همشهری آنلاین: آنگونه که وزیر دولت سعودی در امور کشورهای خلیج فارس (سفیر اخراجی سعودی از عراق) گفته بود، نخست وزیر عراق می‌بایست به ریاض می‌رفت اما حالا خبرگزاری آلمان خبر داده است که این سفر به درخواست دولت عراق به تعویق افتاده است.

حرف و حدیث ها درباره دلایل تاخیر سفر العبادی به ریاض

به گزارش ایرنا، هفته گذشته ثامر السبهان سفیر سابق سعودی در بغداد که به دلیل اهانت هایش به نمادهای مقدس از جمله مرجعیت و الحشدالشعبی از عراق اخراج شده است، گفت که سفر العبادی به ریاض و دیدارش با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

با اینحال دولت عراق طی این مدت هرگز زمان دقیق برای انجام سفر تعیین نکرد تا اینکه روز پنجشنبه د پ آ خبرگزاری آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک در ریاض نوشت: سفر العبادی به عربستان که قرار بود روز چهارشنبه انجام شود ، به درخواست بغداد و بنابه دلایل داخلی به تاخیر افتاده است.

این منابع به خبرگزاری آلمانی گفته اند این دیدار بزودی در مکه مکرمه ، شهر مقدسی که قرار است ملک سلمان 10 روز آخر ماه مبارک رمضان را آنجا سپری کند، انجام خواهد شد.

در این گزارش تاکید شده است که دولت عراق اعلام کرده است، سفر به ریاض در چارچوب یک تور منطقه ای از جمله سفر به کویت و ایران خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران و ناظران اوضاع منطقه و عراق اعتقاد دارند که تعویق سفر العبادی به ریاض ناشی از نگرانی وی مبنی بر تفسیر آن است، بطوری که بیم آن دارد دولت سعودی از این سفر در اختلافات خود با قطر بهره برداری کرده و عراق را در صف متحدان خود با دوحه معرفی کند.

سایت عراقی موازین نیوز در این خصوص از قول مسئولان عراقی نوشت : العبادی سفر خود را به ریاض به این دلیل به تاخیر انداخت تا ازآن به عنوان موضع عراق در اختلافات میان سعودی و قطر تفسیر و تعبیر نشود.

جبار العبادی نماینده نزدیک به العبادی در این خصوص گفته که قرار بود سفر چهارشنبه انجام شود اما به تاخیر افتاد چرا که عراق نمی خواهد از این سفر تفسیر غلط صورت گیرد و نشان دهد که عراق جانب یک طرف را علیه طرف دیگر گرفته است.

به گفته وی العبادی قصد داشت با این سفر ضمن تلاش برای بهبود روابط بغداد - ریاض، به التیام شکاف های عمیق و اختلافات شیعه و سنی در عراق کمک کند.

برخی رسانه های عراقی نیز روز پنجشنبه فاش ساختند که طرف سعودی اصرار زیادی داشته است این سفر در همین ایام انجام شود و درحالی که بغداد از اعلام زمان دقیق سفر طفره می رفت، به نظر می رسد ، ثامر السبهان ، با اعلام روز چهارشنبه به عنوان زمان تعیین شده برای این سفر، قصد داشت العبادی را در عمل انجام شده قرار دهد.

حتی رسانه های سعودی طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه گذشته موضوعاتی همچون قطر و ایران را به عنوان محورهای اصلی سفر العبادی به ریاض عنوان کردند.

عراقی ها از بحران سعودی و قطر به عنوان تله ای یاد می کنند که اعتقاد دارند بغداد نباید به هیچ عنوان وارد آن شود، بطوری که با انتشار اولین خبرها در همان ساعات اول، برخی رسانه های منطقه ای، با تیترهایی اینچنینی به استقبال آن رفتند: 'عراق وارد خط شکستن پشت قطر شد'.

شاید از همین رو بود که العبادی در کنفرانس خبری روز سه شنبه گذشته خود در ارتباط با سفر به ریاض به صراحت گفت که این سفر هیچ ارتباطی به بحران سعودی، قطر نخواهد داشت.

به هرحال العبادی براساس برنامه ریزی های صورت گرفته طی ماه های گذشته ، قصد سفر به ریاض و چند کشور منطقه را دارد و برخی منابع به خبرنگار ایرنا گفته اند که سفر وی از روز شنبه آغاز خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست ایستگاه اول و ایستگاه آخر این تور منطقه ای کجاست!؟

کد خبر 373292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha