مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

با وجود اینکه شورای شهر تهران ۲ سال پیش طرحی به‌منظور ساخت پدهای هلی‌کوپتر برای اورژانس هوایی روی ساختمان‌های بلندمرتبه به تصویب رساند و در دور سوم شوراها نیز مصوبه‌ای برای اختصاص بخشی از فضای ایستگاه‌های آتش‌نشانی به پایگاه‌های اورژانس تهران اختصاص داد اما دیروز سرپرست اورژانس کشور در صحن علنی شورای شهر تهران همچنان از کمبود پایگاه‌های اورژانس و پدهای هلی‌کوپتر نجات سخن گفت.

وي كه به‌منظور ارائه گزارش از خدمات اورژانس در كلانشهر تهران به صحن علني شوراي شهر پايتخت دعوت شده بود، از برخي هماهنگي‌ها با سازمان آتش‌نشاني هم سخن گفت كه براساس آن قرار است چند سوله از سوي اين سازمان در اختيار اورژانس تهران قرار داده شود. با اين همه وي با احتساب 12ميليون نفر جمعيت تهران از كمبود شديد پايگاه‌هاي اورژانس در تهران سخن گفت و از مديريت شهري خواست تا در مبلمان شهري بحث فوريت‌هاي پزشكي را لحاظ كند.

حسين كوليوند وضعيت اورژانس تهران را بسيار ضعيف‌تر از ساير شهرهاي كشور اعلام كرد و گفت: با وجود افزودن 100دستگاه آمبولانس جديد به شهر اما همچنان از كمبود امكانات، تجهيزات و نيروي انساني رنج مي‌بريم؛ تا جايي كه خيلي از ماموريت‌هاي خود را نمي‌توانيم اجرا كنيم؛ ازجمله پيشنهادهاي مطرح شده از سوي كوليوند، اختصاص بخشي از فضاي ايستگاه‌هاي مترو به پايگاه‌هاي اورژانس، تصويب تجهيز مجتمع‌ها، ايستگاه‌ها، ترمينال‌ها، ورزشگاه‌ها، سينماها و... به دستگاه‌هاي الكتروشوك، قراردادن پيوست‌هاي خدمات اورژانس در پروانه‌هاي ساختماني، تجهيز پايگاه‌ها و تأمين اتوبوس‌هاي آمبولانس به ميزان لازم براي شهر تهران بود.

در واكنش به اين گزارش بسياري از اعضاي شورااظهاراتي داشتند. ازجمله رحمت‌الله حافظي خواستار تشكيل جلسه‌اي مشترك ميان شوراي شهر، شهرداري تهران و سازمان اورژانس شد تا در اين جلسه هماهنگي‌هاي لازم در مورد ميزان، شكل و نحوه كمك‌هاي مديريت شهري به اورژانس صورت گيرد. نظر محمد حقاني نيز بر تحقق مديريت واحد ميان شركت شهرسالم شهرداري، سازمان آتش‌نشاني، اورژانس و پليس بود.

وي از شورا خواست تا در اين‌باره برنامه‌اي تدوين كند. محسن سرخو هم پيشنهاد تصويب يك طرح دوفوريتي را مطرح كرد كه براساس آن فضاي لازم براي پدهاي هلي‌كوپتر در برخي بوستان‌ها فراهم شده و از فضاي سراهاي محله‌ها نيز براي تجهيز فوريت‌هاي پزشكي و اورژانسي استفاده شود. احمد دنيامالي ديگر عضو شورا نيز پيشنهادي مطرح كرد كه براساس آن مردم تشويق به وقف يا هديه آمبولانس به بيمارستان‌ها و سازمان اورژانس شوند.

نظر اقبال شاكري نيز اين بود كه در برنامه پنجم كشور براي تمام پروژه‌ها پيوست برنامه سلامت تدوين شده اما گويا صاحب ندارد؛ و گرنه تمام ضوابط در ساخت پروژه‌هاي مسكوني، درماني، اداري، تجاري و... ديده شده است. مجتبي شاكري هم معتقد بود كه با زبان عاطفي و دلسوزي كردن مشكلي از اورژانس حل نمي‌شود چون قبلا هم دستگاه‌هاي دولتي مختلفي از وزارت نيرو گرفته تا سازمان ميراث فرهنگي و بهزيستي و...

به شورا آمده‌اند و مطالبات خود ازشهرداري را فهرست كرده‌اند و علاقه‌مندند از بودجه شهرداري تهران به آنها كمك شود اما بهتر است هيأت رئيسه شوراي شهر كميته‌اي را مأمور ارزيابي خواسته‌هاي دستگاه‌هاي دولتي ازجمله اورژانس كند. نظر مهدي چمران نيز اين بود كه از آنجا كه يك درصد از سهم شهرداري از محل ماليات برارزش افزوده اختصاص به وزارت بهداشت پيدا كرده است، بنابراين ديگر شهرداري نمي‌تواند اين درخواست‌ها را برآورده كند. چمران درعين حال كمك‌هاي شهرداري را درقالب حمايت، از طريق دراختيار قراردادن فضاهايي جهت خانه‌هاي سلامت، آتش‌نشاني، مترو و... اعلام كرد.

  • اقدام براي تثبيت سامانه مصوبات شورا

دستور جلسه دوم شوراي شهر تهران اختصاص به بررسي دوفوريت تثبيت، تنقيح و بهنگام‌سازي‌ سامانه جامع مصوبات شوراي شهر تهران داشت. دوفوريت اين طرح رأي نياورد اما اعضا در مورد يك فوريت آن به تفاهم رسيدند. البته اواخر سال گذشته از سامانه مورد اشاره رونمايي شده بود و نسخه اينترنتي آن هم فعاليت خود را به‌منظور اطلاع‌رساني آغاز كرده است، اما طرح مجدد آن به اين دليل است كه چون شوراي شهر آينده 21عضو دارد و از تعداد اعضايش كاسته مي‌شود ممكن است برخي كميسيون‌ها نظير نظارت و حقوقي دستخوش تغييراتي شود.

در اين صورت سرنوشت اين سامانه كه طراح آن كميسيون نظارت و حقوقي است نامعلوم خواهد بود؛ بنابراين به‌منظور استمرار كار اين سامانه و تثبيت آن در قالب يك طرح دوفوريتي مطرح شد. بنا براين گزارش سامانه تنقيح قوانين به اعضاي شوراي شهركمك مي‌كند تا هنگام بررسي يك طرح يا لايحه به كليه اطلاعات مربوطه دسترسي داشته باشند و از دوباره كاري‌ها بكاهند. در پايان جلسه ديروز اعضاي شوراي شهر تهران بيانيه‌اي را به امضا رساندند كه از سوي مهدي چمران، رئيس شورا قرائت شد. اين بيانيه حمايت از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران درحمله به مواضع گروه‌هاي تروريستي درخارج مرزهاي كشور بود.

جدول

کد خبر 373846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha