شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مستند «بردشیر» ساخته مهوش شیخ الاسلامی با پخش در مجموعه «سینما حقیقت» شبکه مستند، از سرنوشت شیرسنگی‌های ایذه می‌گوید که پس از دزدیده شدنشان، این شهر بی‌هویت شده است.

میراث

به گزارش مهر، مهوش شیخ الاسلامی مستندساز درباره مستند «بردشیر» گفت: زمانی که برای ساخت فیلم مستند «کول فرح» به شهر ایذه رفته بودم متوجه شدم که شیر سنگی‌های قدیمی را دزدیده و آنچه را که نتوانسته بودند ببرند با پتک و تیشه شکسته بودند. به این دلیل فکر کردم در آینده نزدیک دیگر مجسمه‌ای از شیر وجود نخواهد داشت و ضروری است در قالب یک مستند آنها را برای آینده ثبت کنم.

وی ادامه داد: طی دو سفر برای تحقیق میدانی و دیدن محل فیلمبرداری متوجه شدم مجسمه سازان شیر سنگی دیگر پیر شده اند و جوان ها هم مایل به این کار نیستند. متاسفانه به ندرت کسی پیدا می‌شد که این هنر ارزنده را دنبال کند به خصوص که مصالح  جدیدی برای ساخت شیر به بازار آمده بود که کار را راحت تر می‌کرد اما متاسفانه نتیجه کار، کاریکاتوری از شیر سنگی‌ها بود.

مدیر برنامه‌ریزی سریال «دایی جان ناپلئون» ادامه داد: ایذه شهری قدیمی و با آثار تاریخی از دوره عیلامیان (ایلام) از شهرهای بختیارنشین استان خوزستان است. متاسفانه این شهر به دست مسئولان بد سلیقه و بدون آگاهی از هنر، فرهنگ و تمدن، به شهری بدون هویت و تاریخی تبدیل شده است به نحوی که در میدان‌های شهر به جز تزیینات پلاستیکی مانند کاکتوس های رنگارنگ چیز دیگری دیده نمی‌شود!

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه شیر سنگی‌ها یکی پس از دیگری ربوده شده اند، یادآور شد: شیر سنگی که در گویش بختیاری به آن بردشیر گفته می‌شود نماد غیرت و جوانمردی است که روی قبور مردان دلاور بختیاری قرار داده می شد. این مجسمه‌های شیر با استفاده از تخته سنگ‌های بزرگ، ساخته می‌شود که کاری بس دشوار و البته بسیار زیبا است.

این مستندساز در پایان گفت: متاسفانه در طول کار مشکلاتی قومی بین مجسمه ساز شیر سنگی فیلم با بستگانش پیش آمد که روند فیلم را به کلی تغییر داد و مرا از ایده اصلی فیلمم دور کرد.

«برد شیر» شنبه ۲۷ خرداد ساعت ۲۱ در مجموعه «سینما حقیقت» روی آنتن می‌رود و یکشنبه ۲۸ خرداد ساعت ۹:۳۰ بازپخش می‌شود.

کد خبر 373423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha