ورزش > علی مولوی: این‌روزها همه‌ی لیگ‌های اروپایی به کار خود خاتمه داده و قهرمانان خود را شناخته‌اند.

دوچرخه شماره ۸۷۹

دو روز ديگر هم كه فينال ليگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه ميلنيوم شهر كارديف ولز برگزار مي‌شود، هيجان يك سال فوتبالي تمام خواهد شد و تا اواخر تابستان بازي باشگاهي مهمي نخواهيم داشت.

در اين فرصت باقي مانده تا فينال ليگ قهرمانان اروپا خوب است نگاهي داشته باشيم به ليگ‌هاي برتر اروپايي و ببينيم چه تيم‌هايي رده‌هاي نخست را به‌دست آورده‌اند.

بي‌ترديد حضور «زين‌الدين زيدان» به‌عنوان سرمربي رئال مادريد جان تازه‌اي به اين تيم داده، به‌طوري كه هميشه آماده‌ي پيروزي است. رقابت تنگاتنگ و هميشگي رئال و بارسلونا اين‌بار به نفع رئال تمام شد و رئالي‌ها با 93 امتياز براي سي و سومين‌بار قهرمان لاليگا شدند و ركورد خود را افزايش دادند. هرچند رئال در جام حذفي به قهرماني نرسيد، اما هنوز شانس قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را دارد.

پيش‌بيني مي‌شد «كارلو آنجلوتي» درنخستين فصل حضورش در بايرن مونيخ، ناكامي‌هاي «پپ گوارديولا» را جبران كند و بايرن را به سه‌گانه برساند، اما او فقط توانست بوندس‌ليگا را فتح كند و حالا فصل آينده، سخت زير ذره‌بين مديران و هواداران بايرن خواهد بود.

با اين‌حال اين پنجمين قهرماني پياپي بايرن در بوندس‌ليگا بود كه يك ركورد به‌حساب مي‌آيد. ضمن اين‌كه جشن قهرماني بايرن همراه با خداحافظي «فيليپ‌ لام»، «ژابي آلونسو» و «توم اشتاركه» از دنياي فوتبال بود و اين قهرماني را متفاوت كرد. پس از بايرن مونيخ با 82 امتياز، تيم‌هاي لايپزيش با 67 و دورتموند با 64 امتياز، رتبه‌هاي دوم و سوم را به دست آوردند.

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

 

پس از رسوايي سال 2006 فوتبال ايتاليا يا «كالچوپولي»، مجازات تيم «يوونتوس» و سقوط به «سري‌ب» ليگ ايتاليا، اين تيم با مشكلات زيادي روبه‌رو شد. اما توانست سختي‌ها را پشت سر بگذارد و حالا براي ششمين سال پياپي قهرمان سري‌آ شده است. اين سي و سومين قهرماني يوونتوس در ليگ ايتالياست و ركوردي دست‌نيافتني به‌شمار مي‌‌آيد.

پس از يوونتوس با 88 امتياز، تيم‌هاي رُم با 84 و ناپولي با 83 امتياز، در رتبه‌هاي دوم و سوم ايستادند. گفتني است تيم «ماسيميليانو آلگري» با قهرماني در جام حذفي در برابر لاتزيو تا اين‌جاي كار موفق شده دوگانه را به‌دست بياورد و حالا در انتظار ليگ قهرمانان اروپاست.

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

 

با حضور «آنتونيو كونته» سرمربي سابق يوونتوس و تيم ملي ايتاليا پيش‌بيني مي‌شد كه يك‌بار ديگر چلسي در كورس قهرماني قرار بگيرد. هرچند كه چلسي تا هفته‌ي دوازدهم ليگ برتر انگليس در جدول رده‌بندي نوسان زيادي داشت و بين رتبه‌ي دوم تا هشتم جابه‌جا مي‌شد، اما از هفته‌ي دوازدهم به بعد صدرنشيني چلسي تا پايان فصل حفظ شد و اين تيم در نهايت به ششمين قهرماني در ليگ برتر جزيره دست يافت.

پس از چلسي با 93 امتياز، تاتنهام با 86  و منچسترسيتي با 78 امتياز، در رده‌ي دوم و سوم ايستادند. گفتني است هرچند كه چلسي در ليگ برتر موفق بود و با اختلاف در صدر ايستاد، اما در فينال جام حذفي، بازي را به رقيب سنتي خود آرسنال واگذار كرد و كونته در اين فصل تنها به قهرماني در ليگ اكتفا كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

 

بدون شك تيم «لئوناردو ژارديم» سرمربي پرتغالي موناكو شگفتي‌ساز ليگ‌هاي فوتبال اروپا بود. آخرين‌بار موناكو 17 سال پيش در ليگ‌يك فرانسه به‌عنوان قهرماني رسيده بود. ضمن اين‌كه اين تيم در فصل 2011 به ليگ‌دوي فرانسه سقوط كرد و دوسال طول كشيد تا دوباره به سطح برتر فوتبال در فرانسه صعود كند.

موناكو كه سه فصل قبل در سايه‌ي ستارگان برتر تيم‌ گران‌قيمت پاري‌سن ژرمن از جام دور مانده بود، سرانجام در اين فصل توانست رقيب سنتي خود را پشت سر بگذارد و با 95 امتياز براي هشتمين‌بار قهرمان فرانسه شود.

پس از موناكو تيم‌هاي پاري‌سن ژرمن با 87 امتياز و نيس با 78 امتياز دوم و سوم شدند. ضمن اين‌كه تيم ژارديم توانست پس از 20سال به جمع چهار تيم برتر اروپا در ليگ قهرمانان اروپا برسد، اما در نهايت در برابر يوونتوس شكست خورد و از رسيدن به فينال باز ماند.

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

 

رقابت سه تيم آژاكس، پي‌اس‌وي آيندهوون و فاينورد هميشه در ليگ هلند ديدني و جذاب بوده؛ حتي اگر 18سال از آخرين قهرماني فاينورد در ليگ برتر هلند گذشته باشد! «جوواني فن برونکهورست» ستاره‌ي سابق تيم‌هاي آرسنال، بارسلونا و فاينورد پس از چهار سال دستياري مربي در فاينورد از سال 2015 ميلادي هدايت اين تيم 108ساله را برعهده گرفت.

او در اين فصل توانست از همان هفته‌ي اول در صدر جدول باقي بماند و در رقابتي تنگاتنگ با آژاكس آمستردام (ركورددار قهرماني در ليگ هلند با 33 قهرماني) به‌عنوان قهرماني اين فصل دست پيدا كند. فاينورد پس از 18سال با 82 امتياز براي پانزدهمين‌بار قهرمان ليگ برتر هلند يا اردويسه شد و پس از آن آژاكس با 81امتياز و آيندهوون با 76 امتياز، دوم و سوم شدند.

ناگفته نماند كه شصت و يكمين دوره‌ي ليگ برتر هلند يا اردويسه براي ما ايراني‌ها هم بسيار مهم و حساس بود. «رضا قوچان‌نژاد»، ستاره‌ي تيم ملي فوتبال ايران و تيم هيرنفين هلند تا روزهاي پاياني ليگ در كورس آقاي گلي ليگ هلند قرار داشت و سرانجام با 18 گل زده پس از «نيگولاي يارنسن» با 21 گل و «ريكي فن‌وولفس‌وينكل» با 20 گل در رده‌ي سوم بهترين گلزنان هلند قرار گرفت.

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

 

از سال 2013 ميلادي كه «سر الكس فرگوسن» سرمربي پرآوازه‌ي تيم محبوب و پرطرفدار منچستر يونايتد بازنشسته شد، هواداران اين تيم روزهاي خوشي را پشت سر نگذاشته‌اند. سرمربي‌هاي بعدي اين تيم با بازيكن‌هاي گران‌قيمت كار زيادي از پيش نبردند و تيمي كه هميشه مدعي قهرماني بود، در سايه‌ي تيم‌هاي برتر قرار گرفت. تا اين‌كه آقاي خاص يا «ژوزه مورينيو» در اين فصل به منچستر آمد.

هرچند كه تيم او در ليگ برتر انگليس در رده‌ي ششم ايستاد، اما او در اولين سال حضورش در منچستر توانست قهرماني در جام اتحاديه‌ي باشگاه‌هاي انگليس و از آن مهم‌تر قهرماني در ليگ اروپا را براي هواداران منچستر به ارمغان بياورد. بايد ديد تيم او در فصل آينده مي‌تواند از سايه بيرون بيايد و به جمع مدعيان قهرماني بپيوندد؟

 

دوچرخه شماره ۸۷۹

 

تنها دو روز به فينال معتبرترين رقابت‌هاي باشگاهي در اروپا باقي مانده و پس‌فردا (شنبه) رئال مادريد مدافع عنوان قهرماني به مصاف يوونتوس مي‌رود.

رئال مادريد در اين فصل و در مرحله‌ي گروهي (در گروه ششم) دوم شد و پس از بروسيا دورتموند به مرحله‌ي حذفي صعود كرد. رئال در مرحله‌ي حذفي توانست تيم‌هاي ناپولي، بايرن مونيخ و اتلتيكو مادريد را پشت سر بگذارد و براي پانزدهمين‌بار به فينال اين رقابت‌ها برسد. رئال پيش از اين 11بار عنوان قهرماني را به‌دست آورده و ركورددار قهرماني در اين رقابت‌هاست؛ ركوردي كه دست‌نيافتني به‌شمار مي‌رود.

در طرف ديگر يوونتوس پس از ناكامي در فينال سال 2015 در برابر بارسلونا، ‌بار ديگر براي كسب عنوان قهرماني به مصاف يك تيم اسپانيايي مي‌رود. يوونتوس پيش از اين هشت‌بار به فينال ليگ قهرمانان رسيده بود و فقط در دو دوره توانسته قهرمان شود و برخلاف رئال مادريد عملكرد خوبي در فينال‌ها ندارد.

يوونتوس در مرحله‌ي گروهي صدرنشين گروه هشتم شد و مرحله‌ي حذفي، تيم‌هاي پورتو، بارسلونا و موناكو را از پيش رو برداشت. يوونتوسي‌ها اميدوارند پس از 21سال جام قهرماني را بالاي سر ببرند.

کد خبر 373438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha