مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گردشگری شبانه از بخش‌های متنوع و جذاب صنعت گردشگری است که تا حدود بسیاری در کشور ما مغفول مانده است.

شهر

اين بخش از گردشگري در شهرها رونق و قابليت اجراي بيشتري دارد. در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا نيز فضاهاي شهري براي گردشگري شبانه مهيا و تجهيز شده‌اند. توجه به گردشگري شبانه در شهري مانند تهران كه جاذبه‌هاي بسياري داشته و البته در طول روز داراي ترافيك سنگين است، از نكات مهمي است كه درصورت پرداخت بيشتر به آن مي‌تواند تأثير بسياري در رفع شب‌مردگي از برخي محله‌هاي پايتخت و نيز رونق زندگي شبانه شهر داشته باشد.

  • از ترافيك هميشگي تا پياده‌راه بازار

حدود 11سال قبل كه خيابان 15خرداد غربي به روي خودروها بسته شد تا پياده‌راهي در بافت تاريخي شهر و همجواري با كاخ گلستان، بازار تهران، كوچه‌ها و محله‌هاي قديمي تهران شكل بگيرد، بسياري نسبت به اين امر اعتراض كردند. كسبه بازار از محدود‌شدن دسترسي براي انتقال كالا به مغازه‌هايشان و سخت‌شدن كاسبي گفتند و برخي نسبت به تأمين ايمني و امنيت بازار هشدار دادند.

اما خيابان 15خرداد تبديل به پياده‌راهي شد كه امروز با وجود ايستگاه متروي 15خرداد تبديل به مهم‌ترين ورودي بازار شده است. با گشتي ساده در روزهاي عادي مي‌توان ده‌ها هزار شهروند تهراني و البته گردشگران خارجي بسياري را ديد كه روي نيمكت‌هاي خيابان 15خرداد نشسته‌اند، غذايي مي‌خورند يا زير سايه درختان قدم مي‌زنند.

توسعه پياده‌راه‌هاي اطراف بازار و جداره‌سازي‌هاي صورت‌گرفته در احياي نماي تاريخي مغازه‌ها در فازهاي بعد موجب شد تا خيابان‌هاي ناصر خسرو، ميدان ارگ و خيابان باب همايون نيز پس از سال‌ها هياهوي خودروهاي باري و چرخ‌هاي بازار، روي آرامش را به‌خود ببينند. اما فضاي ايجاد‌شده غير از روزها در ساعات شبانگاهي كه محدوده بازار خالي از سكنه مي‌شود، قابليت اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و تفريحي بسياري با رويكرد توسعه گردشگري شبانه را دارد.

وجود كاخ گلستان نيز مي‌تواند عاملي براي جذب بيشتر گردشگران باشد. با توجه به استقرار نيروي انتظامي در ميدان 15خرداد، مي‌توان پس از هماهنگي با مسئولان سازمان ميراث فرهنگي بخشي از كاخ گلستان را براي بازديدها و تورهاي شبانه اختصاص داد. اجراي برنامه‌هاي متنوع با رويكرد تهران قديم، برپايي غرفه‌هاي فرهنگي، نمايشگاه اقوام و حتي خيابان‌هاي غذا مانند آنچه اكنون در خيابان 30تير برپا شده نيز مي‌تواند از ديگر جاذبه‌ها براي ايجاد شب‌هاي زنده در محوطه بازار تهران باشد.

  •  30 تير زنده شد

ساعت حدود11شب است و برخلاف شب‌هاي ديگر ابتداي خيابان 30تير شلوغ است. تعداد زيادي از شهروندان در حال ورود و خروج به اين خيابان تاريخي هستند. در دو طرف خيابان هم خودروهاي استيشن و چرخ‌هاي رنگي توقف كرده‌اند. خيابان 30تير در ايام نوروز نخستين تجربه برپايي خيابان غذايي را داشت. اين تجربه در شب‌هاي‌ ماه مبارك رمضان نيز تكرار شد و در طول شب‌هاي اخير استقبال شهروندان از اين خيابان بيشتر شده است.

برپايي خيابان‌هاي غذايي يكي از راه‌هاي توسعه گردشگري شبانه است. خيابان 30تير كه تا پيش از برگزاري اين برنامه در ساعات شبانگاهي يكي از خلوت‌ترين خيابان‌هاي شهر بود، حالا شب‌هاي پرنور و رنگارنگي دارد. آصف، يكي از جوان‌هايي است كه به همراه دوستانش در خيابان 30تير قدم مي‌زنند تا در نهايت يكي از غذاهاي ارائه شده را انتخاب كنند. وي مي‌گويد: نمونه چنين خياباني را در يكي از سفرهاي خارجي كه داشتم، ديده‌ام. اين خيابان‌ها زنده هستند و اوقات خوشي را براي يك جمع دورهمي رقم مي‌زنند.

  • نمونه‌هاي مشابه

در يك دهه اخير فضاهاي خوبي در شهر ايجاد شده‌اند كه با برنامه‌‌ريزي‌هاي درست و كارشناسي مي‌توانند در تمام شب‌هاي سال ميزبان گردشگران داخلي و حتي خارجي باشند. باغ موزه قصر، برج ميلاد، بوستان‌هاي فرامنطقه‌اي چون بوستان آب و آتش، جوانمردان و روددره نهج‌البلاغه جزو فضاهاي شهري هستند كه البته برنامه‌هاي مختلفي در آنها اجرا شده و مي‌شود اما مي‌توان براي فضاهاي شهري كه با معضل شب‌مردگي روبه‌رو هستند نيز به فكر بود تا با استفاده از محيط‌ها و امكانات موجود، گردشگري شبانه را درآنها توسعه داد.

  • برپايي نمايشگاه بازار سفر در تهران

نهمين دوره نمايشگاه بازار سفر از تاريخ 14لغايت 16تيرماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تخصصي شهرداري تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار مي‌شود. فرزاد هوشيار پارسيان، رئيس ستاد گردشگري شهرداري تهران با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين نمايشگاه توسط شهرداري تهران و به‌منظور آشنايي آژانس‌هاي هواپيمايي فعال در كشورهاي همسايه با ظرفيت گردشگري كشور به‌ويژه تهران، ظرفيت هتل‌ها و نحوه طراحي تور متناسب با شرايط و زيرساخت‌هاي موجود برگزار مي‌شود. به گفته وي، در اين دوره از نمايشگاه مسئولان شركت‌هاي هواپيمايي، هتل‌ها و شركت‌هاي مسافرتي از كشورهاي تركيه، روسيه، امارات و آذربايجان حضور خواهند داشت.

کد خبر 374179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha