همشهری آنلاین: قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراضات پیرامون نتایج آزمون دستیاری و نتیجه بررسی‌های کمیته حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بررسی کمیته حقوقی نشان داد هیچ یک از اعتراضات وارده به این آزمون وارد نبود.

به گزارش ایسنا، برگزاری چهل‌وچهارمین دوره آزمون دستیاری تخصصی امسال با حاشیه‌هایی همراه بود. این آزمون که با رقابت حدود   12 هزار داوطلب در ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت به طور همزمان در 20 شهر برگزار شد. اگر چه این آزمون پس از برگزاری از نظر نحوه طرح سئوالات و برپایی آزمون اعتراضی را به دنبال نداشت اما بعد از انتشار کارنامه اولیه آزمون،‌ عده‌ای از شرکت‌کنندگان در روز 13 خرداد با تجمع مقابل ساختمان وزارت بهداشت نسبت به آنچه که عدم مطابقت کارنامه با نمره‌ها و لو رفتن سوالات می‌خواندند، اعتراض کردند.

به دنبال بیان این اعتراضات، دکتر پورکاظمی رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در این باره به ایسنا گفت: در اعتراضات کتبی که ارائه شده، گفته شده که سئوالات امتحانی دشوار بوده است که در این زمینه باید بگوییم در سال گذشته ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند در حالی که امسال ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند بنابراین سوالات نسبت به سال گذشته دشوار نبوده است و این اعتراض وارد نیست.

وی ادامه داد: ادعای دیگر نیز در خصوص این بوده است که چرا پاسخنامه‌ها را دیر منتشر کردیم. در این زمینه ۱۲ هزار و ۲۶۰ پاسخنامه را باید روی سایت می‌گذاشتیم که به دلیل محدودیت نرم‌افزاری، تنها امکان بارگذاری روزی ۳ هزار پاسخنامه را داشتیم و نمی‌توانستیم پاسخنامه عده‌ای را منتشر کنیم و بعد بخش دیگری از پاسخنامه‌ها را روی سایت بگذاریم.

پورکاظمی اظهار کرد: دوشنبه ۸ خرداد ماه نتیجه را اعلام کردیم و پاسخنامه‌ها را نیز روی سایت گذاشتیم که تا کنون حتی یک مورد نیز اعتراض به پاسخنامه وجود نداشته است.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: در اعتراضی که چندین سال پیش به آزمون دستیاری صورت گرفت، طی بررسی‌هایی که انجام شد، صحت ادعا مشخص شد اما در حال حاضر صحبت‌هایی که مطرح می‌شود، پایه و اساسی ندارد.

همچنین دکتر اکبری قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز با رد ادعای تقلب در آزمون دستیاری اظهار کرد: تعداد تجمع‌کنندگان حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر و بسیار کم بود و اعتراض این افراد به این بود که چرا رتبه سال گذشته و امسال آن‌ها در آزمون دستیاری، تغییر کرده است.

وی ادامه داد: قطعا هر سال در رتبه‌ها تغییراتی اتفاق می‌افتد و این طور نیست که فردی که در سال گذشته نمره ۱۰۰ داشته و رتبه‌ای را کسب کرده امسال نیز با نمره ۱۰۰ همان رتبه را داشته باشد.

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: آزمون دستیاری ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار شد و اگر در سوالات تقلب شده بود یا سوالات فروخته شده بود، ‌بعد از آن باید معلوم می‌شد. بنابراین این ادعا که گفته می‌شود سوالات فروخته شده، درست نیست چرا که باید این ادعا بعد از اعلام نتایج اولیه مطرح می‌شد در حالی که الان کسانی که نمره پایین آورده‌اند این ادعا را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه در آزمونی که ۱۵ هزار شرکت کننده داشته و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر به نتایج این آزمون اعتراض دارند، مسئله قابل توجهی نیست گفت: آزمون دستیاری در سلامت کامل برگزار شده و اگر کسی اعتراضی دارد، باید به صورت مکتوب ارائه بدهد تا بررسی کنیم و اینکه برخی بخواهند از فرصت سوء استفاده کنند و مسائل بی‌ربطی را مطرح کنند، درست نیست.

دکتر اکبری در ادامه تصریح کرد: اگر گفته می‌شود سئوالات فروخته شده است که یا باید این ادعا ثابت شود و یا برای مطرح کنندگان هزینه داشته باشد. اما متاسفانه در کشور ما اینچنین نیست و برخی رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند. در حالی که اگر مسئله‌ای وجود دارد باید از راه قانونی اعلام شود تا بررسی گردد.

  • ارسال نامه وزیر بهداشت به معاونت حقوقی وزارت بهداشت برای بررسی اعتراضات

با ادامه اعتراض‌ها به آزمون دستیاری و درخواست شرکت‌کنندگان این آزمون به بررسی نتایج اعلام شده وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون حقوقی وزارت بهداشت از وی خواست ضمن بررسی موارد مطرح شده ظرف مدت یک هفته نتایج را به وی گزارش کند.

در این نامه آمده بود: نظر درخواست تعدادی از شرکت کنندگان محترم در چهل و چهارمین آزمون دستیاری پزشکی در خصوص نتایج آزمون اعلام شده از سوی مرکز سنجش، ضرورت دارد با قید فوریت نسبت به تشکیل کارگروهی با عضویت معاونت آموزشی، دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی و مرکز بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت متبوع، اقدام و ضمن استماع توضیحات نمایندگان محترم شرکت کننده در آزمون مذکور و بررسی دقیق و همه جانبه مستندات موجود، نتیجه جمع بندی کارگروه را ظرف مدت یک هفته به اینجانب گزارش نمایید.»

در حال حاضر با گذشت بیش از یک هفته از نامه وزیر بهداشت در روزهای اخیر خبرگزاری ایسنا پیام های زیادی از طرف شرکت کنندگان در این آزمون دریافت کرده که درخواست رسیدگی به نتایج آزمون دستیاری را داشته‌اند.

دکتر سید حسن امامی رضوی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا در خصوص نتیجه بررسی حقوقی اعتراضات به آزمون دستیاری اظهار کرد: معاونت حقوقی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورتجلسه ای را از بررسی ها فرستاده اند که طبق این صورت جلسه تمام اعتراضات بررسی شده است و هیچ یک از اعتراضات مستند نبوده و مورد قبول واقع نشده است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل این بود که به کلید سئوالات در 7 مورد اعتراض کرده بودند که به جز یک مورد بقیه اعتراضات رد شدند و سپس 6 اعتراض جدید هم مطرح شد که هیچ یک مستندی به لحاظ علمی نداشتند و پذیرفته نشد.

دکتر امامی رضوی افزود: مساله دیگر این بود که چرا رتبه کل اعلام نشده است و به این مساله اعتراض شد که بر اساس صحبتی که در کارگروه انجام شد به این نتیجه رسیدیم که به دلیل اینکه داوطلبین براساس زیر گروه انتخاب رشته می‌کنند و نه رتبه کل این اعتراض نیز درست نیست.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه اعتراض دیگر شرکت کنندگان آزمون دستیاری به این بود که کارنامه ها از نظر رتبه و نمره با هم همخوانی ندارند گفت: این مساله به این دلیل است که نمرات از 100 محاسبه شده‌اند و طبیعی است که در دو نمره نزدیک به هم رتبه‌ها و نمره‌ها فاصله داشته باشند.

امامی رضوی ادامه داد: همچنین عدم مطابقت پاسخ نامه‌ها با کلید سئوالات از دیگر اعتراضات بود که این ادعا نیز صحت نداشت و همه پاسخ نامه‌ها با کلید و کارنامه تطابق داشت.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره فروش سئوالات آزمون دستیاری تخصصی تصریح کرد: اعضای کارگروه حقوقی از ادعا کنندگان خواستند مستندات خود را ارئه دهند اما در فرصت اعلام شده هیچ مستنداتی ارائه نشد.

وی با بیان اینکه فروش سئوالات آزمون تخصصی دستیاری به شدت تکذیب می‌شود گفت: این موضوع می تواند پیگرد حقوقی داشته باشد و ما در این موضوع می‌توانیم اعاده حیثیت کنیم. بنابراین در صورت تکرار این مباحث بی پایه وزارت بهداشت پیگرد قانونی را حق خود می‌داند.

کد خبر 373229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha