همشهری آنلاین: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این که یکی از اولویت‌های اصلی این ستاد، تثبیت ریزگردهای نمکی است، گفت: برای جلوگیری از بروز توفان‌های نمک، بیش از ۸۰ درصد از مناطق دچار ریزگردها مالچ‌پاشی شده است.

مالچ‌پاشی بیش از ۸۰ درصد از مناطق دچار ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

به گزارش ايرنا، فرهاد سرخوش روز دوشنبه با اشاره به مضررات ریزگردهای نمکی، اظهار کرد: طبق پژوهش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی که در راستای طرح "کوهورت" انجام شده، آثار زیانبار ریزگردهای نمکی بر سلامت انسان و حوزه کشاورزی به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: آزمایش‌های تخصصی بررسی تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه و ریزگردهای نمکی بر سلامت انسان‌ها همچنان در مرکز تحقیقات مدل‌سازی سلامت (کوهورت) در شهر قوشچی ارومیه و آذربایجان شرقی ادامه دارد.

سرخوش با بیان این که طبق مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه 940 هکتار از زیر حوضه این دریاچه بوته‌کاری شده که اجرای این طرح یکی از عوامل مهم جلوگیری از بروز ریزگردهای نمکی در این مناطق بوده است، گفت: عملیات مقابله با کانون‌های تولید گرد و غبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه از سال 92 در آذربایجان غربی کلید خورده است.

به گفته وی عملیات بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیابان‌زایی و احداث ایستگاه کمي‌سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد و غبار از جمله طرح‌های اجرایی بوده است.

طبق اين گزارش، مدل روستایی طرح ترسیب کربن یکی از بارزترین طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که اجرای آن در کشور توام با موفقیت بوده است.

طرح ترسیب کربن در خصوص مسائل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن و توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی است و به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین اطلاق می‌شود.

مالچ (Mulch) به هر گونه پوششی اطلاق می‌شود که برای محافظت و ارتقاء کیفیت خاک، روی سطح خاک گسترده می‌شود و در قالب اجرای طرح مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه نیز این پوشش به عنوان تثبیت‌کننده ماسه‌های روان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های 44گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگ‌ترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.

412 کیلومتر لایروبی رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه‌های رودخانه‌ها، انسداد یک هزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام‌های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.

در سال‌های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی‌اتیلنی به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.

طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تصفیه‌خانه گلمان که از دیگر طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می‌کند.

تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.

کد خبر 373081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha