چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

محمدباریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی صبح دیروز مراتب ثبت ملی خانه ثابت ‌پاسال را که به کاخ ورسای کوچک در تهران شهرت یافته است به استاندار تهران ابلاغ کرد.

با اين ابلاغيه كاخ ثابت پاسال يكي از باشكوه‌ترين بناهاي شهر تهران كه 28اسفندماه سال گذشته اجازه تخريب اين بنا و ساخت يك هتل 5ستاره به جاي آن صادر شده بود پس از 4ماه كشمكش از خطر تخريب درامان ماند.در نامه رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به استاندار تهران آمده است:

در اجراي بند ج ماده‌واحده قانون تشكيل سازمان ميراث‌فرهنگي كشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شوراي اسلامي و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان ميراث‌فرهنگي كشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شوراي اسلامي مبني بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غيرمنقول فرهنگي‌ - تاريخي كشور در فهرست آثار ملي و فهرست‌هاي ذيربط، مراتب ثبت اثر فرهنگي - ‌تاريخي خانه ثابت معروف به كاخ ثابت‌پاسال واقع در استان تهران، شهر تهران، منطقه ۳ شهرداري، خيابان نلسون ماندلا (آفريقا) نبش خيابان شهيد طاهري روانپور، پلاك۲، كه پس از طي تشريفات قانوني لازم به‌شماره ۳۱۷۴۴ مورخ 22/۳/۱۳۹۶ در فهرست آثار ملي ايران به‌ثبت رسيده، ابلاغ مي‌شود.

زهرا احمدي پور در نامه خود به استاندار تهران آورده است: اثر مذكور تحت حفاظت و نظارت اين سازمان است و هرگونه دخل و تصرف يا اقدام عملياتي كه منجر به تخريب يا تغيير هويت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از كتاب پنجم قانون مجازات‌هاي اسلامي، تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده، جرم محسوب مي‌شود و مرتكب مشمول مجازات‌هاي قانوني خواهد شد و مرمت و بازسازي اثر صرفاً با تأييد و نظارت اين سازمان ممكن خواهد بود.

خانه ثابت پاسال تنها نمونه باقيمانده از خانه‌باغ‌هاي ايراني در خيابان جردن تهران است كه ۱۲هزار مترمربع وسعت دارد و تا پيش از ثبت ملي اين اثر قرار بود يك هتل به جاي آن ساخته شود و پس از رسانه‌اي شدن اين موضوع ساخت هتل در آن منتفي و بعد اعلام شد كه قرار است تخريب و به جاي آن مسجد ساخته شود.

به گزارش همشهري، پيش‌تر كه موضوع تخريب خانه ثابت‌پاسال در تهران براي ساخت هتل مطرح شد، قرار بر آن شد تا ميراث فرهنگي استان تهران بلافاصله پرونده ثبت ملي اين اثر را آماده كند تا مانع از تخريب اين خانه كه نمونه كوچكي از معماري كاخ ورساي در فرانسه و كاخ سفيد در آمريكا بود، شود اما تعلل اداره ميراث فرهنگي استان تهران به اندازه‌اي ادامه يافت كه 6خردادماه اعلام شد اين خانه كه در اختيار بنياد مستضعفان بود و بعدتر به يكي از بانك‌ها واگذار شد تخريب مي‌شود و به بهره‌برداري تجاري مي‌رسد.

همين موضوع موجب شد كه سازمان ميراث فرهنگي بلافاصله در جلسه‌اي با مالك جديد خانه ثابت پاسال وارد مذاكره شود و او را براي ثبت ملي اين اثر ترغيب كند. با موافقت مالك اين خانه باشكوه در خيابان جردن تهران ديروز رئيس سازمان ميراث فرهنگي مراتب ثبت ملي كاخ ثابت پاسال را به استاندار تهران ابلاغ كرد تا بدين‌ترتيب پرونده چندين ماهه تخريب اين اثر بسته شود و يكي ديگر از خانه‌هاي واجد ارزش‌هاي معماري و تاريخي شهر تهران از خطر تخريب در امان بماند و حفظ شود.

  • عدم‌همكاري سازمان‌ها و نهادها با ميراث فرهنگي

ماجراي خانه ثابت پاسال موجب شد كه معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي در جلسه‌اي با خبرنگاران اعلام كند كه بنياد مستضعفان هيچ همكاري با سازمان ميراث فرهنگي درخصوص اعلام بناهاي تاريخي در اختيار آن مجموعه ندارد و درصورت تداوم اين اقدام سازمان ميراث فرهنگي ناچار به فعال كردن سازمان بازرسي كل كشور براي صيانت از هويت تاريخي كشور خواهد شد.
به گفته طالبيان بخشي از اموال تاريخي در اختيار سازمان‌ها و نهادهاي ديگر به ثبت ملي رسيده‌اند اما بخش زيادي از آنها هنوز ثبت ملي نشده‌اند كه بايد مورد بررسي قرار بگيرند و با كمك همان نهادها و سازمان‌ها ثبت ملي شوند.

طالبيان همچنين در پاسخ به اين سؤال همشهري كه آيا سازوكار حقوقي براي پيگيري ماجراي آثار و اموال تاريخي منقول و غيرمنقول در اختيار نهادها در سازمان ميراث فرهنگي وجود دارد؟ گفت: متأسفانه چون اين سازوكار حقوقي را نداشتيم متوسل به شوراي‌عالي ميراث فرهنگي و شخص معاون اول رئيس‌جمهور شديم تا هر چه زودتر اين مشكل را مرتفع كنيم، چون بايد آثار تاريخي در اختيار نهادها شفاف‌سازي‌ شود تا سازمان ميراث فرهنگي براساس فهرست شفافي كه سازمان‌ها و نهادهاي ديگر از آثار و اموال تاريخي در اختيار خود ارائه مي‌كنند بتواند بر آثار تاريخي كشور نظارت و از آنها صيانت كند.

آنطور كه معاون ميراث فرهنگي كشور اعلام كرد: سازمان اوقاف تنها بخشي از اموال تاريخي در اختيار خود را به سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده‌ و پيگيري‌ها براي داشتن فهرست كامل آثار تاريخي در اختيار نهادها هنوز به نتيجه نرسيده است. بنياد مستضعفان نيز تاكنون هيچ پاسخي به نامه‌نگاري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و درخواست‌هاي مطرح شده براي در اختيار قرار دادن فهرست اموال تاريخي در اختيار خود نداده است.

کد خبر 373972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha