همشهری آنلاین: طبق یافته‌های پزشکی محققان، وجود یک باکتری شایع مرتبط با بیماری لثه ممکن است بارداری در زنان را به تعویق اندازد.

به گزارش مهر، «سوزانا پاجو» یکی از محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند، در این باره می‌گوید: «نتایج مطالعات ما زنان جوان در سن باروری را ترغیب می‌نماید تا مراقب بهداشت دهان‌شان باشند و به طورمداوم در معاینات دوره ای شرکت کنند.»

بیماری لثه یک واکنش التهابی به عفونت باکتریایی زیر خط لثه هست. مطالعه شامل ۲۵۶ زن سالم غیرباردار (میانگین سنی ۲۹.۲ در رده سنی ۱۹ تا ۴۲ سال) بود که به خاطر باردارشدن راه‌های پیشگیری از بارداری را کنار گذاشته بودند.

در طول ۱۲ ماه این زنان به منظور اطلاع از باردارشدن یا نشدن شان تحت نظر بودند. نتایج مطالعه نشان داد «ژنژیوالیس پورفیروموناس» باکتری مرتبط با بیماری های لثه ای، به شکل قابل توجهی در بزاق زنانی که در طول یک سال تحت نظربودن باردار نشده بودند بیشتر بود.

همچنین میزان آنتی‌بادی‌های بزاق و سرم خون علیه این پاتوژن به شکل قابل توجهی در زنانی که باردار نشده بودند بیشتر بود.
بررسی آماری نشان داد این یافته‌ها مستقل از سایر عوامل دخیل در بارداری نظیر سن، سیگار کشیدن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، باکتری‌های واژن، زایمان‌های قبلی، یا بیماری‌های بالینی لثه بود.

زنان دارای P. gingivalis در بزاق دهان‌شان و میزان بالاتر آنتی‌بادی در بزاق یا سرم خون در مقابله با این باکتری سه برابر بیشتر در معرض ریسک باردارنشدن در مقایسه با همتایان خود بودند.

به گفته پاجو، «مطالعه ما دلایل احتمالی ناباروری را نشان نمی‌دهد بلکه حاکی از آن است که باکتری‌های لثه ممکن است دارای تاثیراتی بدنی بر باردارشدن باشد.»

کد خبر 373221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha