این پیشگویی بی‌حساب و کتابی نیست اگر بگوییم که تهران شلوغ در روزهای پیش رو اوقات تلخ و شلوغ‌تری را هم تجربه خواهد کرد.

ترافیک

براساس تقويم نمايشگاهي پس از پايان ماه مبارك رمضان و از تاريخ 9 تا 12تيرماه به‌صورت همزمان 2نمايشگاه در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران در بزرگراه چمران برگزار مي‌شود. همچنين از 19 تا 22 همين ماه 2نمايشگاه ديگر خواهيم داشت كه يكي از آنها مربوط به نمايشگاه سنگ‌هاي تزييني است كه همانطور كه از نامش پيداست مي‌تواند بسيار پرمخاطب باشد.

بنابراين بايد به همه شهرونداني كه روزانه در محور پرتردد بزرگراه مدرس به سمت چمران و بالعكس در عبور و مرور هستند هشدار داد كه به اين روزهاي داغ تابستان، ترافيك طاقت‌فرسا را نيز بيفزايند و اگر چنانچه توان تحمل اين همه فشار جسمي و روحي را ندارند از تردد در اين محورها خودداري كنند.

البته كاش اين نمايشگاه‌ها فقط مختص تيرماه بود، اينطور كه معلوم است تمام تابستان برگزاري اين نمايشگاه‌ها دست از سر مردم برنخواهد داشت چون طي ماه‌هاي مرداد و شهريور نيز نمايشگاه‌هاي ديگري خواهيم داشت كه اتفاقا مي‌توانند از جاذبه زيادي براي مخاطب هم برخوردار باشند. مثل نمايشگاه فرش‌هاي دستي و ماشيني، الكترونيك و كامپيوتر، لبنيات، بيسكوئيت، شيريني و شكلات يا نمايشگاه انواع نوشيدني‌ها اعم از چاي و قهوه و... تا آخر سال نيز بيش از 20نمايشگاه ديگر قرار است در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شود كه برگزاري هركدام از آنها مي‌تواند شوك ترافيكي شديدي را براي شهروندان به‌دنبال داشته باشد.

  • تفاهم‌هاي اجرانشدني

واقعا ماجراي عجيبي است. ازاين‌رو كه دولت با مسئولان مديريت شهري در سال1384 به تفاهم رسيدند كه به‌منظور بهبود وضعيت نابهنجار ترافيك تهران يكي از گزينه‌ها انتقال نمايشگاه بين‌المللي از شهر تهران باشد. حتي براي تحقق اين منظور شوراي شهر تهران در همان سال در قالب مصوبه‌اي شهرداري تهران را ملزم به ساخت نمايشگاه جديد در محل فعلي مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب كرد.

اين نمايشگاه با هزينه‌اي حدود 1400ميليارد تومان در جنوب تهران ساخته شد اما دركمال ناباوري نمايشگاه بين‌المللي تهران در شمال شهر از جايش تكان كه نخورده هيچ، بلكه از ارديبهشت سال95 كه نمايشگاه شهرآفتاب افتتاح شد تاكنون همچنان تقويم نمايشگاهي اين مجموعه براي تمام ماه‌هاي سال براي برگزاري انواع و اقسام نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي برنامه‌ريزي شده است.

اينطور كه معلوم است هيچ اراده‌اي هم از سوي مسئولان دولتي براي جمع كردن نمايشگاه بين‌المللي تهران وجود ندارد. اين در حالي است كه مسئولان دولتي حاضر به توضيح قانع كننده‌اي براي توجيه اين رفتار خود نيستند و تقاضاي مكرر روزنامه همشهري را نيز به‌منظور مصاحبه با مسئولان سازمان توسعه و تجارت بي‌پاسخ گذاشته‌اند.

در اين‌باره محمدمهدي تندگويان، نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه قرار بود شهرداري تهران و دولت در مورد انتقال بخشي از نمايشگاه‌ها به شهرآفتاب مذاكراتي داشته باشند، گفت: متأسفانه دولت و شهرداري تهران هنوز به نتيجه نرسيده‌اند و دولت تاكنون انتقال نمايشگاه‌ها به شهرآفتاب را نپذيرفته است. وي در عين حال اظهار اميدواري كرده است تا شوراي شهر پنجم و شهردار منتخب آنها بتوانند در اين مورد با دولت مذاكرات سازنده و ثمربخشي داشته باشند و بتوانند به نتايج مطلوبي دست پيدا كنند.

تندگويان كه از قضا 10سال سابقه عضويت در هيأت مديره شركت نمايشگاه‌ها را در كارنامه خود دارد، پيش از اين در مصاحبه با همشهري منتقل نشدن نمايشگاه‌ها به مجموعه شهرآفتاب را سياسي خوانده و گفته بود: معتقدم به‌هيچ‌وجه نبايد نمايشگاه‌هاي پربازديد يا همزمان در تهران برگزار شود؛ به‌خصوص حالا كه نمايشگاه شهرآفتاب را داريم اما متأسفانه دولت به دلايل سياسي مانع آن مي‌شود. وي مشكل نمايشگاه بين‌المللي تهران را به دولتي بودن آن نسبت داد و گفت: ضربه بزرگي از اين بابت به صنعت نمايشگاهي وارد شده درحالي‌كه اگر بخش خصوصي كار اداره اين صنعت را عهده‌دار شود هم از درگيري‌هاي فعلي كاسته مي‌شود و هم شاهد رشد صنعت نمايشگاهي خواهيم بود.

  • شهرآفتاب، تجربه مورد قبول

مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب در سال گذشته و حتي در 3ماه گذشته از سال‌جاري توانسته ميزبان نمايشگاه‌هاي پرمخاطب و البته تخصصي باشد. نمايشگاه كتاب كه در 2دوره اخير در اين محل برگزار شده با استقبال بسيار گسترده مردم مواجه شده است. آمار اين استقبال را مي‌توان از لحاظ كتاب‌هاي فروخته شده و رقم ريالي ناشي از فروش به خوبي به‌دست آورد.

همچنين برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي چون خودرو كه بعد از 11سال برگزار شد و مورد استقبال گسترده جوانان و ديگر شهروندان قرار گرفت، صنعت چوب، هفته چين و... نشان داده است كه فضاي مناسب موجود در اين محل و دسترسي‌هاي راحت با وجود بزرگراه‌هاي مختلف و به‌خصوص ايستگاه مترو توانسته است حتي نظر متخصصان در صنعت نمايشگاهي را به خود جلب كند. حتي مقامات دولتي چون وزير صنعت و تجارت يا رئيس سازمان صنعت و تجارت و ديگر مسئولان دولتي نيز در بازديد از نمايشگاه‌هاي اين مجموعه بر توانايي شهرآفتاب صحه گذاشته‌اند.

کد خبر 374392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha