جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

تنها چند روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حمله‌ای کم‌سابقه قطر را متهم به «حمایت تاریخی از تروریسم» کرد، مقام‌های واشنگتن به فکر دلجویی از قطر افتاده‌اند.

وزير دفاع آمريكا با همتاي قطري خود قرارداد ۱۲ميليارد دلاري فروش جنگنده‌هاي اف-۱۵ را به امضا رسانده‌ و 2كشور در اقدامي معنادار رزمايشي مشترك را با حضور ناوهاي آمريكا در قطر شروع كرده‌اند.قراردادي كه از دوران اوباما مذاكرات آن كليد خورد با امضاي وزراي دفاع آمريكا و قطر نهايي شده است. خالد العطيه، وزير دفاع قطر كه براي امضاي اين قرارداد به واشنگتن سفر كرده گفته است كه در ديدار با جيمز متيس، وزير دفاع آمريكا درباره ضرورت كاهش تنش ميان قطر و همسايگانش و همچنين همكاري در مبارزه با داعش گفت‌وگو كرده است. براساس اين قرارداد آمريكا حداقل ۳۶ فروند جنگنده اف- ۱۵ را به قطر كه از حدود ۱۰روز قبل از سوي عربستان، مصر، امارات، بحرين و چند كشور ديگر تحريم شده مي‌فروشد. كشورهاي جبهه عربستان روابط ديپلماتيك خود را با قطر قطع كرده و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي خود را روي اين كشور بسته‌اند.

  • حمايت آمريكا از قطر

مقام‌هاي قطر مي‌گويند نهايي شدن قرارداد فروش جنگنده به اين كشور ريشه‌هاي عميق حمايت آمريكا از دوحه را نشان مي‌دهد؛ مسئله‌اي كه كاملا برخلاف خواست عربستان به‌حساب مي‌آيد. يك مقام قطري در گفت‌وگو با رويترز در اين رابطه گفت: اين قرارداد بدون شك دليل و گواه حمايت آمريكا از ماست هر چند ما هيچ وقت به آن شك نداشتيم.

اين عقيده وجود دارد كه حرف‌هاي تند ترامپ تنها براي راضي نگه داشتن عربستان بوده كه به‌تازگي سرمايه‌گذاري هنگفت در زيرساخت‌هاي آمريكا و همچنين قرارداد ميلياردي خريد تسليحات را اعلام كرده كه مي‌تواند هزاران شغل براي آمريكايي‌ها و تحقق شعار ترامپ به‌وجود آورد.

علاوه بر اين دو ناو جنگي آمريكا هم به دوحه رفته‌اند تا در رزمايش مشترك با قطر شركت كنند. قطر ميزبان بزرگ‌ترين پايگاه نظامي آمريكا در خاورميانه است و ۱۱هزار نظامي اين كشور در نزديكي دوحه حضور دارند.

  • تلاش آمريكا براي حل و فصل ماجرا

انديشكده بروكينگز روز گذشته در گزارشي با اشاره به اين تحولات اعلام كرد كه بحران قطر اهداف و منافع آمريكا در خاورميانه را تهديد مي‌كند و مقام‌هاي واشنگتن در تلاش براي كنترل اوضاع هستند.واشنگتن پست گزارش داده كه ركس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريكا به‌شدت نگران به‌وجود آمدن مشكل براي فعاليت پايگاه نظامي آمريكا در قطر است.

تيلرسون به‌تازگي با اشاره به اينكه آشنايي ديرينه‌اي با امير كنوني قطر و همچنين پدرش از ۱۵سال قبل دارد اعلام كرده كه بايد همه طرف‌ها براي كاهش تنش‌ها پاي ميز مذاكره بنشينند. وزير امور خارجه آمريكا به همين‌خاطر راهي عمان شده تا با مقام‌هاي اين كشور گفت‌وگو كند. وزير امور خارجه تركيه هم روز گذشته با اعلام اينكه قطر خواستار ادامه بحران نيست راهي عربستان شده تا با پادشاه اين كشور مذاكره كند.

  • درخواست قطر از شوراي حقوق بشر

رئيس كميته حقوق بشر قطر در سخنراني خود در ژنو از شوراي حقوق بشر سازمان ملل خواست تا در مقابل نقض حقوق بشر از سوي عربستان و متحدانش دست به اقدام جدي بزند. او در سخنراني خود با اشاره به اينكه محاصره و تحريم قطر مجازات دسته‌جمعي مردم قطر به‌حساب مي‌آيد خواستار رسيدگي به پرونده حداقل ۷۶۴مورد نقض حقوق بشر از زمان آغاز اقدام‌هاي عربستان و متحدانش طي ۱۰روز اخير شد. وي همچنين فيلتر كردن رسانه‌هاي قطري را نقض آزادي بيان از سوي اين كشورها دانست.

کد خبر 373327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha