همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب میانکاله و خلیج گرگان در سال‌های گذشته به علت تغییرات اقلیم و فعالیت‌های انسانی در شرایط بحران قرار گرفته‌اند.

تالاب میانکاله و خلیج گرگان در شرایط بحران قرار دارند

همشهري آنلاين:
به گزارش ایرنا، شهرام فداکار روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست (16 تا 22 خرداد) افزود: برای نجات تالاب میانکاله کمیته‌ای ملی تشکیل شد که به تعیین اعتبار 38 میلیارد تومانی برای احیا و حفاظت تالاب منجر شد.

وی اظهار کرد: از این میزان اعتبار پنج میلیارد تومان مربوط به بخش تالاب میانکاله در استان گلستان است و 33 میلیارد تومان برای احیا و حفاظت از بخشی از تالاب که در استان مازندران قرار دارد، در نظر گرفته شده است.

فداکار ادامه داد: با نظارت این کمیته و اجرای اقدامات تعیین شده پیش‌بینی شده است که وضعیت تالاب روند رو به بهبود داشته باشد.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست که در جلسه حضور داشت، در توضیح اظهارات فداکار گفت: این میزان اعتبار تخصیص نخواهد یافت مگر این که طرح جامع میانکاله تهیه شود.

فداکار ادامه داد: تالاب میانکاله و خلیج گرگان به دو سری اقدامات کوتاه مدت و میان مدت نیاز دارند که شرح خدمات اقدامات کوتاه مدت تهیه شده است و اجرای آن به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: همچنین قرار است یک اقدام بلندمدت پنج ساله تعریف شود تا تالاب در این مدت به وضعیت مطلوب خود برسد که نیازمند همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط است.

وی گفت: هر تجربه‌ای که برای احیای دریاچه ارومیه به دست آمد و مناسب بود در این تالاب نیز اجرا خواهد شد تا به وضعیت مناسب برگردد.

  • بیش از 90 درصد واردات و صادرات از مرزهای دریایی صورت می‌گیرد

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مساله‌ای که در معاونت محیط زیست دریایی مد نظر است توسعه دریا محور کشور است، بیش از90 درصد واردات و صادرات از طریق مرزهای آبی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد فشار زیادی روی دریاها وجود دارد بنابر این توجه به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان این که 60 درصد منابع نفتی و سوختی در سواحل خلیج فارس وجود دارد، افزود: بر این اساس در دو سال گذشته 30 طرح را بررسی، کارشناسی و بازرسی میدانی کردیم که در برخی موارد منجر به توقف طرح شد.

فداکار تاکید کرد: آخرین زیستگاه‌های دست نخورده این سرزمین در خطوط ساحلی قرار دارند از این رو باید با جدیت محافظت شوند.

  • تهیه نقشه اکوسیستم‌های حساس ساحلی

به گفته فداکار، شناخت اکوسیستم‌های حساس ساحلی از دیگر برنامه‌های معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست است، در واقع برنامه ما در برنامه پنجم توسعه بود و در برنامه ششم توسعه نیز به نوعی به آن اشاره شده است.

وی افزود: بر این اساس نقشه عرصه‌ای حدود هزار کیلومتر در محدوده 9 میلیون هکتاری زیستگاه‌های ساحلی در منطقه مکران تهیه شده است که فاز بعدی تهیه این نقشه برای خلیج فارس است، دریای خزر این نقشه را داشته اما نیازمند بازنگری است.

  • میزان حریم تالاب‌ها بازنگری شود

فداکار با اشاره به این که در قانون مستحدثات ساحلی حریم‌ها مشخص شده است، گفت: حریم دریا 600 متر و حریم ساحل در خلیج فارس یک کیلومتر تعیین شده است که ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است مگر این که برای طرحی بسیار مهم یک سری فرایندها طی شود.

وی افزود: برای سازمان محیط زیست بحث حریم اکولوژیک بسیار مهم است، در قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها یک سری وظایف برای دستگاه‌ها تعیین شده که یکی از آنها تعیین میزان بستر تالاب‌ها است، تالاب‌هایی که تحت مدیریت سازمان محیط زیست و در سواحل وجود دارند دارای حریم‌های مشخصی هستند که البته باید این حریم‌ها بازنگری شود زیرا اطلاعات بخشی از آنها به سال 54 برمی‌گردد که باید به روز شود.

کد خبر 372962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha