همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی گمانه زنی‌ها درباره وزیر بهداشت آینده گفت: افکار عمومی با توجه به استقبالی که از طرح تحول سلامت شده است،درخواست دارند که دکتر هاشمی وزیر بهداشت بمانند.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش ايسنا، ايرج حريرچي افزود: افرادی که برای وزارت مطرح می شوند صرفا گمانه زنی است. رییس جمهور و کمیته‌های مربوطه تاثیرگذار هستند و پیش بینی می‌کنیم با توجه به حجم رضایت رییس جمهور و معاون اول در چهار سال گذشته و تأکید آنها بر ادامه طرح در دولت آینده و دستاوردها، طرح ارتقاء پیدا می‌کند. اما حتما باید اشکالات آن رفع شود نه با من و نه شخص دیگری صحبت نشده است. افکار عمومی با توجه به استقبالی که از این طرح شده درخواست دارند دکتر هاشمی وزیر بمانند.

وي اظهار کرد: در نظام‌های سلامت جهانی چهار نوع شاخص برای ارزیابی در حوزه سلامت وجود دارد. گروه اول درون دادهای سیستم نامیده می‌شوند. این شاخص برای مواردی همچون سرانه هزینه سلامت یا بودجه اختصاص یافته در دولت به این حوزه می‌پردازد. شاخص‌های دیگر نیز به اطلاعات و آمار، سطح پوشش خدمات بهره مندی، کیفیت عوامل خطر و پوشش‌های موثر می‌پردازند و آنها را ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمارها در سال 1394، 98.3 درصد از افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه کرده بودند این خدمات را دریافت کرده‌اند. در تمام کشور نیز 48.5 درصد از افراد در مراجعه اول به پزشک متخصص مراجعه کردند. این آمار در مناطق روستایی 42.2 و در شهری 56 درصد است. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته مراجعه مستقیم به متخصص امکان ندارد و باید از راه پزشک خانواده انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: برای دریافت هر خدمت سرپایی در سال 94 به طور متوسط مردم 10 هزار و 413 تومان در طیف‌های مختلف عمومی و تخصصی هزینه کرده‌اند. در همین سال 98.7 درصد کسانی که برای دریافت خدمت بستری مراجعه کردند توانستند از این خدمات بهره مند شوند. همچنین روستاییان 98.9 و شهرنشینان توانستند به طور متوسط 96 درصد از این خدمات استفاده کنند.

حریرچی متوسط هزینه بستری پرداخت شده در سال 94 در بیمارستان ها رابه ازای هر بستری 56 هزار و 515 تومان اعلام کرد و گفت: این موضوع نشانگر، حفاظت مالی از مردم است. در بیمارستان دولتی به ازای یک بستری وابسته به وزارت بهداشت 56هزار و 515 تومان و 99هزار و 511 تومان به ازای بستری در هر بیمارستان برآورد شده است. برای شهری 115هزار و 380 تومان بوده و برای روستایی حدود 59 هزار تومان پرداخت کرده‌اند. متوسط روز بستری در سال 94 ، 4.3 روز بوده است.

وی افزود: درصد زایمان‌های انجام شده توسط فرد دوره دیده در این سال 99.3 درصد برآورد شده است. پوشش کل واکسیناسیون نیز 99.2 درصد رسیده است و برای واکسن پنتاوالان 98 سه گانه 98.4 درصد است چون به تازگی آغاز شده اند. سرانه بار مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی در همین سال هرایرانی سالانه 4.1 بار برای خدمات مختلف سرپایی مراجعه کرده است. هر 4.3 روستایی 3.9 برای زنان4.8 و برای مردان 3.4 بوده است.

وی ادامه داد: پنجک اول جامعه به طور متوسط4 بار، دوم 4.8، سوم 4.4 چهارم 4بار و پنجم 3.5 بار مراجعه کرده اند. درصد قابل توجهی از مراجعات سرپایی در تمام دنیا غیرضروری است. در انگلیس 25تا 75 درصد مراجعان بدون هیچ اقدام دارویی درمان می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سیستم بهداشتی و درمانی هزینه زیادی برای اقدامات غیرضروری می‌شود، تصریح کرد:چند درصد از مردم خرج لبخند می‌کنند؟ یا دندان‌های جلوی خود را سفید کرده اند؟ این اقدامات به نظام سلامت هزینه وارد می‌کند. کسی که حدود سه میلیون درآمد دارد اگر شش میلیون برای جراحی بینی هزینه کند تا یکسال فشار زیادی را تحمل می‌کند. در حوزه مراجعات سرپایی 4.1 است یعنی به طور متوسط هر ایرانی 2 بار به پزشک عمومی، 3 دهم بار به پزشک خانواده، 1.88 درصد به پزشک متخصص برای خدمات سرپایی و 22 صدم برای دندانپزشک است، یعنی از هر پنج ایرانی یک نفر در،سال به دندانپزشک مراجعه می‌کند.

وی بار مراجعه به داروخانه برای دریافت نسخه تحویزی پزشکان را 3.11 بار درسال اعلام کرد و ادامه داد: کسانی که مستقیم به داروخانه بدون نسخه تجویزی مراجعه می کنند 7صدم است و بار مراجعه به آزمایشگاه به دلیل تجویز پزشک 1.1 است.

حریرچی درباره نظارت بر واحدهای عرضه کننده مواد غذایی و نانوایی ها توضیح داد و گفت: در هر واحدی معمولا تلاش می شود فرهنگ عمومی مردم و ارائه کنندگان خدمات به نحوی ارتقاء یابد که افراد "خود کنترل" شوند. مردم و رسانه انتظار دارند دستگاههای نظارتی در هر نانوایی یک ناظر داشته باشند که امکانپذیر و موثرنیست. ولی معمولا نظارت ها مقطعی و سیستماتیک است. ما در موضع نظارت میتوانیم مشکلات سیستمیک و اقدام کنیم. برای مثال سرانه مصرف نمک در ایران بالا است که 50 درصد آن ناشی از مصرف نان است. در این خصوص می توان کیفیت آرد را بالا برد، نانوا وقت بیشتری بگذارد یا استانداردهایی برای آن تعریف کنیم. در سال 95 و 96 نظارت بر واحدهای ارائه دهنده خدمات افزایش یافته و ناظران مجهز شده اند.

به گفته وی، بازرسان وزارت بهداشت 74 درصد نانوایی ها استاندارد تهیه شده برای مصرف نمک را رعایت می‌کنند.

وی افزود: در مورد حلیم و آش برخی نظارت ها توسط صنف انجام می شود. حلیم و آشی که در بیشتر مراکز مجاز عرضه می‌شود مشکلی ندارند. نظارت بر عرضه این موارد به صورت غیرمجاز و خانگی مشکل است.

حریرچی گفت: برخی از بیماریهای نادر و صعب العلاج و پرهزینه ای وجود دارند که درمان موثر نداشته باشند. نظام های سلامت دو روش در این خصوص دارند. گاهی خود نظام هزینه آن را در قالب بیمه قبول می‌کند یا از خیریه ها کمک می‌گیرند. نمونه باید تطابق داده شود و بررسی کنیم که این درمان موثر است یا خیر. با دستور وزیر هزینه هایی که تا امروز پرداخت شد جبران می‌شود و خیریه های زیادی نیز اعلام آمادگی کردند و پیگیر درمان بیماران مشابه هستیم.

وی درباره آخرین وضعیت پیگیری درمان عماد، کودک خبرساز حادثه تروریستی تهران و حاشیه سازی درباره ادامه درمان عماد نیز تصریح کرد: تعدادی دوست دارند جوسازی کنند. ما کارهای مهم تری داریم و به این موضوعات توجه نمی کنیم. ما میدانیم که برای مثال حمل و نقل برای مردم هزینه دارد. وزارت بهداشت طبق قانون مکلف نیست و منابع آن را ندارد اگرچه افراد محق هستند. اما ما و رسانه باید مشکلات را سیستماتیک حل کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به رضایت 90 درصدی مردم از دریافت خدمات حوزه سلامت، تصریح کرد: قبلا یک مراقب سلامت یا پزشک براساس آنچه در ذهنش بود پرونده بیمار را تکمیل می کرد. ما امروز سیستمی را اجرا می‌کنیم که برای همه مردم بسته خدماتی تعریف کرده است. هرکس که سابقه ثبت شده داشته باشد در سامانه بسته های خدماتی متفاوتی طرح می شود. اما در اجرا مشکلاتی مربوط به آموزش پرسنل یا زیرساختهای ارتباطی وجود داشته باشد.برای 69 میلیون نفر پرونده الکترونیک تشکیل شده است که از این رقم 29 میلیون نفر حداقل یک بار خدمت دریافت کرده اند و در مجموع 400 خدمت ارائه شده است.

حریرچی درباره وضعیت توریسم درمانی در کشور نیز بیان کرد: یکی از نقاط خوب برای رشد اقتصادی توریست از جمله توریسم درمانی است. ما از شیعیان حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه مراجعات زیادی داشته ایم. رقم آن قابل توجه است ولی ایده ال و مناسب نیست. ما به عنوان وزارت بهداشت اولویت اول را سلامت مردم قرار داده ایم. ما در کشور با کمبود پزشک روبرو هستیم. اگر مردم غیر بهره مند شوند مشکلات زیادی پیدا می کنیم.

وی واسطه های توریسم درمانی که سود زیادی از این موضوع می‌برند را یکی از مشکلات دانست و گفت: آنها به ضرر مردم و خود، کار می کنند.

ما برای بیمارستانها نظام اعتبار بخشی قرار دادیم که بر اساس آن می توانند رتبه بین المللی پیدا کنند. برای توریسم درمانی پزشکان نیز باید درخواست داشته باشند. زیرساختهایی نیز برای آن درنظر گرفته شده است.

حریرچی درباره احتمال تاثیرگذاری مطالبات بیمارستانی برچرخه دارویی کشور گفت: مشکل نقدینگی برای شرکت‌های پخش و تولید کننده دارویی مشکل ایجاد می‌کند؛ ولی با همکاری مدیران و کارکنان خدمات کاهش نیافته است. یکی از دستاوردهای این دوره آن است که کمبود اقلام دارویی به حدود کمتر از 30 مورد رسیده است که جزو آمارهای موفق محسوب می شود. اما ممکن است تولید کننده خارجی یا داخلی دچار مشکل شوند.

وی در ادامه همچنین درباره وضعیت رسیدگی به اعتراضات آزمون دستیاری نیز بیان کرد: بررسی های اولیه در حال انجام است. آنچه دیده شده اقدامات لازم با ضرایب ایمنی بالا صورت گرفت ولی اعتراضات را بررسی می کنیم و هر آزمونی تعدادی قبولی و مردودی دارد. ممکن است جوان فارغ التحصیل عزیزی که همیشه رتبه بالایی داشته است، تحت تاثیر فشارهایی اعتراض کند، این موضوعات قبل از رسانه‌ای شدن باید بررسی شود. کسانی که این امتحانات را برگزار می‌کنند سعی شده از میان افراد شایسته باشند و ما از هر نوع اعتراض مستندی استقبال می‌کنیم.

کد خبر 372974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha