چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸

همشهری آنلاین: محققان به تازگی دریافته‌اند وجود نوعی پپتید در سم گونه‌ای از مارها به نام مامبای سبز می‌تواند در کنترل نوعی بیماری کلیوی موثر باشد.

براساس گزارش دیلی‌میل، این بیماری كليوي كه پلی کیستیک يا PKD نام دارد، موجب ایجاد کیست‌هایي در كليه فرد مي‌شود كه اين كيست‌ها به كليه آسيب رسانده و نارسايي كليوي به وجود مي‌آورند. اين بيماري غيرقابل درمان است و با استفاده از داروهايي به نام وازوپرسين آنتاگونيست كنترل مي‌شود. اين دارو گيرنده‌هاي تشكيل‌دهنده كيست‌هاي مايع را مسدود مي‌:ند و در عين حال عوارض جانبي شديدي براي كبد دارد.

اما زمانی که دانشمندان دانشگاه كانزاس پپتید موجود در سم مار مامبای سبز را در موش‌های مبتلا به بیماری PKD آزمایش کردند، مقدار کیست‌های كليوي در آن‌ها تا 47 درصد کاهش پيدا كرد و این کشف می‌تواند به ارائه درمان‌های جدید برای این بیماری در انسان‌ها بیانجامد.

بیماری کلیوی پلی کیستیک، نوعی اختلال ژنتیکی است که به دلیل تشکیل کیست‌های مملو از مایع در کلیه‌ها موجب بروز مشکلاتی در این عضو حیاتی می‌شود. محققان دانشگاه كانزاس برای یافتن داروی جدید جهت درمان بیماری PKD، سم مار زهردار مامبای سبز را مورد بررسي قرار دادند.

این مار بومی مناطق جنوبی کره زمین از زامبیا گرفته تا شرق زیمبابوه و نواحی ساحلی جنوب آفریقاست و سم آن در حالت‌های مارگزیدگی شدید می‌تواند کشنده باشد.

دانشمندان پپتیدی به‌نام mambaquaretin-1 در سم این مار را جدا كردند و 6 موش را در معرض آن قرار دادند،‌موش‌هايي كه پيش از آن به مدت 99 روز با بیماری PKD دست به گریبان بودند. به موش‌های گروه کنترل به جای پپتید مار، آب شور داده شد.

دانشمندان بر روی موش‌های مبتلا به بیماری PKD نظارت داشتند تا ببینند آیا از عوارض جانبی ناشی از پپتید سم مار رنج خواهند برد یا خیر. آنها همچنین به دنبال کشف این نکته بودند که آیا این پپتید بر روی کیست‌های کلیه اثرات مثبت خواهد داشت یا خیر.

نتایج این مطالعه نشان داد تمامی موش‌هایی که پپتید مار را دریافت کرده‌ بودند، نارسایی کلیوی‌شان بهبود یافت و هیچ اثر جانبی را تجربه نکردند. محققان همچنین دریافتند تعداد کیست‌های موجود در کلیه‌های موش‌های مبتلا به یک سوم کاهش یافت و اندازه این کیست‌ها تا 47 درصد کاهش یافت.

تحلیل‌های دانشمندان نشان داد پپتید موجود در سم مار با مسدودکردن گیرنده‌های وازوپرسین این عمل را انجام داد و داروهای آنتاگونیست وازوپرسین حال حاضر نیز به همین منظور تولید می‌شوند.