بعد از ۴ سال تأخیر، وزارت اقتصاد طی حکمی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مأمور رسیدگی به پرونده تغییر کرده سهام عدالت شد.

به گزارش همشهري، معاون اول رئيس‌جمهور طي حكمي كه مشخص نيست به چه منظور صادر شده است وزارت اقتصاد را مأمور رسيدگي به پرونده سهام عدالت كرد. از 10سال پيش همه احكام مربوط به واگذاري سهام عدالت و مأموران اصلي اجراي آن مطابق قانون مشخص بودند. آنچه به‌عنوان نقطه مبهم سهام عدالت در قانون نامشخص بود شيوه واگذاري سهام به مردم بود كه همچنان نامشخص باقي مانده است.

براساس قانون اصل 44، دولت موظف بود پس از 10سال زمينه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را به هريك از مشمولان سهام عدالت به ارزش يك ميليون تومان فراهم مي‌كرد اين مهلت سال 1394به پايان رسيد اما هنوز سهام عدالت آزاد نشده است و در عين حال ارزش كل سهام قابل واگذاري هم به نصف يعني معادل 500هزار تومان كاهش يافته است. دولت چهار سال پيش وعده داده بود كه با انجام كار كارشناسي و ارائه يك لايحه به مجلس تكليف نحوه واگذاري سهام عدالت را به مردم روشن كند اما با گذشت 4سال از آن زمان هنوز مشخص نيست اين لايحه چه زماني قرار است به مجلس برود.

آن طور كه مقامات دولت به‌صورت تلويحي اعلام كرده‌اند واگذاري سهام عدالت در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري انجام خواهد شد اما هنوز از چند و چون اين واگذاري و نحوه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت اطلاعاتي در دست نيست و دولت با اين پرونده به شكل يك پرونده محرمانه و امنيتي برخورد مي‌كند.

در چنين شرايطي تا زماني كه تكليف اين لايحه مشخص نشود درصورت واگذاري سهام عدالت به مشمولان هم اين سهام قابل خريدو فروش نخواهد بود و هيچ ارزشي ندارد. با وجود اين ابهامات بزرگ هفته قبل اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور طرح تكميل سهام عدالت را به‌عنوان يك پروژه اولويت‌دار و «مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي» براي اجرا در سال ۱۳۹۶ به وزير اقتصاد ابلاغ كرد. در اين ابلاغيه وزارت امور اقتصادي و دارايي در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان «دستگاه مجري»، مسئول اجراي پروژه‌ اولويت‌دار تكميل طرح توزيع سهام عدالت تعيين شده است.

در ‌اين حكم اعلام شده است مجري منصوب از سوي وزير يا بالاترين مقام «دستگاه مجري»، موظف است تا شنبه مورخ 10/04/1396براي هر يك از پروژه‌ها در چارچوب منشور پروژه مندرج در «نظام يكپارچه پيشبرد و پايش اقتصاد مقاومتي»، «برنامه عملياتي» تهيه و پس از تأييد رئيس دستگاه اجرايي به دبيرخانه ستاد ارائه كند. اين به‌معناي اين است كه تا شنبه هفته بعد بايد يك برنامه زمانبندي مشخص براي نحوه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت از سوي مجري كه رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ خواهد بود اعلام شود.

در ابلاغيه جهانگيري آمده است: «دستگاه مجري» موظف است به‌صورت ماهانه گزارش اقدامات به‌عمل‌آمده براي اجراي هر يك از پروژه‌ها و عملكرد را در چارچوب «نظام يكپارچه پيشبرد و پايش اقتصاد مقاومتي» و شاخص‌هاي مصوب ستاد به‌طور مستمر به دبيرخانه ستاد ارسال كند.

  • نگران نامعتبر شدن شبا نباشيد

سازمان خصوصي‌سازي در مورد شماره شباي سهام عدالت اعلام كرد: در آينده اجازه دسترسي به سامانه سهام عدالت براي تغيير شماره شباي بانكي و ثبت شماره شباي جديد داده خواهد شد. مشمولان سهام عدالت كه پس از ثبت شماره شباي بانكي خود در سامانه اين سهام با مشكلاتي ازجمله بسته شدن يا تغيير يافتن حساب بانكي و غيرمعتبر شدن شماره شباي تأييد شده قبلي‌شان مواجه شده‌اند، نبايد در اين زمينه نگران باشند و در آينده اجازه دسترسي به سامانه سهام عدالت براي تغيير شماره شباي بانكي و ثبت شماره شباي جديد به آنان داده خواهد شد.

کد خبر 374366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha