همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که اندونزی و مالزی با کشورش برای مقابله با داعش و رفع بحران شهر مراوی که اکنون در جنگ با تروریست‌های الهام گرفته از داعش به سر می‌برد، همکاری می‌کنند.

 همکاری اندونزی و مالزی با فیلیپین برای مقابله با تروریست ها در مراوی

به گزارش ایرنا، 'آلن پیتر کیتنو' وزیر امور خارجه فیلیپین در آیین یکصد و نوزدهمین سالروز استقلال کشورش که روز دوشنبه در مانیل برگزار شد، گفت که اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به 'آ.سه.آن' اعلام کردند که از اقدامات علیه تروریست ها در فیلیپین حمایت خواهند کرد.

به نوشته روز سه شنبه تارنمای روزنامه 'فیل استار'، وی افزود: اعضای دهگانه آ.سه.آن در 10 ماه گذشته گفت وگوهای بسیار خوبی و ارتباطات مشترکی داشتند. در بحران مراوی نیز به پیشنهاد وزیر امور خارجه اندونزی قرار شد جاکارتا به همراه مالزی دولت فیلیپین را در سرکوب تروریست های الهام گرفته از داعش در شهر مراوی در جزیره میندانائو کمک کنند.

کیتنو تاکید کرد: آنگونه که 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین اکتبر سال 2016 اعلام کرد با توجه به شکست های داعش در خاورمیانه، فیلیپین، اندونزی و مالزی جبهه های بعدی تروریست ها هستند .

دوترته روز یکشنبه هفته جاری نیز گفت که ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی - وهابی داعش از پیروانش خواسته تا از فیلیپین انتقام ویران کننده ای بگیرند.

'ریامیزارد ریاچودو' وزیر دفاع اندونزی اخیرا در نشست امنیتی شانگریلا در سنگاپور اعلام کرد حدود یکهزار و 200 تروریست داعش از جمله اتباع خارجی در عملیات فیلیپین شرکت دارند که 40 نفر آنها اندونزیایی هستند.

'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی نیز پیشتر اعلام کرد که کشورش از فیلیبپین در مبارزه با تروریست ها به ویژه در مراوی حمایت می کند و اجازه نخواهد داد تروریست های داعش در این منطقه پایگاه ایجاد کنند.

صدها نفر از تروریست های مرتبط با داعش از دوم خرداد بخش هایی از شهر 200 هزار نفری مراوی در جنوب فیلیپین را تصرف کردند، در حالی که نیروهای دولتی سعی داشتند 'ایسیلون هاپیلون' سرکرده گروه تروریستی ابوسیاف را بیابند که گردشگران خارجی و ملوانان را گروگان می گرفت تا از آن ها اخاذی و باجگیری کند.

پس از حمله گروه تروریستی 'مائوته' وابسته به داعش به شهر مراوی در جنوب فیلیپین، طی 20 روز گذشته بیش از 200 تروریست از گروه مائوته و ابوسیاف مرتبط با گروه تکفیری - وهابی داعش کشته شده اند. علاوه براین ده ها نیروی نظامی و دستکم 20 تن از شهروندان فیلیپینی نیز در این شهر و روستاهای اطراف جان باخته اند و تعداد زیادی از مردم محلی آواره شدند.
به رغم حملات شدید ارتش فیلیپین علیه مواضع تروریست ها در مراوی هنوز 20 درصد از این شهر در تصرف تروریست هاست.

کارشناسان می گویند: بحران 'مراوی' پس از تصرف بخش هایی از این شهر توسط تروریست های مرتبط با داعش در جنوب فیلیپین که در هفته های گذشته نگرانی های امنیتی گسترده ای برای دولتمردان فیلیپین و مقامات امنیتی منطقه جنوب شرق آسیا ایجاد کرد، مستعد پیامدهای امنیتی و اجتماعی است که می تواند بار گرانی بر دوش امنیت منطقه و جهانی باشد.

کد خبر 373088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha