مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان نوع جدیدی از جوهر با قابلیت تغییر رنگ ابداع کرده‌اند که نسبت به تغییرات درون بدن مانند سطح قند خون و سدیم واکنش نشان می‌دهد.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ دانشمندان با استفاده از مايعي حاوي حسگرهاي زيستي به جاي جوهرهاي عادي،‌ مي‌خواهند پوست انسان را به نمايشگري تعاملي تبديل كنند،‌ايده‌اي كه از توانايي متحول‌ساختن سيستم‌هاي نظارت بر سلامت بدن برخوردار است.

اين پروژه كه DermaAbyss نام دارد،‌همكاريي ميان محققان MIT و دانشكده پزشكي هاروارد است و در آن مطالعات درباره سطح اشتراك سيالات و بيوتكنولوژي با يكديگر تركيب شده‌اند.

اين گروه تاكنون سه نوع مختلف جوهر تغيير‌رنگ دهنده ابداع كرده‌اند كه نسبت به تغييرات مايعات ميان‌بافتي واكنش نشان مي‌دهد، مايعي كه ميان سلول‌هاي بدن در جريان است و 16 درصد از وزن بدن انسان را تشكيل مي‌دهد.

از ميان سه نوع جوهر حسگر،‌جوهري كه از توانايي تشخيص سطح قند خون بدن برخوردار است از ديگر جوهرها پيچيده‌تر است. حسگرهاي موجود در اين جوهر متناسب با ميزان قند خون و با افزايش اين ماده از آبي تا قهوه‌اي تغيير رنگ مي‌دهند.

داشتن اين نوع جوهر حسگر قند خون مي‌تواند زندگي را براي افرادي كه به ديابت مبتلا هستند، بسيار ساده‌تر كند زيرا اين افراد همواره مجبورند روزانه تست آزاردهنده خون انجام دهند تا سطح قند خون بدنشان را تحت كنترل داشته‌باشند. 

محققان همچنين نوع ديگري از جوهر را ايجاد كرده‌اند كه نسبت به سطح PH بدن از سبز به بنفش تغيير رنگ مي‌دهد. حسگرهاي اين جوهر مي‌تواند ميزان سديم را رديابي كرده و در زير نور فرابنفش و در حضور سطح بالايي از نمك در بدن به رنگ سبز بدرخشد. 

اين جوهرها روي تكه‌هايي از پوست خوك مورد آزمايش قرار گرفته‌اند و با كمك تزريق مايعات قابليت تغيير رنگ جوهرهاي جديد را مورد بررسي قرار داده‌اند. 

کد خبر 373037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha