مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

ماهان رزاقی : ۲۵ ساله است با گروه خونی O منفی روبه‌روی کاخ دادگستری، این پا و آن پا می‌کند. گرمای هوا کلافه‌اش کرده است.

اهدا عضو

 فروشنده است و مي‌خواهد با فروش يكي از كليه‌ها، اجاره رحم و بخشي از كبدش مرهمي براي نداري‌اش پيدا كند. اعضاي بدنش را به‌ترتيب از ۹۰ تا ۲۰۰ميليون تومان قيمت‌گذاري كرده است. اين اتفاق غريبي نيست كافيست تا انتهاي كوچه قدم بزنيد تا انواع آگهي را ببينيد كه مانند وصله‌اي ناجور بر در و ديوارنقش بسته‌اند و روح و روان هر بيننده‌اي را آزار مي‌دهند.

البته اين همه داستان نيست كافيست سري به سايت‌ها بزنيد تا با خريداران و فروشند‌هايي روبه‌رو ‌شويد دست به نقد و اينها همه در حالي است كه بارها و بارها گفته و تأكيد شده كه بهترين منشأ تأمين عضو براي پيوند، مرگ مغزي است. اما حالا بازار خريد و فروش كليه، كبد، قرنيه، مغز استخوان و به‌طور كلي اعضاي بدن در جامعه ما پا را از مرز دغدغه فراتر گذاشته و تبديل به يك هنجارشكن شده است. بازاري كه قانوني است و به ظاهر اين نياز است كه بايد پاسخ داده شود.

در واقع همچنان توافق پنهاني اهدا‌كننده و گيرنده كليه كه به دور از چشم مسئولان انجمن حمايت از بيماران كليوي صورت مي‌گيرد، باعث شده تا بازار خريد و فروش اين عضو حساس و حياتي بدن، شكل غيرقانوني به‌خود بگيرد. تمامي اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه موضوع پيوند عضو از بيمار مرگ مغزي، چند سالي است كه مطرح شده اما هنوز آنطور كه بايد، فرهنگ اهداي عضو از بيمار مرگ مغزي در جامعه نهادينه نشده است.

سالانه 2هزار و ۷۰۰پيوند كليه در ايران انجام مي‌شود كه ۱۵۰۰ نفر آنها از بيماران مرگ مغزي و ۱۲۰۰ نفر نيز از اهداكننده زنده صورت مي‌گيرد. همچنين حدود ۸ تا ۱۲درصد بيماران كليوي نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش دارد و برآورد مي‌شود در سال ۱۴۰۰ از حدود ۶هزار نفر مبتلايان به ۹هزارنفر برسند و به گفته كارشناسان امروزه جمعيت بيماران كليوي و دياليزي رو به افزايش است.

دكتر تارا رئيس بخش نفرولوژي بيمارستان شهيد مدرس با عنوان اين مطلب كه بيماران دياليزي هفته‌اي 3بار مجبور به حضور در مراكز دياليز هستند، بر ضرورت پيوند كليه براي اين افراد تأكيد كرد و افزود: به جز ۲۷ هزار بيمار دياليزي در كشور سالانه ۵ تا ۶ هزار نفر به اين تعداد افزوده مي‌شود كه تا سال ۱۴۰۰ اين تعداد به ۹ هزار نفر خواهد رسيد.

وي گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قصد داريم تا بيماران هم از ظرفيت پيوند كليه از افراد زنده و هم فردي كه دچار مرگ مغزي شده است استفاده كنند. به اين منظور به‌دنبال استفاده از توان يك سازمان مردم نهاد در كشور هستيم.
رئيس بخش نفرولوژي و عضو تيم پيوند بيمارستان شهيد مدرس با اشاره به طرح ارائه شده در وزارت بهداشت براي ساماندهي بيماران كليوي كشور، افزود: براساس اين طرح هيچ بيمارستاني حق پيوند كليه را ندارد مگر انجمن حمايت از بيماران كليوي مجوز آن را صادر كرده باشد.

تارا با بيان اين مطلب به همشهري گفت: در مجموع آمار بيماران و مبتلايان به بيماري‌هاي كليوي درحال افزايش و البته همگام با وضعيت جهاني است.سيد احمد تارا ۲ عمل اصلي نارسايي كليه را افزايش شيوع ديابت و فشارخون معرفي كرد و گفت: همچنين هم‌اكنون حدود نزديك به ۳۰ هزار بيمار دياليزي داريم و حدود ۲۳ هزار‌ بيمار‌ پيوند كليه‌ داريم و سالانه حدود ۵تا ۶ هزار نفر نيز به بيماري‌هاي نارسايي پيشرفته افزوده مي‌شود.

  • بهبود فرهنگ اهداي عضو

تارا معتقد است: اگرچه فرهنگ اهداي عضو در سال‌هاي اخير بهبود يافته است، اما هنوز نياز به فرهنگسازي احساس مي‌شود تا بتوانيم درصد بيشتري از بيماران كليوي را به جاي بافت زنده با اعضاي اهدايي درمان كنيم. پايين بودن آمار پيوند اعضا به‌خصوص كليه ازجسد باعث شده اهداي كليه تبديل به جولانگاه خريد و فروش شود به‌طوريكه برخي به‌دليل بيكاري و عده‌اي به‌خاطر بدهي و مشكلات مختلف و... وارد اين بازار غيررسمي شده و متقاضي فروش اعضاي بدن خود هستند.

به اين موضوع بايد رشد نگران‌كننده آمار بيماران دياليزي در كشور را هم اضافه كرد. به هر حال پيوند از بيمار مرگ مغزي آنطور كه بايد و شايد نتوانسته سهم زيادي از تعداد زياد پيوندهاي كليه را به‌خود اختصاص دهد. او مي گويد: سالانه ۵ تا ۶ هزار نفر نياز به پيوند كليه دارند كه هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ كليه در دسترس است با وجود اين با تبليغ در زمينه اهداي كليه از غريبه با احساس همنوع دوستي و يك امر خداپسندانه در اهداي كليه مؤثر باشيم.

  • بازار كليه سقف قيمت مشخصي ندارد

تارا درباره خريد و فروش كليه هم افزود: ما تمام هدفمان را در سياست پيوند كليه روي اين مهم گذاشته‌ايم كه پيوند از طريق مرگ مغزي را افزايش دهيم و خوشبختانه به ۵۰ درصد اهدا از طريق مرگ مغزي هم نزديك شده‌ايم كه عدد قابل توجهي است و درصدد هستيم تا اين عدد را افزايش دهيم اما مسئله ديگر اين است كه در بحث پيوند نمي‌شد به صرف پيوند از راه اهداي عضو اكتفا كرد.

در بحث پيوند از افراد زنده دولت هديه‌اي را كه براي اهدا درنظر گرفت رقم پاييني بود و ما به‌دنبال اصلاح اين رقم هستيم. متأسفانه رقمي كه از طرف بنياد امور بيماري‌هاي خاص به اهداكنندگان پرداخت مي‌شود حدود يك ميليون تومان است كه اين رقم كارايي لازم را ندارد. اين در حالي است كه ما بايد پيوند از جسد را در بحث اصلي خود قرار دهيم و از طرفي با فرهنگسازي به سمت اهداف انساني پيوند عضو برويم. اين مسئله مي‌تواند دست دلالان را كوتاه كند.

او مي گويد: متأسفانه هر سال با افزايش تعداد بيماران كليوي در كشور روبه‌رو هستيم و همين مسئله بازار دلالان را داغ‌تر مي‌كند. ما در شرايطي قرار داريم كه وقتي بحث خريد و فروش كليه به ميان مي‌آيد مبلغ فروش را اهداكننده تعيين مي‌كند‌ و اين مسئله باعث مي‌شود كه هركس بنا به درصد شرايط اورژانسي بيمارش به هر قيمتي كه فروشنده مي‌گويد تن بدهد و همين سبب شود كه بازار كليه سقف قيمت مشخصي نداشته باشد.

رئيس بخش نفرولوژي شهيد مدرس در ادامه در رابطه با خريد و فروش كليه و اقدام به فروش كليه در زمان حيات گفت: به‌طور اشتباه در ايران به عمل اهداي كليه به‌عنوان فروش اطلاق مي‌شود. از آنجا كه ارزش واقعي كليه بسيار بيشتر از مبالغ رد و بدل شده است، كلمه اهدا بسيار مناسب‌تر است. مسلماً اگر در امر پيوند در سمت ديگر، بيماري مشكلش رفع نمي‌شد معدود افرادي حاضر بودند با اين مبالغ كليه خود را اهدا كنند.

  • ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان هزينه دياليز براي نظام سلامت

تارا همچنين توضيح مي‌دهد: آمارها نشان مي‌دهد كه هزينه‌هاي دياليزحدود ۸برابر پيوند دربازه زماني پنجساله براي مردم و جامعه است. همچنين تقريباً هر سال يك بيمار دياليزي به‌طور متوسط حدود ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان براي نظام سلامت هزينه دارد و از طرف ديگر از لحاظ كيفيت زندگي و طول عمر بيماران قابل مقايسه با پيوند نيست بنابراين هر سياستي كه منجر به بحث كاهش پيوند شود نتيجه‌ نخواهد داد جز اينكه ما مرگ‌ومير را افزايش دهيم و كيفيت زندگي را كاهش داده و هزينه‌هاي نظام سلامت را به‌شدت بالا برده‌ايم.

  • براي اهداي كليه به انجمن حمايت از بيماران كليوي مراجعه كنيد

تارا، از بيماراني كه دچار نارسايي كليه هستند خواست به اعلاميه‌هايي كه در سطح شهر يا در سايت‌ها مبني بر فروش كليه نصب شده توجه نكنند. وي گفت: بسياري از اعلاميه‌هايي كه با عنوان فروش كليه در سطح شهر نصب شده است با قصد كلاهبرداري از افراد نيازمند روي در و ديوار نصب مي‌شود و بدين وسيله از افراد كلاهبرداري مي‌كنند. افرادي كه به اين شكل و از طريق اعلاميه‌هاي سطح شهر قصد پيوند را دارند مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرند و با پرداخت مبالغي به‌منظور انجام دادن آزمايش‌هاي اوليه از آنها كلاهبرداري مي‌شود.

با توجه به كمبود كليه براي پيوند افراد مي‌توانند براي انجام اين امر خداپسندانه و همنوع دوستي به انجمن‌هاي سراسر كشور مراجعه كنند. اين فوق تخصص نفرولوژي و پيوند در اين‌باره همچنين توضيح داد: پيوند اعضا به 2صورت يكي با رضايت از كساني كه بيمارشان مرگ مغزي يا مرگ قلبي شده‌ و ديگري از طريق ثبت نام افراد در سايت اهدا و گرفتن كارت اهدا امكان‌پذير است.

کد خبر 374187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha