مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان معتقدند موجودات تک‌سلولی می‌توانند تحول بزرگی در زندگی انسان ایجاد کنند، از غذا گرفته تا درمان و حتی آراستگی ظاهری، اما ابتدا باید بتوان آنها را با ویژگی‌های مناسب و در ابعاد انبوه تولید کرد.

براساس گزارش يورونيوز، از اين رو محققان دانشگاه وگنینگن در هلند، در مرکزي تخصصی در زمینه غذای سالم و محیط طي بیست سال گذشته روی ریزجلبکهایی مطالعه كرده‌اند که در لوله های آزمایشگاهی حاوی آب دریا نگه داری می‌شوند. کمی هوا و نور خورشید برای رشد و تکثیر سریع این موجودات کافی است.

هانس ریت، هماهنگ کننده اين پروژه كه میراکلز (MIRACLES) نام دارد می‌گوید: این یک گیاه سبز میکروسکوپی به‌نام ریز‌جلبک است. دلیل علاقه ما به پژوهش در مورد این گیاهان قابليت آنها در تبديل شدن به منبع تولید مثل انواع گونه‌های پایدار در مقیاس بزرگ است.

ریز جلبکها در تولید غذای حیوان و انسان، محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی در تولید پلاستیک کاربرد دارند. هر سلول، مخزنی از روغن‌های مختلف، پروتئین، آنتی اکسیدان و ویتامین های گوناگون است. به گفته محققان اين ريزجلبك‌ها در آب دریا کشت می‌شوند. بسیاری از محصولات کشاورزی در آب شور دریا رشد نمی‌کنند. اما با این شیوه کشت محصول مي‌توان امكان كشاورزي روی خاک غیر حاصلخیز، مثلا در صحرا و یا در زمینهای نامناسب را امكان‌پذير ساخت.

روغن ریزجلبک‌ها برای صنایع غذایی، و پروتئین و آنتی‌اکسیدان آن برای محصولات غذایی و بهداشتی آرایشی قابل استفاده است.  پروژه پژوهشی ریزجلبک از نظر اقتصادی نیز آزموده شده است. یک شرکت اسپانیایی سالانه دو تن ریزجلبک تولید می کند. پژوهشگران پس از آزمایش صدها گونه، بهترین ریزجلبک با بهترین خصوصیات را برگزیده‌اند. آنها با محاسبات کامپیوتری بسیار دقیق از یک تک سلول، حجم انبوهی از آنها را تولید می‌کنند.

یکی از هدفهای اصلی این پروژه، ابداع نوآوری های بیشتر برای خط تولید ارزان، ساده و با بازده بیشتر است. اما در زمینه جنبه‌های کاربست تجاری این ریز جلبک‌ها، یک شرکت پرتغالی از آنها برای تولید غذای ماهی استفاده کرده است. صنعت روبه رشد آکواریوم موجودات آبزی، به منبع قابل اتکا تامین غذا نیاز دارد. ریزجلبک‌ها در مواد غذایی جدید بکار برده می شوند. خورخه دیاز، پژوهشگر زیست دریایی توضیح می‌دهد: ما در باره تاثیر کاربرد ریزجلبک در غذای ماهی، خواص و یا احیانا بی فایده بودن آن تحقیق می کنیم. البته تا به حال اثرات مثبتی از آن دیده‌ایم. یکی از جنبه‌های دیگر تحقیق ما بررسی تاثیر آن در سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی موجودات آبزی است.

اولین نتایج نشان‌دهنده تاثیر مثبت ریزجلبک در بچه ماهی ها است. محققان امیدوارند با ادامه پژوهش در ماهی بالغ، در نهایت به یک مدل تجاری موفق و سازگار با محیط زیست برای کاربست ریزجلبکها دست یابند.

کد خبر 373483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha