چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می‌دهد از ۲۰۰ هزار نفر متقاضی که در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند فقط ۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار دانشگاهی هستند و مابقی را افرادی تشکیل می‌دهند که دانش‌آموخته دانشگاهی نیستند.

به گزارش همشهري، سامانه كارورزي وزارت كار از اواخر ارديبهشت ‌ماه سال‌جاري براي ثبت‌نام فارغ‌التحصيلان بيكار دانشگاهي رونمايي شد تا دانش‌آموختگان دانشگاهي متقاضي كار پس از ثبت‌نام در اين سامانه، توسط بنگاه‌هاي پذيرنده كارورز جذب و وارد بازار كار شوند.

با وجود اين آنگونه كه از گفته‌هاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي برمي‌آيد، تعداد فارغ‌التحصيلان بيكار كه در سامانه كارورزي ثبت‌نام كرده‌اند، يك‌چهارم متقاضيان بيكار غيردانش‌آموخته است. به گزارش ايرنا، علي ربيعي با اشاره به اينكه طرح كارورزي از يكم تيرماه در سراسر كشور اجرايي مي‌شود، گفت: تاكنون 200هزار نفر در طرح كارورزي كه از يكم تيرماه در سراسر كشور اجرايي مي‌شود، ثبت‌نام كرده‌اند. از اين تعداد 50هزار نفر فارغ‌التحصيل دانشگاهي و 150هزار نفر غيرتحصيل كرده دانشگاهي هستند.

استقبال سرد فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بيكار از طرح كارورزي دولت در حالي است كه به گفته علاءالدين ازوجي، مديركل سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت كار طرح كارورزي ذيل طرح كاج (كارآفريني و اشتغال براي جوانان) در دستور كار دولت قرار گرفته و در قالب اجراي آن، اشتغال سالانه ۱۵۰هزار فارغ‌التحصيل بيكار هدفگذاري شده است.

البته ثبت‌نام 50هزار تحصيل‌كرده در اين سامانه نمي‌تواند به‌معناي محقق نشدن هدفگذاري اشتغال سالانه 150هزار فارغ‌التحصيل دانشگاهي باشد چراكه حدود 40روز از راه‌اندازي اين سامانه مي‌‌گذرد و اين احتمال وجود دارد كه در آينده افراد بيشتري در آن ثبت‌نام كنند. در اين ميان اما آنگونه كه وزير كار مي‌گويد، 150هزار نفري كه تحصيلات دانشگاهي ندارند و در اين سامانه ثبت‌نام كرده‌اند، با حمايت‌هاي كارفرمايي به‌كار مشغول مي‌شوند. نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه استقبال متقاضيان غيرتحصيل‌كرده از كارورزي 4برابر استقبال فارغ‌التحصيلان بوده است و اين مسئله مي‌تواند شانس جذب فارغ‌التحصيلان در طرح كارورزي را به‌شدت كاهش دهد مگر در مواردي كه بنگاه پذيرنده، واقعا به دانش كارورز نياز داشته باشد.

از سوي ديگر ممكن است مشوق‌هايي كه قرار است در طرح كارورزي به كارورز و بنگاه پذيرنده داده شود به‌عنوان برگ برنده فارغ‌التحصيلان حفظ شود و جذب افراد غيرتحصيل‌كرده مشمول چنين مشوق‌هايي نشود كه در اين صورت بايد گفت افراد غيرتحصيل‌كرده‌اي كه در سامانه كارورزي ثبت‌نام مي‌كنند، شانس بسيار اندكي براي جذب خواهند داشت.

  • استقبال 5درصدي فارغ‌التحصيلان بيكار از طرح كارورزي

آمارهاي منتشر شده از وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در سال94 نشان مي‌دهد كه جمعيت فارغ‌التحصيلان در سن كار كشور تا سال1394 به حدود 7ميليون نفر مي‌رسيد كه از اين تعداد، ۳.۷ميليون نفر شاغل و ۹۰۰هزار نفر بيكار بوده‌اند ضمن اينكه ۲.۴ميليون نفر از اين جمعيت در جرگه جمعيت غيرفعال اقتصادي قرار داشته و تمايلي براي ورود به بازار كار نداشته‌اند.

از ديگر سو براساس آمارهاي منتشر شده از سوي مركز آمار ايران، نرخ بيكاري كشور در پايان سال94 به 11درصد و جمعيت بيكاران به 2ميليون و 729هزار و 92نفر مي‌رسيد كه با درنظر گرفتن جمعيت 900هزار نفري فارغ‌التحصيلان بيكار، حدود 33درصد از بيكاران را فارغ‌التحصيلان تشكيل ‌مي‌دادند.

در سال‌هاي 95 و 96 نيز با فرض تغيير نكردن شرايط فارغ‌التحصيلي دانشجويان و ورود آنها به بازار كار، اين سهم 33درصدي فارغ‌التحصيلان از جمعيت بيكار كشور همچنان محفوظ مانده است و با احتساب جمعيت 3ميليون و 200هزار نفري بيكاران در پايان سال95، مي‌توان گفت فعلا حدود يك ميليون و 60هزار فارغ‌التحصيل دانشگاهي متقاضي شغل در ايران وجود دارد كه قرار بوده‌است بخشي از آنها از طريق طرح كارورزي به بازار كار وارد شوند اما اظهارنظر وزير كار نشان مي‌دهد حدود 5درصد اين افراد در سامانه كارورزي ثبت‌نام كرده‌اند.

کد خبر 373850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha