چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - محمد مجد: در شرایطی که بسیاری از دولت‌های غربی و عرب با کمرنگ جلوه‌دادن آوارگی مردم مظلوم فلسطین، سعی در مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی دارند، وجود نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی حامی فلسطین از راهکارهایی است که می‌تواند در افشای توطئه اشغال سرزمین اسلامی فلسطین و غصب آن توسط رژیم اشغالگر قدس نقش مؤثری ایفا کند؛ سازمان‌ها و نهادهایی که فعالیت آنها فرا‌تر از مرزهای ملی و اسلامی است و تلاش می‌کنند همه ملت‌های آزاده جهان را با خود همسو کنند.

فلسطین

در كشور ما هم سازمان‌ها و نهادهاي بسياري در حمايت مردم فلسطين فعالند كه در حوزه‌هاي مختلف رسانه‌اي، پژوهشي، حقوقي و فرهنگي اهداف مشتركي را پيگيري مي‌كنند در اين صفحه سعي شده تعدادي از فعال‌ترين اين مؤسسه‌ها معرفي شوند؛ مؤسسه‌هايي كه هدف اصلي‌شان يك چيز است؛ آزادسازي قدس شريف. به اميد آن روز.

  • نهاد اسلامي- ايراني تعاون با فلسطين

مؤسسه «نهاد اسلامي- ايراني تعاون با فلسطين»، قديمي‌ترين سازمان مردمي ايراني است كه در حمايت از مردم فلسطين پايه‌گذاري شده است. مسئوليت اين نهاد برعهده حجت‌الاسلام والمسلمين شيخ مصطفي رهنما بود كه سال 92 و در سن 86سالگي فوت كرد. شيخ رهنما درباره تأسيس اين نهاد مردمي گفته بود: «از سال ۱۳۲۹ كه امام‌(ره) در قم زندگي مي‌كرد، بار‌ها خدمت ايشان رسيده بودم و حضرت مرا مي‌شناخت، به همين دليل درست يك هفته پس از پيروزي انقلاب اسلامي يعني ۲۹ بهمن ۵۷ خدمت امام‌(ره) رسيدم تا درباره مسئله فلسطين با ايشان مشورت كنم. امام (ره) مرا راهنمايي كردند و پس از چند روز يعني دوم اسفند سال۵۷ جمعيت نهاد اسلامي ايراني تعاون با فلسطين را تأسيس كردم.» به گفته مرحوم رهنما، اين نهاد از آن زمان تاكنون فعاليت‌هاي گسترده‌اي در زمينه اهداف مقدس فلسطين و رهايي آن سرزمين انجام داده و روزبه‌روز برنامه‌هايش بيشتر مي‌شود. حضور فعال در برنامه‌هاي حمايت از فلسطين در بخش‌هاي مختلف و انتشار بيانيه در حمايت از مردم فلسطين و افشاي ماهيت رژيم صهيونيستي ازجمله فعاليت‌هاي اين نهاد قديمي ايراني است.

  • اتحاديه بين‌المللي سازمان‌هاي غيردولتي حامي حقوق ملت فلسطين

اتحاديه بين‌المللي سازمان‌هاي غيردولتي حامي حقوق ملت فلسطين، نهادي مردمي است كه در آن نمايندگان سازمان‌هاي غيردولتي فعال و شناخته شده بيش از ۳۰‌كشور جهان عضويت دارند. اين اتحاديه كه سال ۱۳۸۰ تأسيس شده، در‌‌ همان سال با تأكيد بر بسيج حمايت‌هاي مردمي، پس از برگزاري نخستين نشست، موجوديتش را به‌طور رسمي اعلام كرد و دكتر «زهرا مصطفوي» را به‌عنوان دبيركل اين اتحاديه برگزيد. در سال‌هاي ۸۴ و ۸۸ نيز مجمع عمومي اتحاديه براي بار دوم و سوم تشكيل شد و در هر ۲ بار خانم مصطفوي به‌عنوان دبيركل انتخاب شد. در فصل دوم اساسنامه اتحاديه، اهداف و رويكردهاي اين نهاد چنين آمده است: «پشتيباني و دفاع از حقوق مردم فلسطين و كمك براي تحقق اهداف آنها، كاهش آلام فلسطينيان از طريق بسيج سازمان‌هاي غيردولتي، تقويت نهادهاي مدني فعال در حمايت از فلسطين و سازماندهي كمك‌هاي بشر دوستانه و ارسال آن به اراضي اشغالي ازجمله فعاليت‌هاي اين اتحاديه است.» نشاني الكترونيكي اين اتحاديه هم اين است: ngosunion. org

  • مؤسسه فرهنگي هنري خبرگزاري قدس

مؤسسه فرهنگي هنري خبرگزاري قدس، آبان‌ماه سال ۱۳۸۰ درست يك سال پس از وقوع انتفاضه دوم مردم فلسطين، موسوم به انتفاضه‌الاقصي توسط تعدادي از فعالان سياسي و رسانه‌اي حوزه فلسطين تأسيس شد. اين مؤسسه در زمينه اطلاع‌رساني، توليد و نشر كتاب، مقالات، نرم‌افزار‌هاي ديداري و شنيداري در حوزه‌هاي مختلف فلسطين فعاليت مي‌كند. مهم‌ترين بخش اين مؤسسه، خبرگزاري قدس (قدسنا) است كه به‌عنوان تخصصي‌ترين خبرگزاري رسمي ايران در حوزه فلسطين، قدس و جهان اسلام فعاليت مي‌كند. خبرگزاري قدس، علاوه بر نمايش مكتوب آخرين اخبار فلسطين به۳ زبان فارسي، عربي و انگليسي، داراي فايل‌هاي اطلاعاتي مختلفي است كه علاقه‌مندان به دريافت اطلاعات معتبر درباره مسائل مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي فلسطين و حتي شخصيت‌هاي فلسطيني و ديگر عوامل مؤثر در تحولات فلسطين مي‌توانند از آنها استفاده كنند. مراجعه به سايت اينترنتي قدسنا به نشاني qodsna.com بينندگان را با واقعيت‌هاي تازه‌اي درباره فلسطين آشنا مي‌كند. خبرگزاري قدس تجربه‌اي نوين درتأسيس و فعاليت رسانه خبري بين‌المللي غيردولتي در ايران است.

  • مجمع سازمان‌هاي غيردولتي و فعالان حامي فلسطين

مجمع سازمان‌هاي غيردولتي و فعالان حامي فلسطين كه ۱۳ سازمان ايراني مردم نهاد حامي فلسطين و فعالان اين عرصه در آن عضو هستند، سال ۱۳۸۵ تأسيس شد. يكي از مهم‌ترين اهداف اين مجمع، حمايت سياسي و حقوقي از قضيه فلسطين و احياي آن از طريق حضور مستمر در همايش‌ها و مناسبت‌هاي بين‌المللي مرتبط با موضوع فلسطين است. نهادهايي چون جمعيت دفاع از ملت فلسطين به دبيركلي دكتر مجتبي رحماندوست، اتحاديه بين‌المللي سازمان‌هاي مردم نهاد حامي فلسطين به دبيركلي دكتر زهرا مصطفوي دختر حضرت امام‌(ره)، جمعيت حاميان آزادي قدس شريف، مؤسسه فرهنگي هنري خبرگزاري قدس (قدسنا)، مؤسسه فرهنگي نداي زيتون و... در اين مجمع عضو هستند. در واقع اين مجمع تشكيل شده تا فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد حامي فلسطين را سازماندهي و از موازي‌كاري جلوگيري كند.

  • باشگاه صهيونيسم پژوهي رصد

باشگاه اينترنتي صهيونيسم‌پژوهي رصد، در سال ۱۳۸۱ به همت تعدادي از فضلا و طلاب حوزه علميه قم به ۳ زبان فارسي، انگليسي و عربي فعاليت خود را آغاز كرده ‌است. هدف از راه‌اندازي اين پايگاه، شناخت برنامه‌ها و اهداف و عملكرد‌هاي صهيونيسم جهاني با استناد به فرمايش آيت‌الله العظمي‌خامنه‌اي است كه صهيونيسم دشمن اصلي بشريت به‌ويژه اسلام محسوب مي‌شود. باشگاه رصد در بخشي از فعاليت‌هاي خود مقاله‌هاي داخلي و خارجي بسياري درباره صهيونيسم، صهيونيست و يهود‌شناسي ارائه داده ‌است. در بخش كتاب‌شناسي نيز متن كامل ۶۰ جلد كتاب و مأخذ‌شناسي نزديك به ۴۰۰ جلد كتاب درباره موضوع‌هاي مرتبط در حوزه فلسطين را در اختيار پژوهشگران قرار داده ‌است. «اصطلاح‌نامه» عنوان قسمتي از پايگاه است كه به تشريح و توضيح عبارت‌هاي مربوط به موضوع سايت به تفكيك حروف الفبا مي‌پردازد كه براي محققان و پژوهشگران اين عرصه مفيد است. كتابخانه اينترنتي از بخش‌هاي ديگري است كه در اين سايت با بيش از هزار عنوان كتاب با موضوعات يهود، صهيونيسم و رژيم صهيونيستي به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي براي استفاده محققان موجود است. نشاني اينترنتي آن هم اين است: www. rasad. Ir

کد خبر 373884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha