چاپ اول «نابرابری ملت‌ها» نوشته دارون عجم‌اغلو و جیمز ای. رابینسون با ترجمه حمیدرضا خطیبی از سوی نشر هنوز به بازار آمد.

اين كتاب نخستين بار با نام اصلي «چرا كشورها شكست مي‌خورند: سرچشمه‌هاي قدرت، فقر و غناي كشورها» منتشر شده بود.
به گزارش همشهري، كتاب 850صفحه‌اي نابرابري ملت‌ها با مقدمه مترجم آغاز مي‌شود و با درباره نويسندگان و پيش‌گفتار ادامه مي‌يابد. كتاب 15فصل اصلي دارد و بيش از 100صفحه پاياني آن به نقشه‌ها، كتاب‌شناسي، منابع و فهرست نام‌ها اختصاص يافته تا به مرجعي قابل توجه براي نويسندگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان مباحث سياسي و اجتماعي تبديل شود.

نويسندگان سرشناس كتاب كه غول‌هايي سنگين‌وزن در حيطه مطالعات انساني به شمار مي‌آيند، با ارائه نظريه‌اي در حيطه نهادها مي‌كوشند ديدگاهي كارآمد و قابل تعميم براي تمام جوامع بشري، از دوره پارينه‌سنگي تا جوامع مدرن امروزي فارغ از موقعيت جغرافيايي، پيشينه تاريخي، ريشه‌هاي قومي و وابستگي‌هاي مذهبي به‌دست مخاطبان بدهند. براي اين منظور هم شهر نوگالس در مرز مشترك ميان ايالات متحده و مكزيك درنظر گرفته شده كه 2نيمه آن در اين 2 كشور قرار دارد.

عجم‌اغلو و رابينسون مي‌كوشند شرح دهند چرا 2 نيمه شمالي و جنوبي نوگالس با وجود داشتن پس‌زمينه‌هاي مشترك قومي، جغرافيايي و اقليمي تا اين حد با يكديگر متفاوتند. نظريه تازه و بسيار مستدل آنها براي ما آشكار مي‌كند كه شهروندان جهاني اگر مي‌خواهند به رفاه برسند، به «نهادهايي فراگير» نياز دارند؛ نهادهايي كه چرخه‌هاي مطلوب نوآوري، گسترش اقتصادي و ثروت فراگير را به‌وجود مي‌آورند.

نابرابري ملت‌ها حاصل 15سال تلاش و تحقيق براي پاسخ دادن به بحث‌هاي متضاد و متناقض متفكراني چون جفري ساكس و جيرد داياموند است و در اين راه با آميختن اقتصاد، تاريخ و سياست راهي مطمئن و روشي متقاعدكننده براي درك ثروت و فقر به‌دست مي‌دهد. چاپ اول اين كتاب در بهار 96 با شمارگان هزار نسخه به بهاي 58 هزار تومان به بازار آمده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد خبر 372874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha