شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان جی.‌اویلدسن کارگردان فیلم‌هایی چون «راکی» و «کاراته کید» در ۸۱ سالگی درگذشت.

سینما

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، جان جی اویلدسن که جایزه اسکار را برای کارگردانی «راکی» با بازی سیلوستر استالونه در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و کارگردانی سه فیلم «کاراته کید» را در کارنامه داشت، در ۸۱۱ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

این کارگردان جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را نیز برای کارگردانی «راکی» دریافت کرد و برای همین فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم و تدوین را دریافت و نامزدی جوایز متعددی را کسب کرده بود.

او در سال ۲۰۰۶ در مصاحبه‌ای گفته بود ابتدا کارگردانی فیلمی با موضوع بوکس هیچ جذابیتی برایش نداشت اما او با خواندن شخصیت شهری که سیلوستر استالونه خلق کرد، به این موضوع علاقه‌مند شد. با این حال او کارگردانی قسمت دوم این فیلم را برای پروژه‌ای دیگر نپذیرفت و از این تصمیم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های زندگی‌اش یاد می‌کرد.

این کارگردان در سال ۱۹۸۳ بار دیگر نامزد اسکار شد و این بار این نامزدی را برای ساخت مستندی کوتاه با عنوان «سفر امیدوارانه» کسب کرد.

انجمن کارگردانان آمریکا با صدور بیانیه‌ای از درگذشت این کارگردان ابراز تاسف کرد.

اویلدسن سه بار از اعضای هیات ملی انجمن کارگردانان آمریکا شده بود و در آثارش بر ساخت فیلم‌هایی درباره بازندگان، یا شکست خوردگان و کسانی که به نوعی به بردهای بزرگ دست می‌یابند تمرکز می‌کرد.

وی فیلم‌های دیگری نیز داشت که درام تحسین شده «جویی» در سال ۱۹۷۰ با بازی سوزان ساراندون و پی‌یر بویل از جمله آنهاست.

«ببر را نجات بده» در سال ۱۹۷۳ یک درام ورزشی با بازی فوق‌العاده جک لمون که نامزد سه اسکار شد و لمون برای بازی در آن جایزه بهترین بازیگری را برد از دیگر آثار اوست.

او فیلم های کمدی نیز در کارنامه داشت که «دبیلو دبلیو و دیکسی دنسکینز» در سال ۱۹۷۵ با بازی برت رینولدز و تریلر «فرمول» در سال ۱۹۸۰ با بازی جورج سی اسکات و مارلون براندو و کمدی «همسایه‌ها» با باز جان بلوشی و دن آیکروید از جمله آنها هستند.

این کارگردان متولد ایلینویز بود و در مدرسه معتبر هاچمیس تحصیل کرده بود. او کارش را با دستیار کارگردانی شروع کرد و دستیار آرتور پن و اوتو پرمینگر بود.

کد خبر 373419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha