۷‌ ماه از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و ۵‌ماه از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد و همچنان بحث و جدل بر سر نقش روسیه در به قدرت رسیدن او ادامه دارد.

اوباما پوتین

ديروز دونالد ترامپ طبق روال ماه‌هاي گذشته به‌حساب توييتري‌اش متوسل شد تا سخنان تند و تيزش را مطرح كند. او اين بار برخلاف هميشه، به‌طور تلويحي دخالت روسيه در انتخابات آمريكا را پذيرفت اما ترجيح داد در فراري رو به جلو باراك اوباما را به‌عنوان مقصر اصلي معرفي كند. ترامپ حوالي ساعت 9شب به وقت محلي واشنگتن، در پست توييتري خود نوشت: «دولت اوباما خيلي قبل‌تر از انتخابات 9نوامبر، از تصميم روسيه براي دخالت در انتخابات خبر داشت، اما هيچ كاري در اين رابطه انجام نداد. چرا؟»

دونالد جي ترامپ، تاجر سابق و رئيس‌جمهور جمهوريخواه اين روزهاي آمريكا، 7‌ماه گذشته را در سخنراني‌هايش، در مصاحبه‌هايش، در توييت‌هايش و در اظهارنظرهاي جنجالي گاه‌و‌بي‌گاهش قاطعانه دخالت روس‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري را رد مي‌كرد تا خدشه‌اي به پيروزي كم‌رنگش در مقابل هيلاري كلينتون، نامزد حزب دمكرات وارد نشود.چرخش موضع ديروز ترامپ اما به خواست خودش نبود. شامگاه جمعه روزنامه واشنگتن‌پست، با انتشار يك گزارش مفصل تحقيقي، اطلاعات دقيقي در مورد اقدام روسيه براي دخالت در انتخابات آمريكا فاش كرد؛ اطلاعاتي كه انگشت اتهام را مستقيم به سمت شخص ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، مي‌گيرد.

  • رد پاي پوتين در هك انتخاباتي آمريكا

گزارش منتشر شده از سوي واشنگتن‌پست آنقدر جزئيات دارد و اطلاعات آن آنقدر شوكه‌كننده است كه گويي با يك سناريوي هاليوودي طرف هستيم. در گزارش اين روزنامه آمده كه اوايل آگوست سال گذشته (اواسط مرداد 1395) بسته‌اي حاوي يك سري اسناد و گزارش‌ها از سوي سازمان سيا به كاخ سفيد ارسال شد كه مهر فوق سري داشت؛

بسته‌اي كه تنها براي رويت رئيس‌جمهور و 3دستيار ارشدش ارسال شده بود. اطلاعات ارسالي اما چيزي شبيه «يك بمب» بود؛ اطلاعاتي كه از دستور مستقيم پوتين براي شكست هيلاري كلينتون يا دست‌كم تخريب وجهه او در جريان انتخابات و كمك به رقيب جمهوريخواهش براي رسيدن به كاخ سفيد حكايت داشت.

آن زمان درباره نحوه اجراي عمليات سايبري روس‌ها تقريبا هيچ شكي وجود نداشت؛ چرا كه يك سالي بود كه سيستم‌هاي كامپيوتري هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه، زير حملات شديد هكرهاي روس قرار داشتند و 10روز قبل از آن بود كه وب‌سايت افشاگر ويكي‌ليكس، حدود 20هزار ايميل مربوط به مكاتبات داخلي كميته حزب دمكرات را منتشر كرد.

انتشار اين ايميل‌ها كه از تمايل كميته حزب دمكرات به پيروزي هيلاري كلينتون در مقابل برني سندرز در انتخابات مقدماتي درون‌حزبي خبر مي‌داد، اردوگاه‌ دمكرات‌ها را به لرزه انداخت. افشاي اين ايميل‌ها، باعث آغاز تحقيقات پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) در مورد نقش روس‌ها در هك انتخاباتي حزب دمكرات شد و نهادهاي اطلاعاتي آمريكا براي نخستين بار از احتمال دخالت مسكو در اين عمليات خبر دادند.

پس از آن، ماجراي عدم‌كنترل امنيتي دمكرات‌ها بر شبكه ارتباط ايميلي‌شان و همچنين ماجراي جنجالي استفاده كلينتون از ايميل شخصي در دوره وزارت خارجه ابتدا به مناظره‌هاي انتخاباتي و سپس به صدر اخبار رسانه‌ها وارد شد. اين روند باعث عقب‌گرد كلينتون درنظرسنجي‌ها و پيشروي ترامپ شد. 2 شب مانده به انتخابات، ويكي‌ليكس بار ديگر 58هزار ايميل مربوط به دمكرات‌ها را منتشر كرد؛ اقدامي كه آخرين ضربه را به دمكرات‌ها و نامزد آنها وارد كرد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست پس از اطلاع اوباما از دستور پوتين براي دخالت در انتخابات آمريكا، جان برنن، رئيس وقت سازمان سيا در تماس با الكساندر بورتنيكوف، رئيس سازمان اطلاعات روسيه، به او در مورد ادامه دخالت در انتخابات هشدار مي‌دهد. پس از آن در 3تماس ديگر، آمريكايي‌ها به روس‌ها هشدار مي‌دهند اما هر بار آنها اين موضوع را رد مي‌كنند. به گفته واشنگتن‌پست و براساس اظهارات مقام‌هاي مختلف اطلاعاتي و امنيتي دولت اوباما، طي ماه‌هاي باقيمانده تا انتخابات، تشتت آرا در ميان نهادهاي مسئول در آمريكا باعث شد تا آنها نتوانند استراتژي مشخصي براي مقابله با اقدامات روس‌ها دنبال كنند.

همزمان با اين اتفاقات و پس از پيروزي غيرمنتظره دونالد ترامپ، سازمان اف‌بي‌آي مشغول بررسي ارتباطات احتمالي ميان تيم ترامپ و روسيه بود. نتيجه تحقيقات از ارتباطات غيرقانوني ميان دو طرف حكايت داشت؛ موضوعي كه به بركناري رئيس اف‌بي‌آي از سوي ترامپ منجر شد.

ناتواني آمريكايي‌ها در مقابله با حملات سايبري هكرهاي روس باعث شد تا باراك اوباما در آخرين روزهاي حضورش در قدرت و پيش از آنكه كليد كاخ سفيد را به ترامپ بسپارد، 35ديپلمات روس را از آمريكا اخراج كرده و ساختمان‌هاي آنها را تعطيل كند. او در تلافي اقدامات روسيه، تحريم‌هاي اقتصادي جديدي را هم عليه مسكو اعمال كرد. اقدامات تلافي‌جويانه اوباما اما ديگر فايده‌اي نداشت؛ رقيب دمكرات‌ها با كمتر از 2درصد رأي بيشتر فاتح كاخ سفيد شده بود.

کد خبر 374183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha