همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران گفت: روند اجرای برجام طبیعی پیش می‌رود و تصمیم جدید سنای آمریکا نشانه کوته نظری آنها است.

ظریف

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه اسلو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بعد از ظهر با فدریکا موگرینی دیدار دارید، خبرهایی منتشر شده که سنای آمریکا ممکن است امروز (دوشنبه 22 خرداد) تحریم‌ها را تصویب کند آیا درباره اجرای برجام با وی صحبت می‌کنید، گفت: من پیش از این برای خانم فدریکا موگرینی پیامی را به صورت کتبی دوبار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی‌های ایالات متحده و تاثیری که سیاست‌های مخرب این کشور در این زمینه دارد، ارسال کردم.

وی ادامه داد: همچنین در یک جلسه کمیسیون مشترک که یکی - دو ماه قبل برگزار شد در این زمینه بحث شد و در جلسه آینده کمیسیون مشترک نیز این موضوع بحث خواهد شد.

وزیر امورخارجه گفت: در جلسه‌ای که امروز با خانم موگرینی خواهم داشت هم در این زمینه صحبت می‌کنم البته تمرکز ما در این جلسه بر مسایل منطقه‌ای است که اولویت مهمی برای جامعه بین‌المللی است.

ظریف یادآور شد: روند اجرای برجام با توجه به این که هم ایران هم کشورهای اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستند به صورت طبیعی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های ایالات متحده بحث جدیدی نیست، ما نیز با آمریکا ارتباط اقتصادی چندانی به جز موضوع خرید آمریکا هواپیما نداشتیم که آن موضوع هم به رغم کارشکنی آمریکا در حوزه‌های دیگر به خوبی پیش رفته است.

وزیر امورخارجه همچنین گفت: ما در مورد بدعهدی‌های آمریکا همواره گفت‌و‌گو کردیم و اتحادیه اروپا و جین و روسیه که طرفدار اصلی برجام هستند همانطور با سایر کشورها گفت‌و‌گو کردیم که همواره تاکید کردند که قصد و عزم آنها این است که روابطشان با ایران را صرف نظر از بدعهدی آمریکا با جدیت پیگیری کنند.

ظریف افزود: در واقع آنچه عملیاتی و اجرایی برای ما است این است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند در این روابط ما کارشکنی کنند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری جدید سنای آمریکا به واقع نشان دهنده کوتاه نظری آمریکایی‌ها و نشان دهنده سیاست غلطی است که دولت آمریکا به خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است.

ظریف یادآور شد: اگر به حدی برسد که بر اساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد حتما با واکنش ما مواجه خواهد بود.

وی افزود: تا کنون ما در برابر اقدامات آمریکا عمل متقابل انجام دادیم و در برابر اضافه شدن افراد به فهرست تحریم‌ها اقدام متقابل کردیم و امروز 23 فرد و شرکت آمریکایی در فهرست تحریم‌های ما به عنوان اقدام متقابل قرار دارند.

وی ادامه داد: در آینده نیز اقدام خواهد شد همانطور که رئیس مجلس دیروز گفتند در مجلس نیز اقداماتی برای مقابله با حرکت سنای آمریکا صورت خواهد گرفت و ما نیز اقدامات خود را در وزارت امورخارجه و در شورای عالی امنیت ملی و هیتت نظارت برجام دنبال خواهیم کرد.

وزیر امورخارجه در مورد برنامه‌های سفر خود به اسلو نیز گفت: مجمع اسلو سالانه فرصتی را برای بحث درباره مسایل مهم بین‌المللی به خصوص مسایل امنیتی و مسایل مربوط به صلح سازی و جلوگیری از مخاصمات فراهم می‌کند.

ظریف ادامه داد: در منطقه ما به خصوص در چند هفته اخیر با تنش‌هایی که بین کشورهای همسایه ایجاد شده ضرورت دارد که تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه گسترش پیدا کند و منطقه ما شاهد یک بحران جدید نباشد.

وی یادآور شد: به همین حضور من در مراسم افتتاحیه اجلاس صبح فردا اسلو فرصتی را فراهم می‌کند که قبل از تشکیل دولت جدید دیدگاه‌هایی که رئیس جمهوری در دولت دوازدهم دارند دنبال کنند که منطبق با مواضع اصولی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور صلح خواه و ثبات خواه است را تشریح کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: همچنین با توجه به این که تعداد قابل توجهی از اندیشمندان و سیاستمداران بین‌المللی در این اجلاس حضور دارند، فرصتی خواهد بود که تبادل نظر کنیم.

ظریف افزود: در این دیدارها تمرکز بر مسایل منطقه‌ای خواهیم داشت که امروز به شدت نگران کننده است و مبارزه منسجم با افراط گرایی و تروریسم که هم منطقه ما را به شدت در مخاطره انداخته و هم جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند ضرورت دارد.

وی ادامه داد: 48 ساعتی که در نروژ خواهیم بود یک فرصت خوبی است که با تعداد قابل توجهی از وزرا و اندیشمندان گفت‌و‌گو کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی سیاسی برای شرکت در مجمع اسلو فروم 2017 بعدازظهر امروز وارد اسلو پایتخت نروژ شد.

ظریف ضمن حضور در مجمع اسلوفروم 2017 در آن سخنرانی می‌کند.

وی همچنین براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در حاشیه مجمع اسلوفروم با برخی مقامات و شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف دیدارهای دوجانبه خواهد داشت و در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با آنان بحث وتبادل نظر می‌کند.

کد خبر 372976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha