همشهری آنلاین: مولود چاووش اغول وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد که امارات متحده عربی برای کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال گذشته ترکیه سه میلیارد دلار هزینه کرده بود.

 چاووش اوغلو مدعی شد| هزینه سه میلیارد دلاری امارات برای کودتای ترکیه

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روزنامه بیرگون ترکیه، وی طی مصاحبه ای در استانبول به تشریح نقش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کودتای ناموفق سال گذشته ترکیه پرداخت و گفت: یک کشور مسلمان، از کودتای ترکیه حمایت مالی کرد.

وی با بیان این که 'ما می دانیم که چه کسانی از این کودتا خوشحال شدند'، افزود: ما می دانیم که آن کشور، امارات متحده عربی است.

وی اضافه کرد: 'ما می دانیم که چه کسانی منتظر سقوط دولت ترکیه در شب کودتا بودند و خبرها را با این هدف دنبال می کردند.

به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری ترکیه یک ماه پیش تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک 150 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.

ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز تا کنون نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

کد خبر 373102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha