سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

به‌روزرسانی پلت‌فرم کنونی پراید برای پاس‌کردن استانداردهای ۸۲گانه اجباری خودرو در سال آینده از نظر اقتصادی، مقرون به‌صرفه نیست و بر این اساس تا پایان امسال با تولید و عرضه ۲خودرو جایگزین پراید روی پلت‌فرم جدید SP۱۰۰ به بازار، تولید پراید متوقف خواهد شد.

شمارش معكوس براي از رده خارج‌كردن خودرو پرايد به‌عنوان پرتيراژترين خودرو توليدي كشورمان با ابلاغ استانداردهاي جديد خودرويي تا پايان امسال آغاز شد. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب اعلام كرد: مشكل اصلي از رده خارج‌كردن پرايد قيمت رقابتي و تقاضاي بالاي بازار براي اين خودرو است چرا كه اكنون در هيچ كجاي دنيا خودرويي در محدوده قيمتي 20ميليون تومان نداريم و قيمت تمام‌شده محصولات جديد سايپا نيز بيش از پرايد خواهد بود.

مهدي جمالي از عرضه 2خودرو جديد روي پلت‌فرم جديد اس‌پي 100 به‌عنوان جايگزين پرايد تا پايان امسال خبر داد و افزود: اين دو خودرو هنوز نامگذاري و قيمت آن نهايي نشده است. آنچه مسلم است اگر پرايد نتواند استانداردهاي جديد توليد و عرضه خودرو كه 82 استاندارد بسيار سختگيرانه و در رده استانداردهاي تراز اروپاست را پاس كند، قاعدتا توليد اين خودرو متوقف خواهد شد. با وجود اين، وي تأكيد كرد كه به‌روزرساني پلت‌فرم كنوني پرايد براي پاس‌كردن استانداردهاي اجباري جديد خودرو صرفه اقتصادي نخواهد داشت و با اين روند تا پايان امسال خودروهاي مذكور جايگزين پرايد خواهد شد.

  • ديگر شركاي خارجي

مديرعامل سايپا همچنين اجرايي‌شدن قرارداد اين شركت با سيتروئن فرانسه را در راستاي رقابتي‌شدن صنعت خودرو تلقي كرد و افزود: در چارچوب اين قرارداد شركت مشترك سايپا - سيتروئن تشكيل شده و مقدمات اجرايي لازم براي آغاز همكاري و توليد محصول با برند مشترك در حال اجراست و اين محصول مشترك به‌زودي راهي بازار مي‌شود.

جمالي افزود: علاوه بر قرارداد با سيتروئن، شركت سايپا در حال مذاكره با 2شريك خارجي ديگر براي توليد مشترك خودرو در كشورمان است كه يكي از اين شركت‌ها، كياي كره‌جنوبي است و اكنون بيشتر در حال مذاكره در مورد نحوه مشاركت دوجانبه هستيم. وي افزود: در چارچوب اين مذاكرات نيز داخلي‌سازي‌ محصولات اين برند كره‌اي در چارچوب قرارداد مشاركت و توليد خودرو مدنظر خواهد بود و اين مشاركت مي‌تواند در قالب توليد محصول مشترك باشد.

  • پرايد بازنشسته مي‌شود

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز با اشاره به درخواست افزايش قيمت برخي خودروهاي داخلي اعلام كرد: كميته صنعت پس از بررسي دلايل خودروسازان براي افزايش قيمت و تطبيق آن با واقعيت‌هاي موجود جمع‌بندي بررسي‌ها و نظرات را به اعضاي كميسيون ارائه مي‌دهد.

عزيز اكبريان از بررسي كيفيت خودروهاي داخلي توسط كميسيون صنايع و معادن خبر داد و افزود: مشكلات كيفيت خودرو و راهكار‌هاي رفع اين مشكلات به وزارت صنعت و خودروسازان اعلام شده و پس از‌ ماه مبارك رمضان در جلساتي با حضور خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت اين اقدامات را بررسي مي‌كنيم. وي با بيان اينكه سازمان استاندارد متولي اعلام كيفيت خودرو‌هاست، گفت:

سازمان استاندارد اعلام كرده كه خودروي پرايد تا پايان سال96 بايد از خطوط توليد خارج و توليد آن متوقف شود و كميسيون صنايع و معادن به‌خودروسازان نيز اعلام كرده و آنها تا پايان سال‌جاري پرايد را بازنشسته مي‌كنند. سازمان استاندارد بايد نظرات خود را درباره كيفيت ساير خودرو‌ها اعلام كند تا كميسيون صنايع و معادن مطابق با آن عكس‌العمل داشته باشد.

  • مذاكره براي تعيين وضعيت «بن‌رو»

در چارچوب مذاكرات سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شركت رنوي فرانسه، استفاده از شركت «بن رو» به‌عنوان آورده طرف ايراني در حالي مدنظر قرار گرفته كه هنوز مشخص نيست آيا اين شركت به‌عنوان رد ديون و بدهي‌هاي گذشته سايپا به سازمان گسترش واگذار خواهد شد يا اينكه شركت مذكور ارزشگذاري و از سايپا خريداري مي‌شود؟

مديرعامل سايپا در مورد تعيين وضعيت «بن‌رو» به همشهري اعلام كرد: در اين زمينه مذاكراتي را با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران داشته‌ايم اما هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم. در مورد قيمت بن رو نيز به تفاهم نرسيده‌ و مذاكرات هنوز نهايي نشده است.

همچنين روش‌هاي مختلفي را براي ارزشگذاري سهام بن‌رو در پيش گرفته‌ايم اما هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم. وي با رد اينكه مشخص‌نشدن ارزش سهام بن‌رو و توافق سايپا و سازمان گسترش در اين زمينه، علت طولاني‌شدن روند مذاكرات اين سازمان با رنو بوده است، گفت: در جريان مذاكرات سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با رنوي فرانسه نيستم و از روند اين مذاكرات يا دلايل طولاني‌شدن آن اطلاعي ندارم اما مذاكرات سايپا با سازمان گسترش در مورد شركت بن‌رو هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده است.

کد خبر 373143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha