان فارس آمار مبتلايان به 38نفر رسيد.

خلج درباره تناقض‌هاي گفته شده در زمينه افزايش يا كاهش ابتلاي به اين بيماري نيز افزود: براي جلوگيري از هرگونه افزايش ابتلا، اقدام به مبارزه با عوامل بيماري‌زا در بخش دام در روستا‌ها و شهرستان‌هاي درگير با اين بيماري تشديد شده است. همچنين اقدماتي چون جلوگيري از كشتار دام در كشتارگاه‌هاي غيرمجاز و كشتار در مكان‌هاي غيراز كشتارگاه‌هاي صنعتي، مبارزه با انگل‌ها و كنه‌ها، الزام رعايت اصول نگهداري گوشت در سردخانه و يخچال به‌مدت 24ساعت ازجمله از اقدامات سازمان دامپزشكي كشور براي جلوگيري از شيوع بيماري تب كريمه كنگو به‌ويژه در استان‌هاي مورد گزارش وزارت بهداشت بوده است.

  • دامداري‌هاي سنتي در معرض خطر

شمس‌الله شريعت‌نژاد، عضو كميسيون كشاورزي و نماينده تنكابن و رامسر در مجلس: جلوگيري از شيوع تب كريمه كنگو در كشور به‌ويژه استان مازندران ضروري است. 2 سال پيش هم موردي را كه مبتلا به بيماري تب كريمه كنگو شده بود در شهر چالوس استان مازندران شاهد بوديم كه نشان‌دهنده برخي بي‌توجهي‌ها نسبت به كنترل اين بيماري است. سازمان دامپزشكي بايد تلاش كند كه با توجه به دستورالعمل‌هاي اين سازمان، افراد را ملزم به رعايت مسائل بهداشتي و پيشگيرانه كنند تا سطح بهداشت دامداري‌هاي سنتي افزايش يابد. از سوي ديگر تاكنون چنين ويروسي در هيچ‌يك از دامداري‌هاي صنعتي مشاهده نشده است.

کد خبر 372799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha