سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روت‌کانال یا عصب‌کشی می‌تواند زندگی یک دندان فاسد را نجات دهد، اما این فرایند منابع خونی دندان را قطع می‌کند و درنتیجه سیستم دفاعی طبیعی دندان نابود می‌شود.

دندان

براساس گزارش گيزمگ، اكنون دانشمندان تكنيكي جديد را براي نجات اين دندان‌ها ابداع كرده‌اند كه به واسطه آن رگ‌هاي خوني جديدي درون دندان عصب‌كشي شده قرار مي‌گيرد تا قابليت دفاعي دندان احيا شود.

عصب کشی زمانی رخ می دهد که بافت خاصی در درون دندان به نام مغز ساقه ملتهب یا عفونی شده و باعث پوسیدگی خود دندان و ترک خوردن آن شود. در این شرایط بافت مذکور حذف شده و به جای آن از مواد مصنوعی به عنوان روکش به منظور حفاظت از تاج دندان استفاده می شود.

این کار به حذف شبکه های انتقال خون و سیستم عصبی دندان می‌انجامد که دندان را به بخشی بی دفاع از بدن انسان در برابر حملات احتمالی و مشکلات عفونی مبدل می کند. اما محققان دانشگاه اورگان راهی برای چاپ زیستی شبکه های رگ‌هاي مصنوعی یافته‌اند که عملکردی مشابه با سیستم گردش خون بدن انسان دارد.

برای اجرای اين روش شبكه‌اي از عروق خوني مصنوعي را كه شبيه به سيستم گردن خون بدن است چاپ كردند كه اين فرايند شامل استفاده از چاپگري زيستي براي ايجاد فيبرهاي كوچكي به عنوان قالب بود كه در اين مورد خاص اين فيبرها از جنس مولكول‌هاي قند ساخته شدند.

سپس اين قالب درون دندان عصب‌كشي شده قرار گرفته و اطراف آن با كمك ژلي از جنس سلول‌هاي پالپ دندان پر مي‌شود. سپس فيبرها از درون دندان خارج شده و شبكه‌هايي ريز درون دندان به جا مي‌گذارند و سلول‌هاي اندوتليال به دست آمده از پوشش دروني عروق خوني دندان به درون آنها تزريق مي‌شود. پس از هفت روز سلول‌هاي توليد‌كننده دنتين،‌ كه يكي از چهار بافت تتوليد كننده دندان در انسان به شمار مي‌رود،‌در نزديكي ديواره دندان آغاز به رشد مي‌كنند و رگ‌هاي خوني در دندان شكل مي‌گيرند.

کد خبر 373062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha