مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: گویا لایحه «مدیریت شهری» که قرار بود تا پیش از پایان دولت یازدهم به تصویب دولت برسد و به مجلس برود، با مخالفت برخی وزرا به نتیجه نرسیده‌است.

مجلس شورای اسلامی

 وزارت نيرو مخالف جدي واگذاري برخي وظايف مرتبط با مديريت شهري به شهرداري‌هاست. اين اقدام دولت در واقع نقض صريح مفاد 136، 137و 174 برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه كشور است. مجلس شوراي اسلامي به‌منظور اجراي برنامه‌هاي بر زمين‌مانده و به‌منظور واگذاري اداره شهرها به مديريت شهري كه در حقيقت منتخبان مردم هستند، هم‌اكنون آماده تهيه طرحي براي تصويب در مجلس هستند. طرحي كه از آن به‌عنوان طرح «مديريت يكپارچه شهري» نام مي‌برند. علاوه بر آن مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، خواستار تصويب لايحه مديريت شهري در دولت است و چنانچه دولت اين لايحه را تصويب نكند، مجلس براي اجراي قانون مفاد سه برنامه طرح «مديريت يكپارچه شهري» را به تصويب خواهد رساند. اين طرح سرنوشت بيش از 59ميليون شهروند كشور را مشخص مي‌كند و پاياني است بر بوروكراسي و موازي‌كاري در نهادهاي مختلف دولتي.

اين طرح تمامي وظايف و مسئوليت‌هاي شهري را در اختيار مديريت‌هاي شهري كشور قرار مي‌دهد و مردم نيز مديران خود را براي اداره شهرها انتخاب خواهند كرد. سيدمحمد آتش‌زر، رئيس شوراي اسلامي شهر قم و نماينده شوراي شهر تمامي ادوار شوراي اسلامي شهر قم گفته‌است كه در سال78 و پس از شكل‌گيري نخستين دوره شوراي شهر، از رئيس‌جمهور وقت خواسته است تا زمينه مديريت يكپارچه شهري را در كشور فراهم كند. بعد از گذشت بيش از 18سال از نخستين دوره شوراي شهر، همچنان لايحه مديريت شهري كشور در دولت باقي است و به‌رغم وعده رئيس‌جمهور، هنوز اين لايحه در دست بررسي است!

  • در نبود لايحه، طرح مجلس تصويب مي‌شود

مهرداد بائوج لاهوتي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اينكه بررسي طرح جامع مديريت شهري تا زمان ارسال لايحه دولت به مجلس متوقف شده است، گفت: اگر لايحه دولت به مجلس در مدت زمان كوتاهي ارسال شود، طرح نمايندگان و لايحه دولت به‌دليل هدف مشترك ادغام مي‌شوند؛ در غير اين صورت بررسي طرح مجلس ادامه پيدا مي‌كند.

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي افزود: قانون شهرداري‌ها قدمتي 40 تا 50 ساله دارد، بنابراين ضروري است در اين قانون بازنگري صورت گيرد، به‌ويژه در مديريت يكپارچه شهري برخي تصدي‌گري‌هاي دولت بايد به شهرداري‌ها واگذار شود؛ همچنين بايد به درآمد پايدارشهرداري‌ها نيز توجه كرد، در واقع هم‌اكنون شهرداري‌ها با شهرفروشي خود را اداره مي‌كنند؛ بنابراين، اين آسيب‌ها در بدنه مديريت شهري وجود دارد. رئيس فراكسيون مديريت شهري تأكيد كرد: اميدواريم دولت لايحه جامع مديريت شهري و درآمد پايدار شهرداري‌ها را به مجلس ارسال كند.

  • ارسال نامه به رئيس‌جمهور

ابوالفضل ابوترابي نيز درخصوص آخرين شرايط طرح جامع مديريت شهري، گفت: اين طرح درحال حاضر دركميسيون شوراها و امور داخلي كشور در حال بررسي است، البته نمايندگان به‌دنبال آماده‌سازي‌ نامه‌اي براي ارسال به رئيس‌جمهور هستند تا لايحه دولت نيز در اين خصوص هرچه سريع‌تر آماده شود.

نماينده مردم نجف‌آباد، تيران و كرون در مجلس شوراي اسلامي، افزود: همزمان مراحل بررسي طرح مجلس طي مي‌شود تا دولت نيز لايحه خود را آماده كند، البته مديريت شهري از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است و 23دستگاه در اين طرح بايد به زيرمجموعه شهرداري انتقال پيدا كنند. وي با بيان اينكه طرح مجلس همان لايحه رد شده دولت در هيأت وزيران است، تصريح كرد: متأسفانه برخي دستگاه‌ها مانند سازمان آب، برق و گاز تمايلي به واگذاري اختيارات خود به شهرداري‌ها ندارند.

  • گشايش گره‌هاي كلانشهرها

نماينده مردم دماوند و عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس با اشاره به اينكه كميسيوني تخصصي در شوراي شهر درمورد لايحه مديريت شهري اقداماتي را انجام داده است، گفت: هم‌اكنون شوراي شهر نقش اقتصادي، اجتماعي و درآمدزايي نداشته، حال مي‌توان با قانون مديريت يكپارچه شهري اين مشكلات را حل كرد، اما اين لايحه به‌دليل تداخل با لوايح ديگر در دولت در اولويت قرار نگرفته است. قاسم ميرزايي نيكو با بيان اينكه هم‌اكنون اداره هر بخشي از شهر در حيطه اختيارات يك نهاد قرار دارد، افزود: متأسفانه مسائل، مشكلات و گره‌هاي مختلف استان تهران درحوزه كسب‌و‌كار و واحدهاي توليدي حاكي از آن است كه رسيدگي به هربخشي دست يك نهاد مشخص است، به‌عنوان مثال فرد متقاضي براي فعاليت‌هاي توليدي بايد به وزارت صنعت مراجعه و مسائل را حل‌كند، ضمن اينكه در داخل مجموعه شهري نيز مشكلات ديگري را بايد حل كند.

کد خبر 372922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha