چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در ساعت‌ ۱ بامداد روز هفتم تیر ماه سال ‌۱۳۶۴ بمنظور ضربه‌ زدن‌ به‌ بخشی‌ از نیروهای‌ دشمن‌ در جبهه‌ شمالی‌ جنگ تحمیلی، عملیات‌ محدود و ضربتی‌ «ظفر۳ » در مناطق عملیاتی شمال غرب کشور بود.

عملیات

در عملیات ظفر3، رزمندگان دلاور لشکر64 پیاده ارومیه در ادامه عملیاتهای محدود، با ایجاد معبر در موانع دشمن که از مین های مختلف و شبکه های سیم خاردار آرایش یافته بود و عبور از این موانع موفق گردیدند به بیش از 15 پایگاه دشمن در منطقه عمومی واراس و آنه یورش در مناطق عملیاتی جبهه حاج عمران در شمال‌غرب را منهدم ساخته و به نیروهای عراقی تلفات و ضایعات شدیدی را وارد نماید.

حاج عمران شهری در استان اربیل در منطقه کردستان عراق در نزدیکی مرز کشورمان با و عراق است و هنگام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال ۱۳۶۲ پس از عملیات والفجر ۲ به دست رزمندگان اسلام آزاد شد.

این شهر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمالشرقی از شهر اربیل واقع شده و منطقه عملیاتی حاج عمران، منطقه ای است سوق الجیشی مابین شهرهای پیرانشهر ایران و چومان مصطفی عراق، حاج عمران نیز نام پادگانی عراقی است در 12 کیلومتری مرز ایران و عراق، که در جاده ی مواصلاتی پیرانشهر- رواندوز(عراق) قرار گرفته است.

ارتفاع 2519 متری در منطقه عمومی حاج عمران همراه با ارتفاعات واراس، شهداء، نصر و گردمند ازعوارض حساس و کلیدی منطقه محسوب شده وعمدتاً دید بسیار مناسبی را به همه جهات نسبت به منطقه حاج عمران فراهم ساخته و کنترل حرکات را به طرف منطقه مذکور، آسان می نمود. در این میان ارتفاع شهدا وضعیت حساس تری را دارا بود لذا عملیاتهای متعددی در این منطقه اجرا و ارتفاعات منطقه بارها دست به دست گردید.

یادمان شهدای منطقه حاج عمران نیز در دامنه ارتفاعات بر مزار شش شهید گمنام احداث شده است.

در عملیات پیروزمندانه ظفر 3، تعداد 15 پایگاه دشمن در منطقه آسیب دید و 2 پایگاه نیروهای عراقی به طور کامل منهدم شد، بیش از 200 نفر از نیروهای متجاوز بعثی کشته و زخمی شدند، انهدام دو قبضه دوشکا، یک قبضه خمپاره انداز و دو انبار مهمات و 13 پایگاه به میزان 70 درصد از جمله ضایعات دشمن بود و همچنین تعداد ۲۰ دستگاه خودرو، 12انبار مهمات ، یک قبضه خمپاره‌انداز، مقادیری زیاد تجهیزات نظامی، تعدادی مین و مقادیری مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام و یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد.

کد خبر 374485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha