جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

سرگذشت افغانستان سرگذشت غریبی است؛ پناهگاه استراتژیکی که زمانی از سوی سازمان سیا برای مجاهدین افغان در دوره مبارزه آنها با نیروهای شوروی ساخته شده بود و در طول سال‌های اخیر در کنترل طالبان قرار داشت، اکنون به‌دست داعش افتاده است.

داعش افغانستان با انتشار فايلي صوتي اعلام كرده كه نيروهايش موفق شده‌اند منطقه «توره بوره» در شرق اين كشور را از دست نيروهاي طالبان خارج كنند و درگيري‌ها در اين منطقه اكنون پايان يافته است. مقام‌هاي امنيتي نيز ساعتي بعد تأييد كردند كه اين منطقه به‌دست داعش افتاده است.

اينها در حالي اتفاق مي‌افتد كه 200كيلومتر آن‌طرف‌تر، در پايتخت، اين دو گروه تروريستي، هر روز سعي مي‌كنند در كشتار مردم بي‌دفاع از هم سبقت بگيرند. طي 2‌ماه گذشته، كابل صحنه شديدترين حملات انتحاري طي سال‌هاي اخير بوده است. آخرين مورد آن هم مربوط به حمله انتحاري داعش به مسجد الزهرا بود كه 4كشته به جا گذاشت.

منطقه توره بوره در 10كيلومتري مرز پاكستان و در نزديكي شهر جلال‌آباد قرار دارد. توره بوره نه‌تنها منطقه‌اي استراتژيك به‌حساب مي‌آيد، بلكه به لحاظ سمبليك، هم براي طالبان و هم براي داعش از اهميت بسياري برخوردار است. توره بوره طي سال‌هاي 2000و پس از آن، محل استقرار و اختفاي بن‌لادن، سركرده القاعده بود؛ همان گروه تروريستي كه ابومصعب زرقاوي در سال 2004در عراق از آن انشعاب كرد و گروه تروريستي داعش را بنيان گذاشت.

توره بوره از مجموعه غارهايي تشكيل شده كه در دوران اشغال افغانستان از سوي شوروي به‌عنوان پناهگاه‌هاي نيروهاي مجاهد مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بخشي از اين مجموعه غارها سپس با كمك سازمان سيا تجهيز شد تا اين نيروها علاوه بر اختفا، امكان ذخيره تسليحات، توليد برق و برگزاري جلسات را هم داشته باشند. داعش پيش از اين منطقه آچين در شرق و در نزديكي توره بوره را هم به اشغال خود در آورده بود.

رويترز ديروز به نقل از ابو عمر خراساني، يكي از فرماندهان ارشد داعش در افغانستان خبر داد كه اشغال توره بوره پايان ماجرا نيست و داعش به‌دنبال اشغال مناطق بيشتري از نقاط تحت كنترل طالبان و دولت است. اينها همه در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه طبق گزارش‌ نهادهاي امنيتي در غرب، دولت مركزي افغانستان اكنون 65درصد از خاك اين كشور را در كنترل خود دارد. وضعيت كنوني، بار ديگر پاي نيروهاي آمريكايي به افغانستان را باز كرده است. دولت ترامپ قرار است 4هزار نيروي جديد به اين كشور اعزام كند. تعداد نيروهاي آمريكايي در اين كشور در دوره باراك اوباما از 100هزار نفر به كمتر از 6هزار نفر رسيده بود.

کد خبر 373329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha