شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام محمدحسن روحانی: در آستانه شبی قرار داریم که پروردگار متعال می‌فرماید: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و ارزش شب قدر از هزار ماه (بیش از ۸۰سال) برتری دارد.

شب قدر

 طبق روايات، شب قدر مردد است بين شب‌هاي 19، 21 و 23 ماه مبارك رمضان، گرچه منزلت و احتمال شب قدر بودن شب بيست‌و‌سوم از شب‌هاي ديگر بيشتر است، به تعبير ديگر شب 23 رمضان شب قطعي‌شدن و امضا‌شدن مقدرات ما بندگان است و اما 8 توصيه مهم در آستانه آخرين شب قدر:

1- شب زنده‌داري با طهارت جسماني و روحاني: در روايات آمده با اينكه امام صادق(ع) در بستر بيماري بودند اما در شب 23‌رمضان اصرار داشتند كه خود را به مسجد رسانده و تا سحر بيدار باشند. همچنين در چنين شبي حضرت زهرا(س) سعي در بيدار نگه‌داشتن كودكان داشتند. طهارت جسم با غسل و وضو و طهارت روح با افكار پاك و الهي حاصل مي‌شود.

2- انس با قرآن، دعا و استغفار: تدبر و خواندن قرآن به ويژه تلاوت سوره‌هاي قدر، عنكبوت، روم و دخان، قرآن را به سر گرفتن، ارتباط قلبي همراه با خشوع به سوي درگاه الهي و دعا براي مومنين و امام زمان(عج)، همچنين بهره‌وري حداكثري از فرصت توبه و بازگشت به سوي خداي متعال از اعمال مهم امشب به‌شمار مي‌رود.

3- تفكر براي علي‌وار زيستن: سازش در زندگي مشترك، تربيت صحيح فرزندان، رسيدگي به حال يتيمان و محرومان، عدم توسل به دروغ و ظلم، مدارا با دشمنان، عدالت‌گستري و... از ويژگي‌هاي بارز مكتب علوي به‌شمار مي‌رود.

4- نگران‌شدن از عاقبت بخيري: كساني كه اثر سجود بر پيشاني آنها نقش بسته بود، به اميد كسب ثواب بيشتر، مولاي متقيان را در شب‌هاي قدر به شهادت رساندند. در واقع براي تشخيص حق از باطل ما نياز به بصيرت داريم كه در اين شب‌ها بايد آن را مسالت نماييم.

5- تصميم براي عمل به واجبات و ترك محرمات الهي. خدا در قرآن مي‌فرمايد: اگر مرا دوست داريد اوامر مرا تبعيت نماييد.

6- ارتباط، احترام و خضوع در برابر پدر و مادر.

7- شب توسل به اهل بيت(ع) به ويژه حضرت زهرا(س).

8- خواندن دعاي سلامتي، توجه و تامل نسبت به وجود نازنين امام‌زمان(عج): عمري گذشت و زمان كمي را به امام زمان(عج) اختصاص داديم. امشب فرشتگان آسمان براي ثبت مقدرات، بر ايشان نازل مي‌شوند، لذا توجه و دعا براي فرج ايشان از بهترين اعمال امشب به‌شمار مي‌رود.

کد خبر 373360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha