مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

تخلفات در نسخه‌نویسی پزشکان از جمله مواردی است که در صدر تخلفات پزشکی قرار دارد.

تامین اجتماعی

 در يك نظام درماني موفق، بيمه‌ها به عنوان وكيل بيماران وارد عمل مي‌شوند و بر نسخه پزشكان نظارت می‌كنند؛ اين در حالي است كه استفاده از نسخه‌نويسي الكترونيك و اجبار پزشكان به رعايت چارچوب‌هاي گايدلاين دارويي به عنوان اقدامي پيشگيرانه قلمداد مي‌شود.

در همين رابطه مشاور معاون رفاه اجتماعي وزارت رفاه از اعمال نظارت بيشتر روي نسخ دارويي خبر داد و گفت: ‌شبكه بهداشت و درمان متشكل از بيمه، وزارت بهداشت و رفاه، بايد ابزار نظارتي خود را بالا ببرند و لزوم آن هم در اين است چرا كه بيمه تأمين اجتماعي هم‌اكنون به‌شدت در حال مصرف است به‌طوري كه در آينده بازنشستگي براي افراد نخواهيم داشت و اين بيمه مانند يك بمب ساعتي شده كه هر لحظه انتظار ورشكستگي آن مي‌رود. عبدالله‌زاده گفت: قبل از طرح تحول سلامت تا سال 92، هزينه‌هاي درمان تأمين اجتماعي و منابع با رشد حدود 20درصدي در سال پيش مي‌رفت اما يكباره هزينه‌ها با رشد 40درصدي منابع را دور زد. وي گفت: نمي‌توانيم بگوييم چند درصد از پزشكان كار غيراخلاقي كرده و در اين نسخه‌نويسي‌ها مشاركت دارند. با اين حال بيمه‌ها در حال پيگيري هستند و در برخي از استان‌ها سيستم ارجاع و پايش ايجاد شده‌است.

  • ضعف درآموزش به پزشكان

فاطمه سليماني دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي داروي سازمان غذا و دارو: فارغ التحصيلان رشته پزشكي درباره اصول تجويز دارو، اشكال دارويي تداخلات و خطاهاي دارو پزشكي آموزش كاربردي نديده‌اند، يكي از چالش‌هاي پيش روي برنامه‌هاي تجويز و مصرف منطقي داروها به‌خصوص در نظام ارجاع و سيستم پزشك خانواده، افزايش آگاهي پزشكان در مورد اصول نسخه‌نويسي صحيح و علمي است كه گام‌هاي مؤثري در اين خصوص برداشته شده است تا براساس آن كار تجويز در مطب يا مراكز بهداشتي درماني با سهولت و دقت بيشتري انجام شود.

کد خبر 372921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha