سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - فرزانه شهامت: آسمان شب، مهتابی باشد یا ابری، ستاره‌ها سوسوزنان افسونگری کنند یا نه، چه فرقی دارد؟ به هر صورت آسمان این چشم‌ها بارانی است.

خیریه کودکان فرشته اند

 بايد مادر باشي تا بتواني «خار در چشم من باشد و در پاي فرزندم، نه» را به زبان عشق ترجمه كني. بيماري در كودكان برخي‌ از آنها به‌تازگي تشخيص داده شده؛ اما برخي ديگر ماه‌هاست كه مهمان بيمارستان كودكان هستند. حياط بيمارستان بهرامي براي فرشته‌هاي كوچكي كه حال مساعدتري دارند، نيز مادرانشان و مردم عادي مفروش شده است. نجواهاي عارفانه جمعيتي كه قرآن‌ها را روي سر گرفته‌اند؛ با نواي «بِك يا‌الله»، به بغض‌‌هايي شكسته بدل مي‌شود. شب قدر است و بوي اجابت، آسمان بيمارستان را بغل كرده است...

  • زندگي جريان دارد

برنامه‌هاي رمضان پارسال، آنقدر به دل چند صد مخاطبش خوش نشسته كه بانيان برگزاري آن، بناي تكرار اين تجربه در شب‌هاي قدر امسال را دارند. اين خيرانديشان به فرشته بودن كودكان ايمان دارند و سال‌هاست هم و غم‌شان شده است كم كردن بار اندوه بچه‌هاي بيمار و خانواده‌هايشان؛ «مي‌خواستيم كسي به‌خاطر بستري بودن در بيمارستان از لذت درك شب‌هاي قدر محروم نشود. اصلا يكي از هدف‌هايمان اين است كه به كودك و خانواده‌اش بگوييم در بيمارستان هم زندگي جريان دارد. مي‌خواستيم از اتفاق‌هايي كه در بيرون براي افراد عادي وجود دارد، مثل همين مناسبت‌ها، تا حد امكان بهره‌ داشته باشند.» اينها را مدير 26ساله خيريه «كودكان فرشته‌اند» مي‌گويد. از كليد خوردن كار مي‌پرسيم و سيدنصيرالدين موسوي‌نژاد ماجرا را به سال‌ها قبل برمي‌گرداند؛ به جشن نيمه‌شعبان سال 88 و زماني كه تنها 18سال داشت. خيلي‌ها در تكاپوي آذين‌بندي خيابان‌ها و پهن‌كردن بساط شادماني براي رهگذران بودند اما تا آن زمان شايد به واقع كسي دلش را جاي دل كودكاني كه بي‌نصيب از اين شادي‌ها بودند؛ نگذاشته بود. او و دوستانش تصميم مي‌گيرند پول‌هايشان را روي هم بگذارند و جشن ميلاد امام‌زمان(عج) را به جمع كودكان بستري در بيمارستان حضرت‌علي‌اصغر(ع) تهران ببرند. خريدن كادوهايي كوچك براي طفل‌هايي كه درست به اندازه هوا، به اميد احتياج داشتند و شيريني خنده‌هايشان همان و ادامه پيدا كردن كار با وسعت بيشتر تا به امروز، همان.

  • گريه ممنوع

جمع كوچك 10نفره‌اي كه كار را در سال نخست شروع كرد؛ حالا به 450نفر تبديل شده است؛ «همگي كساني هستند كه داوطلبانه براي فعاليت پيشقدم شده‌اند. اوايل كه براي جذب داوطلب فراخوان داديم، جوان‌هاي زيادي با ظاهرهاي بسيار متفاوت مراجعه كردند. الان هم همينطور است. بعضي‌ها تازه كار‌ند و شايد در اين زمينه تجربه آنچناني نداشته باشند. در عوض دغدغه دارند و همت، اين خودش خيلي است. چارچوب‌هايي كه از همان ابتدا وضع كرده‌ايم براي همه لازم‌الاجراست. يكي از اين قوانين، ممنوع‌بودن گريه است. مددكارها اجازه گريه و زاري ندارند. بچه‌هاي بيمار براي جنگيدن با شرايط فعلي‌شان به اميد و روحيه خوب احتياج دارند. آن وقت ما اينجا بنشينيم روبه‌رويشان و با آه و ناله، غم تازه‌اي روي دل‌هاي كوچك‌شان بگذاريم؛ اينكه نمي‌شود. همينطور خبري از روابط نامتعارف بين آقايان و خانم‌هاي عضو يا كارهايي مثل سلفي گرفتن با بچه‌هاي بيمار هم نيست.اين قوانين وضع شده‌اند تا خداي نكرده حاشيه‌اي پيش نيايد و ما را از هدف اصلي‌مان دور نكند».

  • كميته‌هاي رنگارنگ

با گذشت چند سال از آغاز كار، برنامه‌ها چفت و بست و كميته‌ها قوام لازم را پيدا كرده‌اند. جامعه هدف به‌طور مشخص افراد زير 16سال درگير با بيماري‌هاي صعب‌العلاج مثل سرطان هستند و فعاليت هر يك از اعضاي كميته‌هاي يازده‌گانه، شبيه قطعه‌هاي يك جورچين جاي مشخصي در برنامه‌هاي اين خيريه دارد. آنطور كه آقاي موسوي‌نژاد مي‌گويد، سر كميته اجرايي كه مسئوليت برگزاري مراسم شب‌هاي قدر را دارد؛ حسابي شلوغ است. جشن نيمه‌شعبان در كل بيمارستان‌هاي كودكان و اجراي برنامه‌هاي شاد هفتگي هم از وظايف اين كميته است.

اعضاي كميته آموزش، دانشجوها و افراد تحصيلكرده‌اي هستند كه به جبران عقب‌ماندگي‌هاي درسي كودكان بيمار كمك مي‌كنند. آنها علاوه بر درس، با انجام بازي‌هاي خلاقانه اوقات بچه‌ها را شيرين مي‌كنند. براي كميته بازسازي، وظيفه بهسازي بيمارستان‌ها و بخش‌هاي كودكان درنظر گرفته شده است و اعضاي آن كساني هستند كه در كار‌هاي ساختماني دستي دارند. كميته جوانان شامل جوان‌هاي بالاي 18ساله‌اي است كه با كار كنار افراد باتجربه گروه، تأمين‌كننده نيروي انساني آينده خيريه هستند. حضور در غرفه‌هاي وابسته به خيريه‌ها و راهنمايي و جذب افراد علاقه‌مند از وظايف كميته بازارچه است. هستند سازمان‌ها و فروشگاه‌هايي كه تمايل به همكاري با اين خيريه را داشته باشند. در اين صورت اعضاي كميته طرح‌ها مسئوليت راهنمايي و همراهي اين سازمان‌ها تا مراحل نهايي را برعهده دارند. براي هنرمنداني كه به كارهاي گرافيكي و تصويرسازي علاقه دارند كميته‌اي با عنوان طراحي و تبليغات درنظر گرفته شده و از هنر آنها در كارهايي مثل تهيه پوسترهاي تبليغاتي استفاده مي‌شود. ارائه مشاوره به مادران كودكان بيمارتوسط روانشناسان متخصص نيز در حيطه وظايف كميته حمايتي مادران است.

مدير خيريه كودكان فرشته‌اند از كساني كه با دوربين آشنايي دارند مي‌خواهد به كميته مستند‌سازي‌ بپيوندند و با تهيه فيلم و عكس در ترويج كارهاي خير اين مؤسسه سهم داشته باشند. سراغ آخرين كميته با عنوان روابط عمومي مي‌رويم كه متشكل از خبرنگاران و افرادي است كه در گروه‌هاي بزرگ فضاهاي مجازي فعاليت دارند و مي‌توانند به اهداف اين خيريه در فضاي يادشده كمك كنند. آقاي موسوي‌نژاد اصرار دارد كه شماره همراه 09354202060 و گروه تلگرامي اين مجموعه به نشاني nasirmoosavi @را اعلام كنيم تا خيران و افراد علاقه‌مند، كمك‌هاي مادي و انساني خود را پاي كار بياورند.

  • جاي خالي خيران

«آدم‌هاي دارا دور و برمان كم‌اند. برنامه‌هاي‌مان را با همين 20هزار‌تومان و 30هزارتومان‌هايي كه داوطلبان مي‌دهند پيش مي‌بريم. همين چند‌ميليون توماني كه براي سبد غذايي ‌ماه رمضان خانواده‌هاي نيازمند داراي كودك بيمار جمع شد،از روي هم گذاشتن رقم‌هايي در اين حد بود. وگرنه اينكه گمان كنيد خيري پيدا شده و يكجا مبلغ كلاني داده، نه... متأسفانه چنين چيزي نبوده و بايد بگويم برنامه‌هاي كلان‌مان معطل پول مانده است».

لحن آقاي موسوي‌نژاد به وضوح رنگ و بوي غم مي‌گيرد وقتي به پروژه «سفر به ليدوما» به‌عنوان بزرگ‌ترين طرح معوق اين خيريه اشاره مي‌كند. براي اين انيميشن ايراني كه قهرمان‌هاي آن دو‌كودك سرطاني هستند، 13قسمت 5دقيقه‌اي تعريف شده است.

نكته‌هايي ريزي كه از چشم كودكان دور نمي‌ماند مثل لباس‌ها، اسامي، خوراكي‌ها و... باعث شد طراحان اين انيميشن 2سال وقت خود را به‌صورت رايگان براي اين كار صرف كنند. او اضافه مي‌كند: «بچه‌هاي سرطاني ما كه تعدادشان كم هم نيست، براي جنگيدن با اين بيماري و براي مقاومت كردن در برابر دردهايي كه مي‌‌كشند هيچ قهرماني در ذهن ندارند.

چه چيزي با ارزش‌تر از اين وجود دارد كه اين انيميشن فرصت زندگي و اميد به ادامه دادن تلاش را به اين فرشته‌هاي معصوم هديه مي‌دهد؟ با تحقيقاتي كه كرديم متوجه شديم در دنيا نظير اين پويانمايي وجود ندارد و تحقق آن افتخاري است براي كشورمان. اما متأسفانه...».

  • در آرزوي زيارت

جمله‌اش را نيمه‌تمام مي‌گذارد و اينطور ادامه مي‌دهد: «2 بار در عمرم خيلي غمگين شدم و تا توانستم گريه كردم. يك‌بار موقع فوت پدرم و دفعه ديگر وقتي بود كه به‌خاطر مشكلات مالي ناچار به توقف پروژه ليدوما شديم. دلم به حال معصوميت بچه‌هاي سرطاني و تلاش‌هاي دو ساله گروه‌مان مي‌سوزد. شايد بعد رمضان دوباره بتوانيم توانمان را جمع كنيم و براي پيدا كردن حامي يا علي بگوييم.كسي چه مي‌داند؛ شايد فرجي رخ بدهد».

برنامه ديگري كه به گفته مدير اين خيريه، ياري خيران را مي‌طلبد، سفر كودكان سرطاني به حرم امام‌هشتم(ع) است. پارسال كارواني 165نفره شامل كودكان بيمار، مادران و يك تيم پزشكي به پابوس امام رئوف مشرف شدند.

آقاي موسوي‌نژاد مي‌گويد: «طعم خوش زيارت به همراه برنامه‌هاي شاد اين سفر، از آن دست خاطره‌هايي است كه بعيد است تا آخر عمر از ذهن اعضاي اين كاروان پاك شود.

با وجود اين، زيارت امسال به‌دليل كمبود منابع روي زمين مانده است. براي تأمين برخي از هزينه‌ها مثل اسكان و تغذيه، بانيان خير موافقت‌شان را اعلام كرده‌اند. فقط مانده هزينه تردد؛ يا بهتر بگويم تا عزيمت كودكاني كه اميد برايشان به اندازه دارو حياتي ست، يك يا‌علي ديگر فاصله است».

  • شما چه مي‌كنيد؟

گروه «كودكان فرشته‌اند» شب‌هاي قدر در بيمارستان‌هاي ويژه كودكان مراسم برگزار مي‌كند.شما براي همراهي با اين گروه چه مي‌كنيد؟ نظرات و پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 373042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha