گزارش تحقیقی خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد نیروهای اماراتی مستقر در یمن شبکه‌ای متشکل از ۱۸ بازداشتگاه مخفی را در جنوب یمن مدیریت می‌کنند که بیش از ۲ هزار زندانی را در خود جای داده‌اند.

آسوشيتدپرس ديروز با انتشار گزارشي تفصيلي افشا كرد كه نيروهاي اماراتي در اين بازداشتگاه‌ها اقدام به شكنجه زندانيان‌ مي‌كنند. در اين گزارش آمده است كه در برخي از اين بازداشتگاه‌ها نيروهاي آمريكايي نيز مستقر هستند و اماراتي‌ها پس از شكنجه زندانيان آنها را به بازجويان آمريكايي تحويل مي‌دهند.

دولت امارات در واكنش به اين گزارش با انتشار بيانيه‌اي وجود چنين بازداشتگاه‌هايي را رد كرده است اما مقام‌هاي ارشد وزارت دفاع آمريكا، ضمن تأييد حضور نيروهاي اين كشور در روند بازجويي‌ها، دخالت نيروهايشان در شكنجه زندانيان را رد كرده‌اند. به‌گفته آنها وزارت دفاع آمريكا البته در جريان شكنجه زندانيان بوده است. آسوشيتدپرس هويت مقام‌هاي آمريكايي را به درخواست خودشان اعلام نكرده‌ است.

امارات در جنگ يمن در كنار عربستان سعودي و برخي ديگر از كشور‌هاي عرب منطقه قرار گرفته كه از 2سال پيش در حمله به خاك يمن، تلاش دارند دولت مستعفي منصور هادي را بار ديگر به قدرت برسانند. جنگ يمن تاكنون بيش از 16هزار كشته به جا گذاشته است.

گزارش مذكور كه به‌صورت ميداني و براساس گفت‌وگو با 10نفر از زندانيان رها شده از اين بازداشتگاه‌ها و خانواده‌هاي آنها و همچنين 12نفر از مسئولان دولتي، نظامي و اطلاعاتي يمن تهيه شده نشان مي‌دهد نظاميان اماراتي از بدترين شيوه‌هاي شكنجه ازجمله شيوه‌اي كه خود اماراتي‌ها آن را «كباب‌كردن» ناميده‌اند، استفاده مي‌كنند. طبق گفته زندانيان آزادشده، نيروهاي اماراتي در اين شيوه شكنجه، فرد زنداني را با بستن به ميله‌اي افقي، به ميان آتش برده و مي‌چرخانند.

زندان‌هاي مخفي اماراتي‌ها در پايگاه‌هاي نظامي، چندين ساختمان دولتي و غيردولتي در بندر مكلا و در عدن، فرودگاه‌ ريان در جنوب، ساختمان‌هاي متعلق به سرويس‌هاي اطلاعاتي، يك هتل و يك باشگاه مستقر هستند. بخشي از زندانيان هم به يكي از پايگاه‌هاي امارات در كشور اريتره منتقل شده‌اند. آسوشيتدپرس مي‌نويسد كه حتي دولت مستعفي يمن كه امارات در حمايت از آن وارد خاك اين كشور شده، از وجود بيشتر اين زندان‌ها بي‌اطلاع است و به زندان‌هايي كه از وجود آنها مطلع است، دسترسي ندارد.

يكي از افرادي كه به‌مدت 6‌ ماه در بازداشتگاهي در فرودگاه ريان در بندر مكلا حضور داشته به آسوشيتدپرس گفته كه زندانيان در كانتينر نگهداري مي‌شدند. او گفته كه در اين بازداشتگاه، تمام‌مدت صداي فريادهاي زندانيان زير شكنجه شنيده مي‌شده است. به‌گفته او نيروهاي اماراتي به‌صورت روزانه با روشن كردن آتش و هدايت دود به داخل كانتينرها، زندانيان را به مرز خفگي مي‌رساندند.

نهادهاي بين‌المللي ازجمله ديده‌بان حقوق بشر و عفو بين‌الملل ديروز با انتشار بيانيه‌هايي از سازمان ملل متحد درخواست كردند بلافاصله تحقيقات در مورد اين بازداشتگاه‌ها را آغاز كند. درصورت اثبات وجود اين بازداشتگاه‌ها و شكنجه زندانيان، نيروهاي اماراتي در يمن ممكن است با اتهام «جنايت جنگي» روبه‌رو شوند. در بيانيه عفو بين‌الملل همچنين از سازمان ملل خواسته شده در مورد نقش نيروهاي آمريكايي در اين بازداشتگاه‌ها هم تحقيقات انجام شود.

  • ردپاي سيا در بازداشتگاه‌هاي يمن

ژنرال فرج سالم بحثاني، فرمانده نيروهاي حامي دولت مستقر در بندر مكلا در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس شدت شكنجه‌ها را رد كرده و گفته كه در انتقال حقايق «اغراق» شده است. او در عين حال گفته كه در پاره‌اي موارد بازجويان آمريكايي سؤال‌هايشان را براي برخي بازداشتگاه‌ها ارسال مي‌كنند و چند روز بعد پاسخ زندانيان را به‌صورت كتبي به همراه فيلم بازجويي‌ها دريافت مي‌كنند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود مي‌نويسد كه بازداشتگاه‌هاي مخفي اماراتي‌ها در يمن مربوط به سال‌هاي پس از حملات 11سپتامبر هستند و در واقع در چارچوب برنامه‌هاي سازمان سيا براي رديابي و دستگيري نيروهاي القاعده ايجاد شده‌اند. در سال2009، طبق دستور باراك اوباما بازداشتگاه‌هاي مخفي سازمان سيا در نقاط مختلف اروپا كه به «سايت‌هاي سياه» معروف شده بودند تعطيل شدند كه بازداشتگاه‌هاي يمن بازمانده آن بازداشتگاه‌ها هستند.

  • بايكوت خبري يمن

شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان ديروز در گزارشي تحت عنوان «تصاويري كه سعودي‌ها نمي‌خواهند شما ببينيد» به تلاش گسترده عربستان و متحدانش در بايكوت خبري جنگ يمن اشاره كرد و گفت: «يمن در آستانه قحطي كامل و شيوع وبا در سراسر خاك خود است، اما اخبار مربوط به وضعيت اخير در هيچ رسانه‌اي آنگونه كه بايد منعكس نمي‌شود. دليلش چيست؟»

طبق اعلام سي‌ان‌ان، عربستان طي 2‌ماه گذشته مانع ورود خبرنگار اين شبكه تلويزيوني و ديگر خبرنگاران رسانه‌ها به يمن شده است. بر اين اساس، طي اين مدت دسترسي نيروهاي امدادي بين‌المللي نيز به بسياري از مناطق يمن محدود شده است.

  • فاجعه انساني در يمن

سازمان ملل براي چندمين‌بار طي ماه‌هاي اخير اعلام كرد كه وضعيت انساني در يمن به شكل بي‌سابقه‌اي بحراني است. از 24ميليون جمعيت يمن حدود 19ميليون نفر به‌طور روزانه به غذاي كافي دسترسي ندارند و بيش از 7ميليون نفر دچار قحطي كامل شده‌اند. اين سازمان همچنين در آماري بي‌سابقه اعلام كرد كه در هر 10دقيقه، يك كودك يمني جان مي‌دهد. سازمان بهداشت جهاني نيز ديروز در گزارشي اعلام كرد كه شيوع وبا در يمن به‌دليل عدم‌دسترسي مردم به آب بهداشتي و محدوديت در امدادرساني نهادهاي بين‌المللي از كنترل خارج شده و اكنون تعداد مبتلايان از مرز 100هزار نفر گذشته و تاكنون بيش از هزار و 100نفر بر اثر وبا جان داده‌اند.

کد خبر 374067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha