مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرحی جدید با عنوان شرپا-اورست مکانیزم‌هایی را مورد بررسی قرار خواهد داد که به انسان امکان می‌دهد خود را در ارتفاعات بالا با کمبود اکسیژن تطبیق دهد.

اورست

براساس گزارش يورونيوز،‌ این طرح در بیمارستان سن پائو در بارسلون آغاز شده است و در حال حاضر در بیمارستانی میدانی در پایگاه کوهپایه اورست در دامنه های نپال و در ارتفاع 5400 متری در حال اجراست.

گروهی از دانشمندان اسپانيايي به هیمالیا سفر کرده‌اند تا به كوهنوردي به نام فران لاتوره بپیوندند. اين كوهنورد به‌تازگی قله اورست را فتح کرده‌است.

لاتوره یکی از داوطلباني است که در طرح شرپا - اورست شرکت کرده است. این طرح پیشگامانه مکانیزم‌هایی را بررسی می‌کند که به انسان امکان می دهد خود را در ارتفاعات بسیار بلند با کمبود اکسیژن وفق دهد.

در اينم برنامه از 15 کوهنورد از سراسر جهان و 22 نفر از افراد بومی نپال که  شرپا  نامیده می شوند، نمونه خون گرفته می شود. از آنجايي كه دسترسي به برق در كوهستان امكان ندارد، نمونه های خون در یخ‌های یخچال خومبو، در منطقه خومبو در شمال شرق نپال و میان کوههای اورست، نگهداری می‌شوند. سپس از آنجا با هلیکوپتر به کاتماندو، پایتخت کشور نپال فرستاده می شوند.

نمونه های چند هفته بعد برای آنالیز به بیمارستان سن پائو در بارسلون برده می شود. به گفته محققان دو مکانیزمی که به انسان امکان می‌دهد خود را با ارتفاعات بسیار بلند تطبیق دهد، یکی تکاملی است که با جهش ژنتيكي در ارتباط است و فرايندي چند هزارساله‌است، و دیگری فراژنتیکی است که نحوه بیان ژن‌ها را کنترل می کند.

به گفته خوزه مانوئل سوریا، سرپرست بخش ژنومیک موسسه تحقیقاتی سن پائو وقتی خود را در معرض وضعیت‌های حاد محیطی قرار می‌دهیم، چه رفتن به ارتفاعات باشد و چه رفتن به محیطی با اکسیژن کم، توالی دی ان ای تغییر نمی‌کند. چیزی که در این شرايط تغییر می‌کند تنظیم بیان این ژن‌هاست و این چیزی است که بايد بررسي شود.

قرار است نمونه‌هایی که در هیمالیا گرفته شده‌اند با نمونه‌هایی از 50 بیمار با مشکلات تنفسی مثل آسم، بیماری مزمن انسداد ریه و بیماری مزمن کمبود اکسیژن، مقایسه شوند.

به گفته اریول سیبلیا، متخصص ریه از بیمارستان سن پائو هدف پروژه، فهم چگونگي تطبیق بدن انسان با غلظت‌هاي مختلف اكسيژن در محيط است. در سطح دریا، در اردوگاه کوهپایه اورست، سپس در ارتفاعات بیش از هشت هزار متر. سپس اين نتایج با نتایج بیماران مقایسه خواهد شد.

علاوه بر کسانی که بیماری های مزمن تنفسی دارند، این طرح برای کسانی که به سرزمین های مرتفع سفر می کنند و کوهنوردانی مثل فران لاتوره فایده دارد. او پس از 14 بار صعود به ارتفاع بیش از 8000 متر باز هم در پی چالش های جدید است.

کد خبر 373646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha