همشهری آنلاین: دنیس مک کوئیل (Denis McQuail) در آوریل ۱۹۳۵ در لندن به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۸ در رشته تاریخ مدرن از دانشگاه آکسفورد لیسانس گرفت.

Denis McQuai

مک‌کوئیل یک سال پس از آن فوق‌ لیسانسش را در رشته مدیریت عمومی و اجتماعی به پایان رساند. این نظریه‌پرداز برجسته دکترایش را در سال 1969 از دانشگاه لیدز در رشته مطالعات اجتماعی گرفت.عنوان تز دکترایش"عامل‌های تاثیرگذار بر علائق عموم در نمایش‌های تلویزیونی" بود.

دنیس مک کوئیل استاد و نظریه‌پرداز ارتباطات و دارای کرسی در دانشگاه آمستردام بود.

او یک نظریه‌پرداز مشهور و نویسنده برخی از مهم‌ترین کتاب‌های نظریه‌های ارتباطات در جهان بود.

او فعالیت دانشگاهی و آکادمیکش را از انگلیس آغاز کرد و سپس در سال 1977 به‌عنوان استاد دانشگاه آمستردام آغاز به کار کرد.

داشکده پژوهش‌های ارتباطات دانشگاه آمستردام از سال 2006 جایزه دنیس مک‌کوئیل را به نشانه قدردانی و احترام به او تاسیس کرد و از آن به بعد هر سال به بهترین مقاله‌ای که سبب پیشبرد نظریه‌های ارتباطات بشود؛ اهدا می‌شود.

دنیس مک کوئیل از جمله نظریه‌پردازانی بود که به بررسی و طبقه‌بندی نظریه‌های ارتباطی پرداخت. کتاب معروف نظریه ارتباطات جمعی دنیس مک‌کوئیل به فارسی برگردانده شده بود. او نظریه‌های هنجاری را به شش گروه تقسیم کرد: اقتدارگرا، آزاد، كمونيستي (شوروي سابق)، مسئوليت اجتماعي، توسعه ‌گرا و دمكراتيك -مشاركتي.

کتاب معروف مدل‌های ارتباطات جمعی دنیس مک‌کوئیل و سون ویندال را هم گودرز میرانی ترجمه و دفتر پژوهش‌های رادیو منتشر كرده بود.

دنیس مک‌کوئیل چهارم تیر 1396(ژوئن 2017) در سن 82 سالگی فوت کرد.

کد خبر 374528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha