چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقدام دولت آمریکا در وضع تحریم‌های جدید ضدروسی بدون نیاز به رای کنگره، نشان می‌دهد دونالد ترامپ به ماه عسل وعده‌های برقراری روابط خوب بین مسکو و واشنگتن پایان داده است.

 اقدام ضدروسی ترامپ پایان ماه عسل وعده ها

به گزارش ایرنا، دولت آمریکا روز سه شنبه در موجی دیگر از تحریم های ضدروسی که از سال 2014 آغاز شده است، 38 فرد و نهاد در روسیه و اوکراینی های مخالف کی یف را در ارتباط با اختلاف چند ساله بر سر شبه جزیره کریمه تحریم کرد.

اقدام ضدروسی وزارت خزانه داری آمریکا در حالی انجام گرفت که پتروپوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین میهمان ترامپ در کاخ سفید بود.

از 20 ژانویه 2017 که ترامپ ریاست جمهوری را آغاز کرد، بر خلاف دوره انتخابات که با حمله به سیاست های ضدروسی باراک اوباما سلف خود، وعده های بازسازی و توسعه روابط مسکو و واشنگتن را مطرح می کرد، مناسبات روسیه و آمریکا تیره تر شده است.

از سوی دیگر پس از این اقدام دولت ترامپ، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که تحریم ها علیه روسیه به نشانه مخالفت با جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و انضمام آن به روسیه برای یک سال دیگر تمدید می شود.

همه این رویدادهای تیره تر کننده روابط مسکو با غرب به ویژه واشنگتن در حالی است که براساس برنامه پیش بینی شده، قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی در حاشیه اجلاس دو روزه سران بیست کشور (جی20) در شهر هامبورگ آلمان که 16 تیر ماه آغاز می شود، برای نخستین بار با هم دیدار کنند.

اکنون به نظر می رسد، حتی بدون نیاز به فعالیت نمایندگان ضدروسی مجالس آمریکا، دولت این کشور خود پیشگام در افزایش تحریم ها شده است و از یک نگاه، شاید ترامپ با پیشدستی می خواهد فشارهای سازمان یافته علیه خویش و نزدیکان سیاسی و خانوادگی خود را در برابر اتهام ارتباط نامعمول با روسیه از بین ببرد.

مهم ترین نکته اینکه روابط دو کشور پیش از اعلام تحریم های دیروز نیز بسیار تیره بود و اقدام ضدروسی جدید نیز می تواند آن را بدتر کند، زیرا پوتین رئیس جمهوری روسیه 12 خرداد در این باره اظهار کرد: همکاری های مسکو و واشنگتن در پائین ترین نقطه قرار دارد و در چند سال گذشته پایه های همکاری ها که در دهه های گذشته شکل گرفته بود، تخریب شده است.

پس از اعلام تحریم های جدید نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنانی متفاوت با اظهارنظرهای قبلی خود که همیشه تلاش می کند، زمینه تعامل باز بماند، اظهار کرد: چیزی جز ابراز تاسف برای روس ستیزی بیمارگونه شرکای آمریکایی نمی توانم بگویم.

وی با بیان اینکه این اقدام فضای روابط دوجانبه را بهبود نمی بخشد، اظهار کرد: تحریم ها در مورد روسیه بار دیگر بدون پایه و اساس اعمال می شود. به نظر من استناد به وضعیت اوکراین از دیدگاه ناظران جدی تمسخرآمیز است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: به همین دلیل، هیچ چیزی جز ابراز تاسف از روس ستیزی بیمارگونه شرکای آمریکایی نمی توانم بگویم و اقدامات آنها از تمام حدود فراتر رفته است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه در این باره گفت: مسکو پس از اعلام گسترش فهرست تحریم های آمریکا علیه روسیه، تدوین تدابیر متقابل را اتخاذ کرده است.

تحریم های ضدروسی که از سال 2014 در قالب مواضع غرب و اتحادیه اروپا به پیشگامی آمریکا در چارچوب پرونده اوکراین وضع شده، همیشه روند افزایشی داشته است.

افزون بر این، دولت اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در سال 2016 با دستوری ناگهانی 35 دیپلمات روسیه را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور را نیز توقیف کرد که دولت ترامپ هم تاکنون حاضر نشده براساس قوانین و مقررات بین المللی آنها را بازگرداند و حتی پیش شرط دریافت یک قطعه زمین در سن پترزبورگ برای ساخت کنسولگری آمریکا را مطرح کرده که توسط مسکو رده شده است.

از سوی دیگر، مسکو همزمان در برابر گسترش نظامیگری غربی در مرزهای روسیه در شرق اروپا قرار دارد. نظامیان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا تا کشورهای هم مرز مانند لتونی و استونی مستقر شده اند، به صورت موقت یا دائم در کشورهای لیتوانی، گرجستان، اوکراین و مولداوی شش جمهوری سابق شوروی حضور دارند و همچنین تور پدافند موشکی آمریکا قابل تبدیل به تهاجمی در لهستان و رومانی و بخش های دریایی آن هم روی ناوها در حال تکمیل است.

با توجه به تحولات پرشتاب دارای تاثیرگذاری منفی بر روابط روسیه و آمریکا، انتظار نمی رود رویارویی شروع شده حداقل در عرصه تحریم های متقابل و افزون بر آن اقدام های نظامی ضدروسی ناتو و آمریکا پایان یا حداقل کاهش یابد.

کد خبر 373925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha