دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اصول درهم‌تنیدگی کوانتومی می‌تواند نوید‌بخش خلق سیستم ارتباطاتی ایمنی باشد که می‌توان در آن پیام‌ها را بدون نیاز به کابل، سیگنال یا کد در آن انتقال داد.

اینترنت

براساس گزارش ديسكاوري، دانشمندان چيني با كمك يكي از عجيب‌ترين پديده‌هاي اتمي جهان،‌به موفقيتي كوانتومي دست يافته‌است: فوتون‌هايي كه مانند دوقلوها رفتار مي‌كنند و همزمان و حتي از دورترين فاصله هردو يك چيز را تجربه مي‌كنند.

اين تكنيك از توانايي متحول‌سازي ارتباطارت دوربرد برخوردار است و شايد روزي بتواند منجر به ابداع اينترنت ضد‌هك شود. اصل كوانتومي به كار گرفته شده در اين تكنيك درهم‌تنيدگي كوانتومي نام دارد كه در آن فوتون‌ها يا نوترون‌ها به شكلي خلق مي‌شوند كه با يكديگر در ارتباط باشند و به شكلي رفتار كنند كه گويي يكي هستند، حتي اگر از نظر فيزيكي از يكديگر دورافتاده باشند.

در آزمايش جديدي كه توسط محققان دانشگاه هفي در چين انجام شده‌است، ليزري روي يك ماهواره كه در ارتفاع 482 كيلومتري از زمين در پرواز بود،‌ فوتون‌هاي درهم‌تنيده ايجاد كرد. اين فوتون‌ها به دو ايستگاه زميني كه از يكديگر 1200 كيلومتر فاصله داشتند ارسال شدند،‌بدون اينكه ارتباط ميان آنها قطع شود.

اين فاصله 10 برابر بيشتر از دورترين فاصله‌اي است كه تاكنون دو ذره درهم تنيده طي كرده‌اند. اين آزمايش همچنين اولين آزمايشي است كه در آن فوتون‌هاي درهم تنيده در فضا توليد شده‌اند. هردو ايستگاه در كوهستاني در تبت واقع شده‌اند،‌در ارتفاعي كه ميزان هوايي كه فوتون‌هاي شكننده بايد از ميان آن عبور كنند كمتر است.

ذرات درهم تنيده مي‌توانند در آينده در ايجاد سيستم ارتباطاتي به كار گرفته شوند كه مي‌توان از طريق آن پيام‌ها را بدون نياز به تجهيزات جانبي و در امن‌ترين شكل ممكن ارسال كرد. هر تغييري روي يكي از فوتون‌ها منجر به تغيير ديگري مي‌شود، پس پيامي كه از طريق اين مجرا ارسال شود،‌قابل هك نخواهد بود.

اين ويژگي‌هاي فيزيك كوانتومي همچنين مي‌تواند به ساخت رايانه‌هاي فوق سريع نيز كمك كند. گروه‌هاي آمريكايي و انگليسي نيز قصد ارسال تجهيزات كوانتومي را به فضا دارند،‌ تا در شرايط خلاء به آزمايش درهم‌تنيدگي كوانتومي بپردازند.

کد خبر 373633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha