نویسنده سفیدپوست آنگولایی با بردن یکی از گران‌ترین جوایز ادبی دنیا می‌تواند به آرزوی ساختن یک کتابخانه عمومی برای ساکنان سیاهپوست جزیره موزامبیک جامه‌عمل بپوشاند.

جایزه ادبی

به گزارش همشهري، خوزه ادواردو آگوالوسا كه با رمان نظريه عمومي فراموشي جايزه ادبي دوبلين را به ارزش 100هزار يورو از آن خود كرده است، هرگز تصور نمي‌كرد روزي برنده اين جايزه شود. او كه تباري پرتغالي دارد و در 1960 در آنگولا به دنيا آمده، اين روزها در جزيره موزامبيك زندگي مي‌كند و آن را وطن دوم خود مي‌داند. آگوالوسا 56ساله گرچه بايد 25هزار يورو از جايزه نقدي خود را به مترجم نظريه عمومي فراموشي بدهد اما با 75هزار يوروي باقيمانده مي‌تواند يك كتابخانه عمومي در محل زندگي‌اش راه بيندازد و آن را تجهيز كند.

او كه اين جايزه را به انتخاب كتابخانه‌داران سراسر دنيا دريافت كرده، مي‌گويد: «آنچه ما مي‌خواهيم يك كتابخانه عمومي است چون مردم به كتاب‌ها دسترسي ندارند، اگر كاري از دست من براي رسيدن به كتابخانه بربيايد، فوق‌العاده خواهد بود. ما پيش از اين جايي را پيدا كرده‌ايم و من قصد دارم كتاب‌هاي شخصي‌ام را به آنجا منتقل كنم تا در اختيار ساكنان جزيره قرار بگيرد. داشتن كتابخانه عمومي رؤياي دور و دراز ما بود و جالب است كه هزينه راه‌اندازي آن را كتابخانه‌دارها تأمين كرده‌اند.»

ميا كوتو، نويسنده موزامبيكي ديگر نامزد دريافت جايزه 100هزار يورويي دوبلين بود و آگوالوسا فكر مي‌كرد او برنده نهايي خواهد بود. داستان نظريه عمومي فراموشي درباره زني است كه در آستانه استقلال آنگولا خودش را در خانه‌اي حبس مي‌كند و تنها از طريق يك پنجره، يك راديو و شنيدن صداي گفت‌وگوهاي همسايه‌ها با دنياي بيرون ارتباط مي‌گيرد. او هر چه را مي‌بيند و مي‌شنود، يادداشت مي‌كند و نوشته‌هايش تا روي ديوارهاي خانه ادامه مي‌يابد.

آنگولا يكي از بزرگ‌ترين ستاره‌هاي ادبي در عرصه ادبيات داستاني در كشورهاي پرتغالي‌زبان دنياست و رمان نظريه عمومي فراموشي هم پيش از اين در سال2016 نامزد كسب جايزه معتبر من بوكر بين‌المللي شده بود. اين كشور آفريقايي زماني در خط مقدم جبهه كمونيسم حمايت‌شده از سوي شوروي و كوبا در مبارزه با آمريكا و آفريقاي‌جنوبي بود و با شتابي حيرت‌انگيز از اقتصادي ماركسيستي به يكي از اقتصادهاي در حال رشد در دنيا تبديل شد.

کد خبر 374372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha