دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

چند روز مانده به برگزاری دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ۲۹ اردیبهشت، خبر ارسال پیامک وصل مجدد یارانه به برخی از سرپرستان خانوارهایی که پیش‌تر یارانه‌ آنها قطع شده بود، رسانه‌ای شد و واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت.

بسياري از رسانه‌ها اين اقدام سازمان هدفمندي را تبليغات انتخاباتي قلمداد كرده و خواستار پاسخگويي مقامات مسئول شدند. ارسال حجم انبوهي از پيامك‌هاي وصل مجدد يارانه به دليل شائبه انتخاباتي بودن، با دستور رئيس جمهور اين اقدام متوقف شد اما با عبور از انتخابات و در آستانه پرداخت يارانه خردادماه، هنوز سرنوشت يارانه‌ افرادي كه اين پيامك را دريافت كرده بودند، مشخص نيست.

در همان ايام روابط عمومي سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها، جوابيه‌اي براي واكنش‌هاي رسانه‌اي به خبر وصل يارانه‌هاي قطع شده منتشر كرد و اين واكنش‌ها را «درج اخبار نادرست» لقب داد. در جوابيه روابط عمومي سازمان هدفمند‌سازي‌ يارانه‌ها آمده بود: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در طول 3سال گذشته به استناد قانون نسبت به شناسايي و قطع يارانه نقدي حدود 5ميليون نفر از خانوارهاي پُردرآمد اقدام كرده‌اند اما قانونا اعتراض اين سرپرستان خانوار درصورت مراجعه به سامانه yaraneh10.ir مورد رسيدگي ماهانه توسط كارشناسان قرار مي‌گيرد و در هر‌ماه پس از بررسي و درصورت تأييد مستندات ارائه شده، يارانه آنها مجددا وصل مي‌شود.

  • توقف برقراري يارانه به بعد از انتخابات

براساس اعلام سازمان هدفمندي، پيامك‌هاي ارسالي در اواخر ارديبهشت نيز طبق روال ماه‌هاي قبل، نتيجه رسيدگي به اعتراضات ثبت شده سرپرستان خانوار بوده كه به اطلاع آنها رسيده است. از ديگر سو، دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت نيز پا به گود گذاشت و ضمن تكذيب شائبه انتخاباتي بودن ارسال اين پيامك‌ها، بررسي و برقراري مجدد يارانه افراد معترض را كاري مطابق با قانون و اقدامي متعارف براساس روال ماه‌هاي گذشته عنوان و اعلام كرد رئيس‌جمهور براي رفع هرگونه شائبه انتخاباتي، دستور توقف هر اقدامي در اين زمينه را صادر كرده و از مسئولان مربوطه خواست هرگونه پرداخت جديد را متوقف و بررسي استحقاق دريافت يارانه را به پس از انتخابات موكول كنند.

بر همين اساس، هنگام واريز يارانه‌ها درساعت 24روز 26ارديبهشت، يارانه آن دسته از سرپرستان خانوار كه پيامك وصل مجدد را دريافت كرده‌ بودند، بدون اطلاع‌رساني در اين زمينه، واريز نشد و هيچ شخص يا ارگاني نيز درباره وضعيت اين افراد اظهارنظر نكرد. در اين ميان برخي از افرادي كه پيامك وصل يارانه را دريافت كرده بودند در تماس با همشهري خواستار پيگيري اين موضوع شدند.

جالب اينكه برخي از اين افراد اعلام كرده‌اند كه يارانه آنها از چندين‌ماه قبل قطع بوده و پس از ثبت اعتراض در سامانه مربوطه نيز به‌صورت تلفني از قبول‌نشدن اعتراض خود مطلع شده‌اند. حتي افرادي اظهار كرده‌اند كه يارانه آنها در اواخر سال 94قطع شده و گرچه پيگيري‌ها ثمر نداشته است اما در 23ارديبهشت سال‌جاري، پيامك وصل مجدد را دريافت كرده‌اند.

  • از سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها بپرسيد!

حدود يك‌ماه از ارسال پيام وصل مجدد يارانه به برخي از سرپرستان خانوار كه پيش از اين يارانه نقدي آنها قطع شده بود مي‌گذرد اما هنوز سازوكار واريز يارانه اين افراد مشخص نيست و پيگيري از سازمان‌هاي مسئول در اين زمينه نيز بي‌نتيجه بوده است. تماس خبرنگار ما با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي پيگيري موضوع پيامك‌هاي وصل مجدد يارانه پاسخ روشني نداشت و آنگونه كه مسئولان روابط عمومي اين وزارتخانه مي‌گويند، ارسال‌كننده پيامك‌ها سازمان هدفمندي بوده و اين وزارت از فرايند آن بي‌اطلاع است. همچنين تماس با دفتر معاونت رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز بي‌نتيجه‌ بود و آنها نيز توپ را به زمين سازمان هدفمندي انداختند.

در اين ميان تماس با سازمان هدفمندي براي گفت‌وگو با رئيس يا مسئولان آگاه اين سازمان هيچ‌ پاسخي به همراه نداشت. اين در حالي است كه تماس با تلفن‌هاي گوياي اين سازمان نيز در زمينه وصل مجدد يارانه و تكليف اين افراد پاسخ و راهكاري ارائه نمي‌كند. در اين ميان با توجه به اينكه دولت براي رفع شائبه انتخاباتي دستور توقف رسيدگي به وصل مجدد يارانه را صادر كرده است، به‌نظر مي‌رسد درصوت انتخاباتي نبودن اين پيامك‌ها، آن دسته از سرپرستان خانوار كه پيامك وصل مجدد يارانه را دريافت كرده‌اند بايد در دوره آتي واريز يارانه‌ها يعني در 26خرداد، يارانه نقدي خود را دريافت كنند. البته با احتساب درست بودن اين فرضيه، باز هم مشخص نيست كه آيا يارانه ارديبهشت‌ماه اين افراد نيز واريز مي‌شود يا نه؟

کد خبر 372875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha